terápia
#Lélek

Terapeuta – kinek van rá szüksége?

2022.11.04.
2 perces olvasási idő

A terápia egy módja annak, hogy segítséget kapj a mentális egészségügyi problémákhoz, vagy extra támogatást, ha nehéz időszakon mész keresztül.

Ha terápiára jársz, lehetőséget kapsz, hogy egy szakemberrel beszélgess, aki a segítségedre lehet. Elsajátíthatod azokat a készségeket, amelyek segítségével megbirkózhatsz a problémáiddal és jobban érezheted magad.

Milyen problémákon segítenek a terapeuták?

A terapeutákat arra képezték ki, hogy segítsenek mindenféle problémával küzdő embereken. Például:

  • családi problémák
  • iskolai problémák
  • egészségügyi állapottal foglalkozik

Segítenek azoknak, akik olyan dolgokon mentek keresztül, mint:

Segítenek az embereknek az érzéseik feldolgozásában, például:

  • szomorúság, depresszió vagy bánat
  • harag
  • stressz, szorongás vagy aggodalom
  • önbizalomhiány

Segítenek az olyan embereknek, akik olyan állapotokkal küzdenek, mint:

Mi történik a terápiában?

A terápia során az emberek találkoznak egy terapeutával, hogy beszéljenek, és megtanulják a problémák megoldásának módjait.

Az elején a terapeuta kérdéseket tesz fel a problémáiddal kapcsolatban. Más dolgokról is kérdeznek az életedből, például a családról, az iskoláról és az egészségről. Meghallgatják, hogy milyen ez neked, hogy megértsenek. Beszélnek veled és a szüleiddel – néha együtt, néha külön. Elmagyarázzák, hogyan tudnak segíteni. Közösen határozzák meg a terápia céljait.

A terápiás látogatások során előfordulhat:

Beszélgetés. A terapeuták arra kérik az embereket, hogy beszéljenek az érzéseikről. Ha szavakba öntöd az érzéseidet, többet megtudsz önmagadról. Ha átbeszéled a nehéz helyzeteket, az segít megbirkózni velük. Segít szünetet tartani ahelyett, hogy feldúlt érzéseid szerint cselekednél. Ha a jó érzéseidről beszélsz, és arról, hogy mi megy jól neked, az még több jó érzést kelt.

Tanulj dolgokat. A terapeuták érzelmekről, gondolatokról, megküzdési készségekről, félelmekkel való szembenézésről és egyebekről tanítanak leckéket. Az, hogy ki mit tanul meg a terápia során, attól függ, hogy miben van szüksége segítségre.

Gyakorold az új készségeket. A terapeuta olyan készségeket taníthat, mint a tudatosság, a pozitív gondolkodás és a nyugodt légzés. Terápiás látogatásaid során gyakorolni fogjátok a tanult készségeket.

Dolgozd ki a problémákat. A terapeuta megkérdezi, hogy a problémák hogyan érintenek otthon és az iskolában. Majd megbeszélitek ezt. A tanult készségeket a problémák megoldására fogjátok használni.

Találd meg az erősségeidet. A terápia segít olyan belső erősségek kiépítésében, mint a bátorság és az önbizalom. Segít meglátni, mire vagy képes. És ez segít abban, hogy boldogabbnak érezd magad az életedben.

Mennyi ideig tart egy terápia?

A terápia időtartama a céljaidtól függ. A legtöbb esetben egy terapeuta néhány hónapig hetente egyszer szeretne találkozni veled.

Hogyan segíthetsz magadon?

Ha terapeutához mész, a következőket teheted, hogy a legtöbbet hozd ki belőle:

  • Legyél kész a növekedésre. Legyen pozitív gondolkodásmódod. Bízz magadban. Mondd magadnak: „Meg tudom” a „nem tudom” helyett.
  • Gyakorold a terápia során elsajátított készségeket. Minél többet gyakorolsz, annál ügyesebb leszel. A terápia során elsajátított készségek a mindennapi életed eszközei. Gyakorlattal ezek a készségek kezdenek magától értetődővé válni. Ott lesznek neked, amikor szükséged van rájuk.
  • Kérd a szülők, tanárok és barátok támogatását. Tölts időt olyan emberekkel, akik között jól érzed magad, és akik a legjobbat hozzák ki belőled.
  • Dolgozz az erősségeiden. Tölts időt azzal, amiben jó vagy. Ez segít önbizalmad kialakításában. Segít az erősségeidnek folyamatosan növekedni.
  • Vigyázz a testedre. Sportolj minden nap. Egyél egészséges ételeket és igyál sok vizet. Aludj sokat. Szánj időt a kikapcsolódásra. Ezek a dolgok javítják a hangulatod és a mentális jóléted.

(KamaszPanasz - kidshealth.org)