Főoldal / SULI / Hogyan maradj nyugodt és magabiztos dolgozatíráskor vagy vizsgán?
  2021-04-20

Hogyan maradj nyugodt és magabiztos dolgozatíráskor vagy vizsgán?

Egy fontos témazáró dolgozat vagy egy vizsga kifejezetten idegőrlő lehet és rengeteg stresszes pillanatot okozhat - a KamaszPanasz az alábbi tippekkel szeretne segíteni abban, hogy nyugodtan és magabiztosan vághass neki a különböző vizsgahelyzeteknek!

Készülj rá időben

Próbálj a lehető legalaposabban felkészülni a dolgozatra. Ha az utolsó pillanatra hagysz mindent, akkor soha nem leszel magadban annyira magabiztos, mint lehetnél, ha hamarabb elkezdtél volna tanulni rá. Fontos, hogy minimum két nappal hamarabb elkezdj tanulni a vizsgádra, és az utolsó estét már csak pihenésre szánd, hogy másnap minél kipihentebb és fókuszáltabb legyél.

- hirdetések -

Pihend ki magad

Aludj 8-10 órát a dolgozatot megelőző estén, hogy elég energiája legyen az agyadnak ahhoz, hogy az egész dolgozat ideje alatt koncentrálni tudj.

Ha leblokkolsz dolgozat közben
Ha már volt részed középiskolai tesztírásban, akkor azt is tudhatod, hogy olykor-olykor előfordulhat bárkivel, hogy kikapcsol az agya, lefagy a rendszer, és jön a pánik. Még a legjobb tanulókkal is megesik időnként!

Ha leblokkolsz dolgozat közben

Fontos, mit eszel

Egyél proteinben és komplex szénhidrátokban gazdag, „agyturbózó” ételeket reggelire a cukros vagy gyorsételek helyett, hogy segíts az agyadnak a dolgozat alatt fókuszáltnak maradni.

Mi a legrosszabb, ami történhet?

Gondold végig, hogy mi a legrosszabb, ami történhet. Még ha a dolgozatot el is buknád, az akkor sem jelentené azt, hogy vesztes vagy, hogy nincs több lehetőséged a sikerre, hogy a szüleid többé már nem fognak szeretni, stb.

Nyújtsd a tőled telhető legjobbat

Tippek dolgozatíráshoz

Értsd meg, hogy nem tehetsz mást, mint hogy a lehető legjobb formádat nyújtsd a dolgozaton. Tehát ne amiatt aggódj, hogy mi lesz, ha elrontod a dolgozatod, csak koncentrálj arra, hogy a tőled telhető legjobbat nyújtsd, és ne stresszeld túl magad.

Képzeld el

Vizualizáld magad előtt a sikert a bukás helyett. Már napokkal korábban képzeld el, ahogy megkapod a dolgozatod, rajta egy csillagos ötössel.

Végezz légzőgyakorlatot

Ha negatív gondolataid támadnak, akkor egy kicsit állj meg és lélegezz mélyen. Szívd be a levegőt öt másodpercen keresztül és fújd ki ugyanennyi ideig. Ezt ismételd addig, amíg az idegességed el nem múlik.

Legyen pozitív mantrád

Adj magadnak pozitív löketeket, azzal, hogy pozitívan gondolkodsz és olyan mantrákat mondasz magadnak, mint; „Meg tudom csinálni” vagy „Ezt tudom”. Gyakorold egyből, ahogy egy negatív gondolat átfutna a fejeden, és helyettesítsd egy pozitívval. 

(KamaszPanasz - Gy. Z.)