#Lélek

A sírás jelentősége

2022.07.21.
2 perces olvasási idő

Szoktál sírni? Minden bizonnyal, hiszen ki előbb, ki később, de idővel mindenki eljut arra a pontra, hogy sírni kezd. Miért sírunk? Mert az érzelmeink erre kényszerítenek. Sírunk, ha fáj, ha meghatódunk, ha csalódás ér, ha haragszunk, ha siker ér. A sírás egyszerre fizikai és lelki folyamat, de egyénenként eltér, hogy ki mennyire hajlamos rá.

A sírás katarzis, ami feloldja a feszültséget

Ki hinné, hogy a sírás testi-lelki előnyökkel jár? A sírás hatásait már a középkorban is vizsgálták, és megállapították, hogy a könny „megszabadít a melankóliát okozó testnedvektől”. Érdekes az is, hogy a sima könnyek - amelyet mondjuk a hideg csal a szemünkbe - összetétele teljesen más, mint az érzelmek által átitatott könnyeknek - amelyeknek lényegesen magasabb a hormontartalma és több fehérjét tartalmaznak.

A sírás az egyik legismertebb és legalapvetőbb funkciója a korai életéveinkhez köthető, hiszen a csecsemőkori, édesanyát hívogató jelzésként funkcionál. De a sírás felnőttkorban betöltött szerepét sem lehet elhanyagolni, mert fontos szerepet tölt be az életünkben: általában akkor sírunk, ha mások támogatására, figyelmére lenne igényünk vagy ki kell adnunk magunkból a feszültséget.

A sírás megkönnyebbülést hoz az érzelmektől túlfeszített mindennapokba

A sírás után jellemző módon megkönnyebbülünk, az érzelmi vihar után elcsendesedik minden, kitisztul az ég, kisüt a nap, bizonyítottan javul a közérzet - a sírás kifejezetten jót tesz. De…

De a társas közeg nem mindig nézi jó szemmel, ha valaki sír - emiatt aztán sokszor megalázónak tartjuk, ha ilyen formában mutatjuk ki az érzelmeinket. Nem akarunk gyengének és sebezhetőnek tűnni, ezért cipeljük tovább azokat az elfojtott érzelmeket, amelyek negatívan hatnak majd ránk. Ez pedig nem jó…

Mi a sírás?

A sírás alkalmával valamilyen emocionális hatásra a könnytermelődés fokozódik. Az érzelem lényegében bármi lehet - akár pozitív, akár negatív irányban - csak az kell, hogy elég erős legyen ahhoz, hogy felkavarjon. Azért jár a sírás megkönnyebbüléssel, mert általa csökken a feszültség, a szomorúság vagy éppenséggel az izgalom.

A sírásnak három típusa van:

  • a reflexes sírás - ezt egy irritáló fizikai inger váltja ki, teljesen akaratlan könnyezés (por, füst, hideg, csípő anyag)
  • a fiziológiai sírás - ez elsősorban kisgyermekeknél jelentkezik, testi hiányállapot következtében (éhes, fáj a hasa, szomjas, melege van)
  • az emocionális sírás - valamiféle érzelmi okból következik be többnyire akaratlagosan és csak és kizárólag az emberekre jellemző

Miért sírunk tulajdonképpen?

Az emocionális sírás magyarázatára sokféle elmélet létezik, de egy bizonyos: a sírás több egyszerű biológiai védekezésnél. Az evolúciós pszichológia szerint a sírás figyelemfelkeltésnek vehető az emberek körében az együttérzés és a segítségnyújtás kiváltása céljából.

Lényeges kijelentés az is, hogy a sírás részt vesz az érzelemszabályozásban - olyan testileg és lelkileg is megmozgató reakció, ami a krónikusan felgyülemlett feszültségek és az aktuálisan túlfokozott érzelmek levezetését segíti - azaz segít az egyensúly helyreállításában.

Miért jó sírni?

A sírás előnyei:

  • aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, ami ellazítja a testet, nyugodtabban ver tőle a szív,
  • helyreállítja a hangulatot
  • méregteleníti a szervezetet, mert az érzelmek hatására kicsorduló könnycseppek stresszhormonokat, toxinokat is tartalmaznak
  • segít az önnyugtatásban
  • csillapítja a fájdalmat, mert a sírás hatására a szervezetünk oxitocint és endorfint szabadít fel, ezek enyhíthetik a fizikai és a lelki jellegű fájdalmakat
  • segít a gyász feldolgozásában
  • segít helyreállítani az érzelmi egyensúlyt
  • kutatási eredmények utalnak arra, hogy a sírás segít az immunrendszer szabályozásában is

A sírás nem szégyen … Csak az érzelmi intelligencia kérdése az, hogy miként kezelik mások azt, ha sírni látnak. Szerencsésnek mondhatod magad akkor, ha olyan környezetben élsz, ahol nem bélyegeznek meg a sírás miatt, hanem elfogadják azt, hogy érzékenyebb vagy másoknál, vagy csak így tudsz megbirkózni a nehéz helyzetekkel.

Sírj, ha kell, add ki magadból az érzelmek okozta feszültséget!

(Szerző: Faar Ida, újságíró)

Felhasznált irodalom: