Főoldal / LÉLEK / Segítség! Stresszevő lettem!
  2021-06-08

Segítség! Stresszevő lettem!

Állandó harc az életed: Te és a testsúlyod folyamatosan hadakozik egymással. Mivel egészséges és vonzó szeretnél lenni, ezért odafigyelsz mit, mikor és mennyit eszel. Pontosan tartod az erre vonatkozó alapszabályokat - aztán …

Aztán jön egy kisebb érzelmi kilengés - egy váratlan kudarc, egy vita, egy sértő megjegyzés - és borul a rend: mindegy , hogy mit - de azonnal enned kell valamit! Számolatlanul gyűröd lefelé a kalóriákat, és az egészségtelen ételeket.

Segítség! Stresszevő lettem!

Helyesbítek: nem  feltétlenül stresszevő, hanem érzelmi evő.  Mit jelent ez? Azt, hogy ilyenkor nem az éhség motivál az evésre, hanem valamilyen erős érzelmi feszültség, amit evéssel próbálsz csillapítani. Egy pótcselekvés, ami akkor okoz igazán nagy gondot, ha idővel automatikussá válik, és mellesleg még lelkiismeretfurdalást is okoz.

Az ételnek nemcsak tápértéke, hanem érzelmi értéke is van, lényegében bármilyen érzelem evéssel megszerezhető. Ebből a megközelítésből beszélhetünk:

  • defenzív evésről (pl. szorongás, stressz, gond, félelem,  „elevése”),
  • agresszív evésről (pl. bekebelezés, harapás, fogakkal marcangolás)
  • szeretet evésről

- hirdetés -

Az érzelmi evés alapvető formái

  1. Rohamszerű nagyevő: jellemző rá a falásroham, a túlevést rendszerint bizonyos típusú ételek váltják ki.
  2. Hangulati evő: az erős érzelmekre reagálva eszik túl sokat, nagyon érzékeny mások érzéseire, nagyfokú empátia jellemzi - az evést frusztrációja levezetésére használja.
  3. Önbecsülési evő: az ételt társaságként, szórakozásként használja, nehézségei vannak a személyközi kapcsolatokkal,
  4. Stresszevő: zömmel a feszültségre reagálva eszik túl sokat, rendszerint sokféle étel után sóvárog.
  5. Lavinaszerű evő: mereven ragaszkodik valamilyen egészséges étkezéshez, edzésprogramhoz, melyet egy ideig követ , majd éles kilengésekkel szegi meg azokat

Miről ismerheted fel, hogy érzelmi evő lettél?

Az érzelmi evés hirtelen támad, hatalmas elánnal veti rád magát és azonnali kielégülésért kiált.

Az érzelmi evésnek vannak tipikus jelei:

  • minél stresszesebb a napod, annál többször nyúlsz az édességek, chipsek után
  • ha szomorúság vagy csalódás ér evéssel vigasztalod magad,
  • egész nap csak az evésen járnak a gondolataid
  • mindig tartasz magadnál valami nassolnivalót (a biztonság kedvéért)
  • szélmalomharcot folytatsz a testsúlyoddal
  • olyankor is eszel, amikor nem vagy éhes
  • az érzelmi evés specifikus ételeket követel: kifejezetten a zsíros vagy édes falatokat kívánod. Úgy fogod érezni, hogy muszáj pizzát, hamburgert vagy csokitortát enni ellenkező esetben rosszul érzed magad
  • azért eszel, hogy megnyugodj, és javuljon a közérzeted
  • képtelen vagy kontrollálni, mikor és mit eszel - szinte kikapcsol az agyad evés közben, ezért nélkül tűnik el egy zacskó chips vagy egy doboz bonbon, hogy tudatosult volna benned az evés ténye.
  • egyre többet és többet akarsz enni, egészen addig, amíg a kellemetlen teltségérzet meg nem állít
  • megbánást, bűntudatot vagy szégyent érzel miatta

Az érzelmi evés okai

  • Túl sok a stressz  - feszültségkezelési problémáid vannak

A stressz a mindennapok velejárója - ezért minél hamarabb meg kell tanulnod miként tedd a barátoddá, hogy küszöbölheted ki a negatív hatásait. Ha ez nem sikerül, és a stressz krónikussá válik, akkor ennek az egyik következménye az lesz, hogy a megnövekedett stresszhormon-szint (kortizol), beindítja az olyan ételek iránti sóvárgást, amelyek azonnali  energiát biztosítanak a számodra.

  • Elfojtod az érzelmeidet - nehézséget okoz az érzelmeid kifejezése

Nem akarod felvállalni az érzelmeiddel, ezért inkább elnyomod őket. A félelmeidet, a magányodat, az idegességet, a szomorúságodat átmenetileg el tudod felejteni azzal, ha eszel.

  • Unatkozol, céltalannak érzed az életed, nincsenek biztos emberi kapcsolataid

Nem történik az életedben semmi olyasmi, ami kihívást jelentene, ráadásul nehezen tudod megélni a pillanatot. Üresnek és motiválatlannak érzed magad - az evéssel próbálod pótolni mindazt, ami hiányzik az életedből.

  • A gyermekkori szokásaid rabja vagy

Te is jó érzéssel emlékszel arra, amikor egy-egy elért siker után a szüleid fagyival vagy édességgel jutalmaztak meg, vagy ha rossz napod volt süteménnyel vigasztaltak. Nos, ez a szokás van akit egész élete során elkísér (pláne, ha nem küzd ellene).

  • Konfliktuskezelési problémáid vannak

Nem állsz ki magadért, inkább kerülöd a konfrontációt másokkal

  • Nagyon nagy benned a megfelelési kényszer

Rettenetesen vágysz az elfogadásra, ezért háttérbe szorítod a saját igényeidet. Egyedül az evés az, ahol valóban önmagad lehetsz és nem érzed, hogy szerepet kell játszanod.

  • Úgy érzed nem kapsz elegendő szeretet

Úgy érzed, a számodra fontos emberek nem szeretnek, és nem becsülnek meg eléggé – ezt a hiányt az evés ideig-óráig pótolni tudja.

Mit tehetsz az érzelmi evés ellen?

  1. Vezess étkezési naplót! - írd le mikor, mit és mennyit ettél, illetve aktuálisan éppen hogy érezted magad (szomorú-, ideges-, dühös voltál). Egy idő után kiértékelve a leírtakat  ráismersz arra az 1-2 okra, érzelmi helyzetre, ami a leggyakrabban evésbe torkollik.
  2. Ha úgy érzed, hogy mindenképpen enned kell, akkor legalább válassz az egészségesebb alternatívák közül: chips helyett rágcsálj répát, csokoládé helyett nassolj saját készítésű krémtúrót.
  3. Állj meg egy percre! - azaz mielőtt letámadnád a büfét, állj meg és gondolkozz azon, hogy valóban szükséged van arra a szelet süteményre, csokira amit meg akarsz enni?
  4. Tereld el a figyelmed! - hívj fel valakit telefonon, és beszélgessetek. Nézegesd a fényképalbumokat, fogj bele az eddig elodázott rendrakásba.
  5. Mozogj rendszeresen! - a testmozgás egyébként is nélkülözhetetlen része az egészséges életmódnak. Sétálj, fuss, járj el edzésekre, jógázz - csinálj bármit, ami jólesik,ez jó hatással van a hangulatodra és az energiaszintedre, és elveszi a fókuszt az evésről.
  6. Lazits! - teremts egyensúlyt az életedben - pihenj, relaxálj, szánj időt magadra. Élj egészségtudatosan - ha fizikailag erős és kipihent vagy, sokkal könnyebb megbirkózni az érzelmi viharokkal is.
  7. Szerezz új élményeket! - próbálj ki egy új sportot, kreativkodj, lépj be egy tánccsoportba - a lényeg hogy olyan tevékenységbe fogj, ami örömet okoz.
  8. Tanuld meg elfogadni és megélni a negatív érzéseket is!
  9. Élj társasági életet - egy közösséghez tartozni mindig segit a megküzdésben.
  10. Változtass a gondolkodásmódodon, és az önmagadhoz való viszonyulásodon! Ismerd fel a valódi igényeidet, érzéseidet.

(Szerző: Faar Ida)

Felhasznált irodalom:

Tovább a témában: önbizalom, Szorongás