Főoldal / DROG, CIGI, ALKOHOL / Dohányzás és mentális egészség
  2020-12-01

Dohányzás és mentális egészség

Ha nem cigizel, az segít csökkenteni a stresszt, a szorongást, a depressziót, ráadásul pozitívabb lesz a hozzáállásod az élethez. Ez minden dohányzó emberre vonatkozik, nem csak azokra, akik tapasztalják az utóbbi tüneteket.

Mindannyian tudjuk, hogy a leszokás egészségesebbé tesz fizikai értelemben. De tudtad, hogy a mentális egészséged is felturbózza?

Bár a legtöbb dohányos azt mondja, hogy le akar szokni, azért nem teszik, mert meg vannak győződve róla, hogy a dohányzás segít csökkenteni a stresszt és a szorongást.

De az, hogy a dohányzás segít a lazításban, csak egy mítosz. Az igazság az, hogy a dohányzás csak fokozza a szorongást, a feszültséget. Sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy dohányzásfüggő depressziós lesz, mint egy anti-dohányosnál. És a hangulatot is fokozza, ha valaki leteszi a cigit.

- hirdetések -

Csak egy legenda, hogy a dohányzás hangulatfokozó

Miért gondolja azt minden egyes cigifüggő, hogy a dohányzás egyenlő a jókedvvel? Tudósok szerint ez azért van, mert azt hiszik, hogy a nikotin megvonása negatív hatással lenne a mentális egészségükre.

A dohányzó emberek egy bizonyos idő után, amit cigizés nélkül töltöttek, elkezdenek szorongást és stresszt tapasztalni, és ahogy rágyújtanak, ezek az érzések elmúlnak. Ez azt a benyomást kelti, hogy a cigaretta okozza a nyugalmat, de igazából maga a cigaretta okozta a feszültséget.

A leszokás mentális egészségre mért pozitív hatásai

Tanulmányok kimutatták, hogy a szorongás, a depressziós tünetek és a stressz csökken, miután valaki leszokik a dohányzásról. Az életminősége és a hangulata is fokozódik ezáltal. Mitöbb, több oxigén kerül a szervezetébe, ez azt is jelenti, hogy javul a koncentrációs képessége.

Cigifüggők mentális egészségi problémái

Ezek az előnyök azokra a dohányosokra is vonatkoznak, akik eddig nem tapasztaltak depressziós vagy szorongásos tüneteket.

Érdekes, hogy azok az emberek, akik már tapasztaltak mentális problémákat, pl. skrizofénia vagy depresszió, sokkal esélyesebbek arra, hogy rászokjanak a dohányzásra. Plusz sokkal intenzívebben dohányoznak, mint mások.

Becslések szerint a cigarettázók 30%-a küzd mentális egészségügyi problémával, és 5-ből 2 dohányzó embernek van panasza mentális téren. A cigifüggőknek 8 évet elvesz az életéből káros szokásuk, köszönhetően fizikai romboló hatásának.

A leszokás többet segít, mint az antidepresszáns

Az egyik teória, hogy miért sokkal nagyobb az esélye annak, hogy egy dohányzó ember szorongásos tüneteket észlel, az az, hogy úgy gondolják, hogy a nikotin megvédi őket a mentális problémáktól.

De ennek pontosan az ellentéte igaz. A deprssziós emberek állapota csak javul, miután letették a cigit. A leszokás sokkal pozitívabb hatással lehet az állapotukra, mint az antidepresszánsok.

Tippek a leszokáshoz

Használhatsz nikotin tapaszt, vagy bármilyen nikotinhelyettesítő terméket (például nikotinos orrspray), és használd legalább 8 hétig!

Különösen nagy segítséget jelenthet a mentálisan beteg embereknek, ha e módszerek mellett pszichológushoz is járnak.

Ha valamilyen antipszichotikus gyógyszert szedsz és le akarsz szokni a dohányzásról, akkor nagyon fontos, hogy konzultálj a pszichiátereddel, hogy jelent-e ez valamit a gyógyszeradagolásra nézve.

Segíthet, ha kerülöd az alkoholt és a gyógyszereket, amikor le akarsz szokni.

Amiatt ne aggódj, hogy felszedsz pár kilót, amikor leszokásban vagy! Hogyha egészségesen étkezel és mozogsz, akkor egyensúlyban tarthatod a kilókat.

(KamaszPanasz – R.P.)