#Testi problémák

A helyes légzés a hosszú élet titka

2022.06.09.
2 perces olvasási idő

A légzést minden ember a természetes élet velejárójának tartja, de elgondolkodtál már azon, hogy vajon helyesen veszed-e a levegőt? Amikor idegeskedsz, hogyan veszed a levegőt? Aprókat szippantasz, mert nem tudod kontrollálni az érzelmeidet. Miközben megakadályozod, hogy elegendő oxigén jusson a szívedhez és az agyadhoz. Ez a legrosszabb, amit tehetsz, mivel pont az oxigén tudná elősegíteni a problémák mihamarabbi megoldását.

A jóga és a különböző légzésre koncentráló technikák nagyban elősegítik a felgyülemlett feszültség feldolgozását és megakadályozzák, hogy a stressz károsító hatással legyen egészségedre. Ezek a gyakorlatok nem igényelnek nagy helyet, csupán friss levegőt. Mélyen szívjuk be orron keresztül a levegőt és ameddig csak tudjuk, addig fújuk ki szájon át, hogy a lehető legtöbb elhasználódott pára kikerüljön a szervezetünkből.

Gyakran nem tudjuk kezelni a hirtelen bekövetkező stresszhelyzeteket. Egy váratlan munkahelyi konfliktus vagy az autóforgalom által generált bosszankodás mind-mind stressz élményként hatnak a testünkre. Ilyenkor nem alaptalanul mondják azt, hogy számoljunk el tízig magunkban és közben vegyünk mély lélegzeteket, mert a szívünknek és az agyunknak egyaránt szüksége van ilyenkor az oxigénre. Persze ez még nem biztosítja azt, hogy elhamarkodottan reagálsz, de segít átgondolni az átélteket.

A tanulmányok kimutatták, hogy ezek a technikák sok esetben javítják a szívproblémával küzdő páciensek egészségi állapotát és gátolják a tüdő károsodásának kialakulását is.

Munka közben hajlunk arra, hogy felszínesen lélegezzünk. Úgy ülünk órák hosszat a számítógép előtt, hogy akár óránként vennénk egy-egy mély igazi lélegzetet. Ha azon kapod magad, hogy sóhajtanod vagy ásítanod kell, akkor azt egy jelnek kell kezelni. A tested jelzi, hogy több oxigénre van szüksége. A helyett, hogy pótcselekvésekre késztetnéd magad a munka iránti kedvetlenség miatt, inkább néhány percre menj ki az udvarra és végy néhány mély lélegzetet. Egy rövid légzési gyakorlat a nap közepén ellazíthat.

A következő gyakorlat lépéseit egy íróasztal mellett ülve is könnyen elvégezheted

  1. Végy egy mély lélegzetet, miközben a szádat kitátod, és az álladdal megpróbálod megérinteni a mellkasodat. Tartsd vissza a lélegzeted 5 másodpercig, majd lassan fújd ki a levegőt, miközben az álladat lassan felemeled a mellkasodról. Ezt ismételd meg néhányszor, majd néhány fejkörzéssel zárd le a gyakorlatot.
  2. Végy egy mély lélegzetet, miközben felfelé nyújtózkodsz a karjaiddal, tartsd benn néhány másodpercig a levegőt majd, lassan ereszd le a karod és fújd ki a levegőt.
  3. Hajtsd végre a fent említett gyakorlatot, azzal a különbséggel, hogy a karjaidat nem a fejed fölé, hanem egyenesen a mellkasodra merőlegesen nyújtod ki.
  4. Az utolsó lépés pedig, hogy a karjaidat hátrafelé nyújtod ki és a néhány másodpercig benn tartott levegőt ez után fújod ki.

Elalvás előtt sem szabad elfeledkezni a helyes légzési technikáról, aminek főként figyelem elterelő funkciója van. Gyakran újra gondoljuk a nap folyamán bennünket ért idegesítő helyzeteket, de ennek csak az az eredménye, hogy a test ismét ugyanúgy kezd el reagálni, mint egy stresszes helyzetben, ezért károsítjuk szervezetünket vele. Ha e helyett inkább a helyes légzésre koncentrálunk hosszú és nyugodt alvásban lehet részünk.

A következő gyakorlatokat az ágyban is végezhetjük. Célra vezetőbb lehet, ha kombináljuk valamilyen meditációs gyakorlattal vagy lágy, nyugtató zenét hallgatunk alatta.

  1. Csukjuk be szemeinket és vegyünk három mély lélegzetet. Koncentrálj arra, hogy a friss levegőt szippantsd be a tüdődbe és a rossz, állott levegőt pedig távolítsd el onnan. Ebben segíthet, ha hasadra helyezel egy könyvet, vagy a kezedet és figyeled a ki-be áramló levegő mozgását. Ügyelj rá, hogy a kilégzés kétszer hosszabb ideig tartson, mint a belégzés.
  2. Folytasd a mély lélegzetvételeket és koncentrálj a lábujjaidra. Kissé esetlennek tűnik ez a technika, de az, hogy végig gondolod milyen pozícióban állnak a lábujjaid, segít az agyad többi részét kikapcsolni és megnyugtatni.
  3. Lélegezd be úgy a levegőt, hogy végig gondolod, mely testrészeidbe áramlik a friss a levegő. Gondold, hogy bejárja a lábujjaidat, a fejbőrödet vagy a kézfejedet. Lassan haladj végig a testrészeiden.

A különböző technikák más-más személyiségeknek vállnak be, ezért addig próbálkozz, míg meg nem találod a hozzád illőt. Ha sikerült, akkor máris plusz 2 évet visszakaptál az életedből, amit a stressz és az aggodalmak elvettek tőled.

(KamaszPanasz)