Főoldal / TEST / Fájdalmas menstruációra valóban jó a jóga?
  2021-01-17

Fájdalmas menstruációra valóban jó a jóga?

Nehéz napok - ráadásul minden hónapban, évtizedeken át. A menstruáció sajnos még mindig tabu téma - kínos erről beszélni, mert nagyon sokan még most sem természetes folyamatként tekintenek rá, hanem úgy, mint egy betegségre.

A felnőtt nők többsége sem szívesen beszél az ilyenkor jelentkező problémáiról (nem mondják ki hangosan a menstruációval és a ciklussal kapcsolatos szavakat), a kamasz lányoknak pedig kifejezetten nehéz  elfogadniuk a nemi éréssel járó változásokat - főként, ha az fájdalommal is járhat.   

Bár a menstruáció a nőiség első megnyilvánulása, de ennek ellenére nem biztos, hogy kellemes élményt jelent a számodra. A havi vérzést megelőző vagy kisérő fájdalomnak több oka is lehet, ez alapján két típust különböztetnek meg:

  1. elsődleges fájdalom - ennek nincs szervi oka, hanem egyéb okok állnak fenn: félelem, szorongás, tanult minta, stressz, alacsony fájdalomküszöb, a prosztaglandin hormon fokozott termelődése (hatására a méhizom oxigénellátása csökken, ami fájdalmas összehúzódásokkal jár. A magas prosztaglandin szint okozza a menstruáció alatti hasmenést, fejfájást és hányást is.)
  2. másodlagos fájdalom - különböző szervi elváltozások állnak a háttérben - fertőzés, gyulladás, endometriózis, mióma. Ilyenkor a fájdalom nagyon erős, és több napig tart, ezért mindenképpen orvoshoz kell fordulnod az okok kiderítésére.

- hirdetések -

Mit tehetsz a fájdalom ellen?

A fájdalmas menstruáció sok esetben úgy él a köztudatban, mint a női lét velejárója. Enyhébb esetben a mindennapi tevékenységeidet nem befolyásolja, de súlyosabb formában már negatív hatással lehet a teljesítményedre.  

A gyógyszeres fájdalomcsillapítás és görcsoldás helyett vagy mellett érdemes néhány enyhülést hozó praktikát bevetned:

  • tégy melegítő párnát, melegvizes palackot vagy egy meleg törölközőt a fájdalmas hasi területre - a meleg a vérkeringést serkentve segít ellazítani a görcsös simaizmokat csökkentve ezzel a fájdalmat.
  • fogyassz sok folyadékot, és könnyű, rostdús ételeket-ez megkönnyíti az emésztőrendszered munkáját, így nem erősítik egymást a különböző eredetű görcsök.
  • alkalmazz menstruációs panaszokat enyhítő gyógyteákat - kamilla, cickafark, tőzegáfonya, jázmin, borsmenta.
  • adj időt magadnak a pihenésre, ellazulásra. A relaxáció, meditáció sokat fog javítani a közérzeteden  .

… és a jóga? Valóban segít?

Igen. A jóga gyakorlatok - ászanák - segíthetnek megteremteni a test, a szellem, a tudat és a lélek egyensúlyát. 

A rendszeres jóga hatásai: 

  • a helyes testgyakorlás révén javulhat a keringésed- nőhet a belső szerveid oxigén-ellátottsága.
  • az izmaid erőssé és rugalmassá válhatnak.
  • javulhat a légzőszervi-, keringési-, emésztési- és hormonális rendszered működése.
  • a lassú, egyenletes jóga légzés segíthet az elméd lenyugtatásában és a negatív érzelmek feloldásában.
  • a relaxáció segíther regenerálni a fájdalomtól teljesítményét vesztett tested és szellemed. 
  • segíthet tudatosan megszabadulni a feszültségektől.
  • a meditáció és a pozitív gondolkodás hatására a jóga segíthet kitisztítani a gondolataidat, érzelmeidet, megnyugtatni az elmédet, és segíthet a koncentrációban. A kialakult pozitív hozzáállással csökkenthetőek a belső feszültséget okozó helyzetek.

A menstruáció megélése, megértése és elfogadása nélkülözhetetlen az egészséges női léthez. Nem mindegy, hogyan tekintesz rá: jelzésként és lehetőségként, hogy egy kicsit lassíts és magaddal törődj – vagy nehézségként, ami minden hónapban problémát okoz és szorongással tölt el.  

(Faar Ida)

Felhasznált irodalom: