Veszélyesek-e a lövöldözős játékok?
- hirdetések -
Az erőszakos, lövöldözős számítógépes játékok fejlesztik használóik célzóképességét és ezáltal arra ösztönözhetik őket, hogy valódi fegyver használata esetén is hasonló pontossággal célozzanak. Ezeket a súlyos szavakat Jodi L. Whitaker és Brad J. Bushamn vetette papírra, akik egy tanulmányban számoltak be arról, hogy milyen hatással is van a videójáték az életünkre.
A tanulmány szerzői 151 főiskolás viselkedését vizsgálták, akikkel először különféle erőszakos és erőszakmentes videojátékokat játszattak, majd 20 percnyi játék után arra kérték őket, hogy egy életnagyságú próbababára lőjenek ki 16 golyót.
A szakemberek azt figyelték meg, hogy azok, akik az erőszakos játékkal játszottak, 33 százalékkal gyakrabban találták el a próbababát, és 99 százalékkal többször céloztak sikeresen annak fejére. A játékokban is azért járt a legtöbb pont, ha pontosan céloztak ellenségeikre, és azok a fejlövés következtében életüket vesztették, ezért nem csoda, ha a játékosok később a valós környezetben is hasonlóra törekedtek.
A külföldi szakemberek szerint mindezekből az látszik, nagy a veszélye annak, hogy a számítógépes játékokon kiképződött gyerekek és kamaszok közül olyanok is kikerülnek, akik tapasztalataikat a való életben – akár halált okozó fegyverhasználattal – fogják kamatoztatni.
– Bár a tanulmány nem állítja, hogy aki lövöldözős játékkal játszik, az előbb-utóbb kioltja valakinek az életét, egyértelmű összefüggés mutatható ki viszont az agresszív viselkedés és az agresszív filmek nézése, játékok játszása között. A gyerekek és a kamaszok ugyanis sokkal könnyebben azonosulnak a képernyőn látottakkal. A tévé és a számítógép nyújtotta minta nagyon erős, vagyis amit ott látunk, azt jó eséllyel követni is fogjuk – mondta Küri Johanna, a Budai Egészségközpont gyermekpszichológusa, aki szerint elég csak önmagunkat megfigyelni, hogy rájöjjünk a hatásokra.
A játék, egy heves harc után a pulzus felgyorsul, az adrenalin-szint emelkedik, a játékos teljesen azonosul a látottakkal. Ezekben a játékokban gyorsnak, erősnek kell lenni, mindent és mindenkit el kell pusztítani, leggyakrabban egyedül. – Ha ez az érzés rögzül, mármint, hogy a kamasznak minden problémáját egyedül kell megoldania, magának kell úrrá lennie a gondokon, akkor ez az érzés könnyen állandósulhat a mindennapokban is – magyarázta a szakértő, aki azt javasolta, egy heves harc utáni futással, vagy bármilyen más testmozgással vezessük le a feszültséget, hogy az ne állandósuljon.
(Kósa-Boda Veronika)
Kapcsolódó cikkek