Főoldal / BETEGSÉGEK / Mit egyen, aki cukorbeteg?
  2021-02-11

Mit egyen, aki cukorbeteg?

Édesség – csábító csokoládék, pralinék, bonbonok, színes cukorkák, kekszek és nápolyik, és az az ezerféle habos-, krémes-, mézes-, csokis-, gesztenyés-, diós-, gyümölcsös-, sütemény… Ugye neked is összefut a nyál a szádban, ha egy franciakrémest látsz? Vagy egy Rigó Jancsit? De hiába… Nem ehetsz belőle. Sajnos.

Mert minden, ami cukorral készült számodra tiltólistán van. Na nem azért, mert annyira fanatikusan egészséges életmódot folytatsz, s nem is azért, mert az éppen aktuálisan divatos sztárdiétát követed. Nem. Egyszerűen cukorbeteg vagy. A cukorbetegség a XXI. század vezető népegészségügyi problémája. Csak Európában 60 millió cukorbeteg él, és a számuk folyamatosan növekszik.

A cukorbetegség a hasnyálmirigy egyik alapvetően fontos hormonjának - az inzulinnak viszonylagos vagy abszolút hiánya, illetve az inzulinhatás elmaradása vagy csökkenése.  Ennek következtében a sejtek nem tudják felvenni a cukrot és az a vérben maradva, megemeli annak cukorszintjét. A szénhidrát anyagcsere zavara együtt jár a fehérje- és zsíranyagcsere zavarával is. A nem megfelelő vércukor értékek hosszabb távon károsítják az ereket, és az idegeket, súlyos  - kis-, és nagyér szövődményeket, és idegkárosodást okozva. A cukorbetegség a vezető oka a szívbetegségnek, infarktusnak, agyvérzésnek, vakságnak, veseelégtelenségnek és a lábszár amputációnak.

A cukorbetegség típusai

  • 1-es típusú: túlnyomórészt gyermek- és ifjúkorban, ritkábban fiatal felnőttkorban (35 év alatt) kezdődik, viszonylag rövid idő alatt alakul ki. Kezelése csak diétával és a hiányzó inzulin pótlásával lehetséges.
  • 2-es típusú: általában felnőtt- és idős korban kezdődik, de napjainkban már  egyre gyakrabban serdülőkorban is megfigyelték a jelentkezését. Gyakran elhízás talaján alakul ki -a hasnyálmirigy ugyan termel inzulint, de a sejtek elvesztik érzékenységüket az inzulinnalszemben. A cukorbetegek 90% -a ebbe a típusba tartozik. Helyes életmóddal nagyrészt megelőzhető.
  • terhességi cukorbetegség: a terhesség alatt általában átmenetileg jelentkező magas vércukorszinttel járó állapot.

A diabetes kezelésének három alappillére van, a megfelelő étrend, a napi rendszerességű fizikai aktivitás és az ezekhez adaptált gyógyszeres kezelés.

Mit egyen, aki cukorbeteg?

A megfelelő étrend...

  • segitségével javul az egészségi állapot
  • egyénre szabottan gondoskodik a megfelelő tápanyag-, vitamin-, ásványi anyag, nyomelem, és rost- bevitelről
  • optimális anyagcsere-állapotot hoz létre és tart fenn (a vércukorszintet a biztonságos értékhatárok között tartja)
  • igazodik a fizikai aktivitáshoz, és az esetlege gyógyszeres vagy inzulin terápiához
  • segít elérni a laboratóriumi célértékeket (vécukorszint, HbA1c, koleszterinszint)
  • megelőzi és/vagy kezeli a krónikus szövődményeket

Az étrendi kezelés során egyénre szabottan meghatározásra kerül az étkezések gyakorisága, az étrend energiatartalma, és tápanyag összetétele, az egyes étkezések alkalmával fogyasztható szénhidrát-mennyiség. Ezek nagymértékben függenek a választott gyógyszeres vagy inzulinkezeléstől, a testsúlytól, a társbetegségektől, a fizikai aktivitástól.

Azt, hogy milyen nyersanyagokat használhatunk fel az étrend összeállítása során, azt a szénhidráttartalmuk, a vércukoremelő képességük (glikémiás indexük),  a zsírtartalmuk és a fehérje tartalmuk határozza meg.

Az étrend jellemzői

Kerülnöd kell a natív cukrot tartalmazó táplálékokat - ezek az ételek gyorsan okoznak nagymértékű vércukoremelkedést, miközben értékes tápanyagtartalommal nem, vagy alig rendelkeznek.Teljes mértékben kerülendő a szőlőcukor, malátacukor, répacukor, méz és minden olyan élelmiszer, étel, ital, mely ezek felhasználásával készült (lekvár, befőtt, kompót, édesség, cukrászsütemény, cukrozott üdítő, csokoládé, fagylalt, parfé).

Korlátoznod kell a magas keményítő tartalmú nyersanyagok fogyasztását - ide tartoznak a gabonafélék és az ezekből készült malomipari termékek, lisztek, keményítők, darák, pelyhek, száraztészták, kenyerek, péksütemények, rizs. Helyettük előnyben kell részesíteni a magvas, korpás, teljes kiőrlésű lisztből készült, magasabb rosttartalmú termékeket. A száraztészták közül a durum búzából készültek fogyasztása előnyösebb alacsonyabb a glikémiás indexük miatt.

Viszont bőségesen fogyaszthatsz a zöldség és főzelékfélék, valamint a gyümölcsök egy része - szerencsére a többségük cukortartalma alacsony, glikémiás indexük kicsi, ezért lassan növelik a vércukorszintet. A szokásos adagban,a javasolt napi szénhidrát mennyiségbe sem kell beleszámolni 100 grammonként  5 g-nál kevesebb szénhidrátot tartalmazó zöldségeket: sóska, paraj, kínai kel, retek, fejes saláta, brokkoli,uborka spárga,  zöldpaprika, paradicsom, karfiol kelkáposzta, mangold, zeller, rebarbara, padlizsán, cukkini.  Viszont számolni kell a 6-10 g szénhidrátot tartalmazó zöldségeket: fejes káposzta, gyökér, cékla, kelbimbó, spárgatök, patisszon, zöldbab,karalábé, sárgarépa, hagyma, és a 10 g feletti szénhidrátot tartalmazó zöldségeket: zöldborsó, sütőtök, burgonya téli, kukorica, fejtett bab.

A gyümölcsök sem hiányozhatnak az étrendedből! Mindennap ajánlott enni belőlük, lehetőleg mindig azt, aminek éppen szezonja van. A gyümölcsök értékes vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat, flavonoidokat tartalmaznak, amelyek jót tesznek az egészségnek.

Tisztított formában 100 grammonként

  • 7 g szénhidrátot vagy kevesebbet tartalmaz: alma, citrom, görögdinnye, grépfrút, málna, földieper, szeder, őszibarack;
  • 8–10 g szénhidrátot tartalmaz: egres, birsalma, mandarin, őszibarack, sárgabarack, sárgadinnye, ribizli;
  • 11–15 g szénhidrátot tartalmaz: cseresznye, kivi, körte, narancs, meggy, nektarin, szilva;
  • több mint 15 g szénhidrátot tartalmaz: szőlő, banán.

Tej, tejtermékek - sok fehérjét, kalciumot és vitaminokat tartalmaznak, de magas lehet a zsírtartalmuk. Ezért válassz alacsony zsírtartalmú készítményeket. A tej, magas tejcukor tartalma miatt jelentős vércukoremelő hatással rendelkezik, reggelire, vacsorára nem ajánlott.

Válassz az alacsony glikémiás indexű nyersanyagok közül - a Glikémiás indexen (GI) az egyes élelmiszerek, ételek 100 g szőlőcukorhoz viszonyított vércukoremelő hatását értjük.

Minél alacsonyabb egy élelmiszer glikémiás indexe, annál kevésbé emeli a vércukorszintet.

  • 90-100%: malátacukor, burgonyapüré, főtt burgonya, gabonapehely, rizspehely, minden cukros ital
  • 70-90% fehér és félbarna kenyér, zsemle, kifli, abonett, ostya, kétszersült, sós sütemények, kekszek, édes müzli, pudingpor, tejberizs, fehérliszt, főtt tészta, kalács, répacukor
  • 50-70% zabpehely, kukorica, főtt rizs, fekete kenyér, banán, natúr gyümölcslé
  • 30-50% tej, joghurt, kefir, gyümölcs, spagetti, makaróni, tejszínes fagylalt, durum lisztből készült tészták
  • 30% alatti: fruktóz, szorbit, lencse, bab, borsó, dió, mogyoró, korpás müzli, színes főzelékek, saláták, cékla, retek, paprika, paradicsom

A glikémiás indexet befolyásolja a szénhidrát fajtája (egyszerű-összetett), a táplálék halmazállapota (szilárd-folyékony), az étel fehérje és zsírtartalma, az ételkészítés módja (aprítás, túlfőzés), és a rosttartalom.

Hús, húspótlók és egyéb fehérjék - a szervezet napi fehérje igénye 1g/ttkg (átlagosan 60-80g). Fontos, hogy a növényi illetve az állati eredetű fehérjék egyformán szerepeljenek az étrendben.

Zsiradékok - bizonyos mennyiségű zsiradékra szükség van,  például a zsírban oldódó vitaminok miatt - de törekedned kell az ajánlott mennyiség betartására (ami alapvetően zsírszegénységet jelent)  mivel a cukorbetegeknél nagyobb a  kockázat a koszorúér megbetegedésekre. Válasszunk növényi eredetű zsiradékot, mert nem tartalmaznak koleszterint. Kedvező hatású lehet a tengeri halak fogyasztása, a bennük található Ω 3 zsírsav miatt - ami védelmet adhat az érelmeszesedéssel szemben.

Gondoskodj  a megfelelő vitamin- és ásványi anyag bevitelről - a változatosan táplálkozó, nem fogyókúrázó cukorbeteg elegendő vitamint, ásványi sót és mikroelemet fogyaszt diétájában, de a fogyókúrázóknál ezek pótlása szükségessé válhat.

Csökkentened kell a sóbevitelt - megelőzve ezzel a magas vérnyomás kialakulását.

Fogyassz elegendő rostot (napi 30-40 grammot) - a rostok segítik fenntartani az emésztőrendszer egészséges működését, csökkentik a bél rendellenességeinek kockázatát, megelőzik a székrekedést. Segítenek állandó szinten tartani a vércukorszintet, hozzájárulnak a gyomor telítettség és ezáltal a jóllakottság érzet kialakulásához. Az emészthetetlen rostok miatt a tápanyagok felszívódása részben akadályozott.

Ne fogyassz alkoholt  - az alkohol fokozza a hipoglikémia veszélyét. Az alkohol gátolja a máj cukor leadását, ezért meredek vércukoreséshez vezethet, főleg inzulinnal vagy szulfanilurea készítményekkel kezelt cukorbetegek esetében

Diabetikus késztermékek helyett készítsd el magad az édességeket - régebben, amikor még a cukor és a méz mellett nem létezett más édesítő, azt tanácsolták, hogy aki cukorbeteg, mondjon le az édes ízről. Ma már nincs erre szükség - diabetikus élelmiszerek sokasága áll a rendelkezésünkre. (Természetesen itt is figyelni kell az adott termék szénhidrát-, és kalória tartalmára). Ha édes ízre vágysz, sikerrel alkalmazhatsz mesterséges édesítőszereket és/vagy cukorpótlókat - a mesterséges édesítőszerek energiát nem tartalmaznak, tehát az energiaszegény étrendbe is  jól beilleszthetőek. Viszont minden olyan édességnél,  ahol a cukor tömege is nélkülözhetetlen, mesterséges édesítőszerek helyett, cukorhelyettesítők alkalmazása ajánlott. Ezek energiát szolgáltatnak,ezért fogyókúrázóknál elsősorban nem ezek javasoltak.

2 egyszerű recept

Diós csók

Hozzávalók:10 dkg vaj, 2 db tojássárgája, 30 dkg dió, 10 dkg liszt, citromhéj, folyékony édesítőszer, diabetikus meggybefőtt

A vajat a tojássárgájával habosra keverjük, majd hozzáadjuk a darált diót, lisztet, citromhéjat, ízlés szerinti folyékony édesítőszert. Kis gömböket formázunk belőle, mindegyik gömb közepébe mélyedést nyomunk. A gömböket megkenjük

tojássárgájával, megsütjük. Sütés után a mélyedésekbe egy-egy szem diétás meggyet teszünk.

Töltött sonka

20 dkg gepsonka (4 szelet), 1 ek. etolaj, 30 dkg savanyú káposzta, 5 dkg reszelt sajt, 2 dl energiaszegény tejföl

Az alaposan kinyomkodott káposztát az olajban megpároljuk, a sonka szeletekre halmozva egyenként össze göngyöljük. Tűzálló tálra  egymás mellé fektetjük - a tejföllel leöntjük, sajttal megszórjuk.

(Szerző: Faar Ida)

Felhasznált irodalom: