#Táplálkozás

Zöldségek és gyümölcsök a diétás étrendben

2021.08.09.
2 perces olvasási idő

Egy zacskó burgonyachips elfogyasztása, habár zöldségből készült, nem járul hozzá a szervezeted védelméhez a rákkal, a szívrohammal, és a diabétesszel szemben, viszont kutatások igazolják, hogy azok az antioxidánsok, rostok, vitaminok és ásványi anyagok, melyek megtalálhatók egyes gyümölcsökben, ténylegesen csökkentik ezeknek a betegségek kialakulásának kockázatát.

Persze, hogy megfelelően ki tudjuk használni a gyümölcsök jótékony hatásait, egy kis változást be kell iktatnunk az étrendünkbe, néhány különösen egészségtelen, kalóriákban gazdag ételről le kell mondanunk, ha valóban ki akarjuk használni a gyümölcsök nyújtotta előnyöket.

Ha nem tudsz teljesen lemondani ezekről az ételekről, akkor is érdemes sok zöldséget és gyümölcsöt enni, hiszen ha semmit nem változtatsz az eddigi étendeden, csak sok zöldséget, gyümölcsöt eszel mellé, a szervezeted már akkor is megkapja azokat az ásványi anyagokat, melyek megvédenek téged a rák, a cukorbetegség, és a szívinfarktus kialakulásától.

Kutatások során megvizsgálták, hogy ha valaki sok zöldséget eszik, akkor kevésbé kívánja majd azokat az ételeket, melyek hizlalók és kalóriában gazdagok. Ez azért van, mert eltelítik a gyomrodat, és a megfelelő mennyiségű energiát is biztosítják a szervezeted számára, így nem leszel éhes.

Frissen, fagyasztottan, konzervként vagy szárítva?

Nagyszerű dolog az, hogy a gyümölcsök és a zöldségek ennyi mindenre jók, viszont, hogy fejtik ki legjobban a jótékony hatásukat? Azokat a gyümölcsöket és zöldségeket, melyeket kiszárítanak, lefagyasztanak, vagy esetleg konzerv dobozba zárnak, akkor szüretelik le, mikor a legtöbb tápanyagot tartalmazzák, így mikor kézhez kapod azokat, valódi friss zöldségeket és gyümölcsöket kapsz. Ezek szintén olyan egészségesek, mint a friss zöldségek vagy gyümölcsök, de fontos, hogy figyelj a hozzáadott adalékanyagokra.

Amikor konzerv gyümölcsöt vagy zöldséget vásárolsz, figyelj oda, hogy természetes tartósítószereket tartalmazzon.

Gyümölcslevek: a 100%-os gyümölcslevek sok kalóriát tartalmaznak, többet mint a szénsavas üdítők, ráadásul kevesebb rost van a gyümölcslében, mint a friss gyümölcsben és ezért nem is laktat annyira. Ha tehetjük, inkább maradjunk az egész gyümölcsöknél.

Zöldséglevek: a 100%-os zöldséglevek valamivel kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint a gyümölcslevek, viszont ezekkel is vigyázni kell, mert a zöldséglevek sok mesterséges tartósítószert tartalmazhatnak.

A szuper-étel nyomában

Már tudjuk a zöldségekről, hogy nagyon egészségesek, viszont melyik a legegészségesebb mind közül?

A válasz: mind!

Minden zöldség és gyümölcs szuper-étel. Mondhatjuk azt, hogy azok az egészségesebbek, melyeknek erősebb a színük. Viszont a kutatók kiderítették azt is, hogy a kevésbé élénk színű zöldségek és gyümölcsök is tartalmazzák azokat az anyagokat, melyek szükségesek számunkra.

Egyszóval mindegy, hogy milyen zöldséget vagy gyümölcsöt eszünk, mindegyik tartalmazza kisebb-nagyobb koncentrációban azokat az anyagokat, melyek feltétlenül jók a szervezetünknek. Legközelebb, mikor vásárolni indulsz, válaszd azokat a zöldségeket, melyeket igazán szeretsz, és legyél egészségesebb!

(KamaszPanasz - G.V., WebMD)