Főoldal / SULI / 5 tipp a lámpaláz leküzdésére
  2021-05-20

5 tipp a lámpaláz leküzdésére

Sok ember retteg attól, amikor az egész osztály előtt kell beszélnie, fél, hogy kineveti a hallgatóság, ha valamit elhibáz. A lámpaláz megjelenésekor a szervezet felkészül a megmérettetésre, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújthassuk.

- hirdetések -

Az ilyenkor a testedben felszabaduló stresszhormonok (pl. az adrenalin) segítenek téged az összpontosításban.

Nem ritka azonban, hogy az aggodalom átveszi az irányítást a test fölött, és az említett hormonok riadót fújnak a szervezetedben: érzed, hogy a hátadon csorog a hideg verejték, a gondolatok csak úgy kavarognak a fejedben, és a torkodban dobog a szíved. Az alábbi ötletek viszont segíthetnek kivédeni a felesleges aggodalmat.

Hangolódj rá

Az önbizalom képes kordában tartani a stresszhormonokat! Végy példát a pályára vonuló focicsapatról: ők együtt énekelnek és fohászkodnak a győzelemért, így erősítik meg az önbizalmukat és a csapatszellemet. Ezt te is megteheted, mindegy hogy egyedül vagy csoportban léptek-e fel. Kérd meg valamelyik szülődet, tesódat vagy barátodat, hogy tartson neked egy buzdító beszédet, mielőtt színpadra lépsz. Ha gyakorlás közben naplót vezetsz, a kritikus pillanatban (amint rád tör az „én ezt nem tudom megcsinálni”- pánik), gyorsan fellapozhatod, hogy újból meggyőződj, elég felkészült vagy.

A lámpaláz leküzdése

Légy valóban felkészült

Így ugyanis kisebb az esély arra, hogy leblokkolsz az előadás közben. Gyakorolj minél többet, és ragadj meg minden olyan lehetőséget, amikor gyakorolhatod a szerepedet mások előtt. Nagyon fontos az is, hogy optimista légy: tudatosítsd magadban hogy „minden rendben lesz”, és hogy „meg tudod csinálni a feladatot”, még akkor is, ha eddig nem voltál 100%-ig biztos benne.

Tanulj meg relaxálni

Fiatal olimpiai sportolók és zenészek véleménye szerint ugyanolyan fontos felkészülni a megmérettetés előtti lámpalázra, mint magára a megmérettetésre. Van, aki magával viszi a versenyre a kedvenc fotóalbumát, mások válogatást készítenek legkedvesebb zenéikből, vagy a jógából ismert légző gyakorlatok segítségével jutnak relaxált állapotba. Egyéntől függ, hogy nyugodt, vagy aktív szeret-e lenni az utolsó pillanatokban. Találd meg a saját aduászod, és gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

Figyelj a testedre

Sokan hajlamosak elhanyagolni az étkezéseket, az alvást és a testmozgást, amikor a nagy alkalomra készülnek. Pedig hidd el, minden jobban fog menni, ha kialszod magad és ilyenkor is egészségesen étkezel. Ha emellett még rendszeresen sportolsz is, szinte biztos, hogy uralkodni tudsz majd a lázadozó stresszhormonokon.

Tudd meg, hogyan védekeznek a profik

Számos információ jelenik meg könyvekben és az interneten arról, hogy hogyan teheted az előadásodat a lehető legsikeresebbé. Nézz utána, mit javasol kedvenc sportolód vagy színészed a lámpaláz legyőzésére, esetleg kérdezd meg dráma- vagy zenetanárodat, hátha jó tippel tudnak szolgálni. Szüleidhez is fordulhatsz tanácsért. Már néhány kínos színpadi történet meghallgatása is jobb kedvre derítheti az embert: hiszen ilyenkor jövünk rá, hogy a legcikibb, szinte örökkévalóságnak tűnő pillanatokat ha nehezen is, de túl lehet élni. 

(KamaszPanasz - M.N.)