Főoldal / LÉLEK / Hogyan lendülj át a holtponton?
  2021-07-12

Hogyan lendülj át a holtponton?

Úgy érzed nincs tovább, a kezdeti lendület elfogyott, és egy lépéssel sem tudsz többet megtenni? Alig kapsz levegőt, remegnek az izmaid, azonnal meg kell állnod, nehogy összeess? Akkor elérted a holtpontot…

De mi is az a holtpont?

A holtpont egy élmény… Mármint egy rossz élmény, amivel gyakran találkozhatsz, ha rendszeresen sportolsz, de akár az életed más területein is megjelenhet, ha megterhelő tevékenységet végzel vagy túl sok stressz ér. Ilyenkor olyan mentális kimerültségi szintet érsz el, amely erős, kellemetlen  fizikai érzésekkel párosul. Régebben ezt az állapotot maratonistáknál figyelték meg, akik elérve a huszadik mérföld környékét fizikai és pszichikai tüneteket észleltek: bizsergést vagy zsibbadást éreztek, romlott a látásuk, szédülés és  hányinger jelentkezett, amit extrém fizikai fáradtság kísért.

Elérni a “falig”

Az állóképességi sportokat űzők a holtpontot úgy is szokták emlegetni, hogy elértek a “falig”. Sok kutatás foglalkozott már a jelenséggel, de ezzel kapcsolatban számos kérdés maradt még megválaszolatlanul. 

A holtpont a szervezeted átmeneti válságával jár, azzal a szubjektív érzéssel, hogy képtelen vagy folytatni az adott sporttevékenységet. Érdekes viszont, hogy ha a folytatás mellett döntesz, túljutsz a nehézségeken, (túllendülsz a holtponton) és a teljesítőképességed visszatér.

- hirdetések -

A holtpont kapcsán leggyakrabban jelentkező tünetek:

  • ólmos fáradtság
  • motiválatlanság, kedvetlenség
  • fájdalom
  • elnehezülő végtagok
  • gyengeség
  • zsibbadtság
  • szédülés
  • hányinger

A holtpont okai

A holtpont kialakulásának okára a kutatások több lehetséges magyarázatot is találtak. A holtpont oka lehet:

  • a szervezet mozgáshoz való alkalmazkodásának késlekedése,
  • a szervezet belső hőmérsékletének emelkedése, a túlhevülés - amelyet kicsit megkésve követ a verejtékezés,
  • a hörgők átmérőjének változása következtében kialakuló oxigénhiány,
  • az izmok és belső szervek vérellátása között fellépő különbségek,
  • a tejsav hirtelen felhalmozódása,
  • az idegrendszer kimerülése,
  • vércukorszint csökkenése - a test a cukorraktárát felhasználta, ezért a zsírraktárhoz nyúl, de ennek a folyamatnak a beindulása kicsit több időt vesz igénybe, az átmenet pedig  holtpontot okozhat,
  • dehidratáltság,
  • pszichológiai fáradtság (elgyötörtség, motiváció elvesztése, kiégés).

Megfigyelték, hogy a profi sportolók lényegesen kevesebbszer vannak kitéve a holtpontoknak, míg az amatőrök közül gyakorlatilag mindenki rendszeresen szembesül vele. Ennek egyszerű oka van: a kezdők jóval alacsonyabb edzettségi szinttel rendelkeznek, ráadásul kevés a tapasztalatuk is a holtpont jelentkezésének felismerésében és kiküszöbölésében.

A profi sportolók már tudják, hogy a szervezetük energiaraktárai még közel sem merültek ki akkor, amikor a pszichológiai fáradtság jelentkezik. Rendületlenül folytatják a mozgást, és kis idő múlva a negatív érzések elmúlnak, köszönhetően az endogén úton felszabaduló boldogsághormonoknak. Igy egy pozitív, megerősítő élmény jön létre közvetlenül a holtponton való átesés idején.

Viszont, ha valaki a holtpont jelentkezésekor feladja, és abbahagyja  a tevékenységet, akkor nála a sport = szenvedés egyenlet fog rögzülni, ami a későbbiekben is újra és újra holtponthoz vezethet.

Mit lehet tenni a holtpont élmény ellen?

A profi sportolók egyszerű módszert alkalmaznak: a pszichikai fáradtság helyett, a helyes mozgásra koncentrálnak, a testen kívülre helyezve a fókuszt.

Ha ezen a téren még tapasztalatlan vagy érdemes néhány jó tanácsot megfogadnod:

  • ne akarj egyből profi lenni - az edzésnek is megvannak a maga szabályai: a fokozatosság, és a személyre szabottság alapelv
  • ismerd meg jobban önmagad - tudd hol vannak a határaid, és mennyivel tolhatod kijjebb őket anélkül, hogy megsérülnél
  • döntsd el fejben is mit szeretnél - ha eldöntötted, hogy képes vagy a folytatásra, akkor az úgy is lesz
  • tudd, hogy a holtpont csak egy átmeneti állapot, amin túl fogsz jutni. Minden egyes megnyert csata önmagad fölött csak erősebbé tesz
  • vidd át a fókuszt a negatív érzésekről, és gondolatokról  a pozitív dolgokra
  • hívd segítségül a képzelőerődet - amikor úgy érzed, hogy legszívesebben feladnád, képzeld azt, hogy a cél már csak lépésekre van

Holtpont nemcsak a sportban van - az életben is kerülhetsz olyan helyzetbe, amikor úgy érzed nem megy tovább. De hidd el: ez csak átmeneti állapot - képes leszel túljutni ezen is.

(Szerző: Faar Ida)

Felhasznált irodalom: