#Drog, cigi, alkohol

Hogy okosan tudj dönteni - 20 tény a dohányzásról

2010.06.24.
2 perces olvasási idő

Ez a cikk nem a szokásos, dohányzásról lebeszélő kampányszöveg. Csak közlünk néhány, számodra eddig valószínűleg ismeretlen adatot a cigarettázásról. A döntés ezután már a Te felelősséged!

Legtöbben tinédzserkorukban vesznek először cigarettát a kezükbe. Az alábbiakban felsorolt, tényeket egészíti ki az a statisztikai adat, hogy a dohányosok 80 százaléka még 18 éves kora előtt szokott rá a cigizésre.


1. A dohányosok közel 70%-a azt kívánja, bárcsak le tudna szokni a cigiről.

2. A rendszeresen cigarettázó fiatalok háromszor olyan gyakran köhögnek, krákognak, mint nemdohányzó társaik.

3. A dohányzás rákot, szív-és érrendszeri problémákat, agyvérzést, és a tüdő megbetegedéseit okozhatja.

4. A 18 év körüli dohányos fiatalok között nagy százalékban fordulnak elő szívproblémák.

5. A láncdohányos fiatalok többsége pokolba kívánja azt a napot, amikor rászokott a cigire.

6. Napi egy doboz cigi elszívása évente kb. 200 ezer forintot (!) emészt fel – ebből bőven futná egy új számítógépre vagy egy Xbox-ra.

7. Vizsgálatok bizonyítják, hogy a naponta 3 vagy akár kevesebb szálat szívók 43%-a a nikotin rabjává válik.

8. Amerikában évente 434 ezer ember dohányzással összefüggő betegségek miatt hal meg.

9. Minden harmadik új dohányos cigizés okozta betegségek miatt végzi be életét.

10. A cigaretta egyik legfőbb alkotórésze, a nikotin MÉREG!

11. A nikotin a kokainhoz és a heroinhoz hasonlóan függőséget okoz.
dohányzás
12. Minden dohánytermék – a cigaretta, a szivar és a rágható dohány is tartalmaz nikotint.

13. A dohányzás miatt gyengébbnek, erőtlenebbnek érzed magad, mivel csökken a szívbe jutó oxigén mennyisége.

14. A cigarettázás csökkenti a kifinomult ízlelést, szaglást, így sokkal kevésbé érzed majd a virágok illatát vagy a fagyi ízét.

15. A dohányfüst a nemdohányzókat is károsítja: évente több mint 53 ezer ember hal meg a passzív dohányzás következményei miatt.

16. A cigaretta rengeteg káros vegyi anyagot tartalmaz, például a WC-tisztítókban is használatos ammóniát, a kipufogógázban lévő szénmonoxidot és a patkányirtásra használt arzént.

17. A legtöbb, amit az egészségedért tehetsz, hogy abbahagyod a cigizést.

18. Már néhány nappal a cigarettázás elhagyása után kezd visszatérni a normális íz- és szagérzékelésed.

19. A dohányzás abbahagyása után tíz évvel a tüdőrák, valamint a szív- és érrendszeri betegségek kockázata a nemdohányosokéval lesz azonos arányban.

20. A tinik nagy százaléka (kb. 70%-a) nem cigizik. Ha ifjú éveidben nem állsz be a dohányosok sorába, kisebb eséllyel leszel valaha is cigarettafüggő.

Ha már hallottál ezekről, ne feledkezz meg róluk akkor sem, amikor Te vagy a körülötted élő barátok, rokonok akarnak rágyújtani. Lehet, hogy őket már nem tudod megváltoztatni, de a saját életeddel kapcsolatos döntés a Te kezedben van!

(O.K.T.; Forrás: About.com)