#Betegségek

Rendszeresen a monitor előtt ülsz? Van néhány jó tanácsunk!

2022.01.16.
1 perces olvasási idő

Amikor órákon át bámulom a számítógép monitorját, a szemem kiszárad és bedagad. Hosszú távon okozhat-e valamilyen károsodást a monitor előtt töltött idő? Egyébként rendszeresen sportolok, egészséges, alacsony zsírtartalmú ételeket eszem. Káros szenvedélyeim nincsenek, kivéve, hogy az átlagosnál talán több koffeint fogyasztok.

Kedves Kérdező!

Feltehetőleg nem kell attól tartanod, hogy a számítógép előtt töltött sok-sok óra hosszú távon károsítja a szemed. Lehet, hogy tapasztalsz magadon néhány kisebb kellemetlen tünetet, mint amilyen a szemszárazság, de nincs mitől félned, mivel léteznek olyan megelőzést szolgáló fogások, melyekkel enyhíthetők a képernyő előtt töltött idő okozta kellemetlenségek.

A számítógép okozta látáspanaszok (CVS – Computer Vision Syndrome) nemrég óta terjednek a számítógép-felhasználók között, és öt fő tünetük van:

  • fáradt szem,
  • fejfájás,
  • homályos látás,
  • szemszárazság,
  • nyak- és/vagy hátfájás.

Ezek fő kiváltó okai a számítógép monitorok, valamint a környezet, amelyben eszközeinket használjuk (iroda, neonvilágítás, ergonómiailag rosszul tervezett számítógép-asztalok, stb.).

A jó hír, hogy a szakemberek mára már olyan kijelzőeszközöket fejlesztettek ki, amelyek normális használat mellett biztonságosak, és egyáltalán nem károsítják a szemet. Eddig még semmilyen kísérleti vagy klinikai bizonyítékot nem találtak arra, hogy ezeknek a monitoroknak a kisugárzása szürkehályogot vagy más komoly szembetegséget okozott volna.

Mit tehetek a kellemetlen tünetek elkerülése érdekében?

Bizonyos óvintézkedésekkel mérsékelhetők azok a szemet ingerlő és fárasztó hatások, melyeket a számítógép előtt töltött hosszabb idő vált ki:

  • Bizonyosodj meg róla, hogy a monitor legalább 50 centiméterre van a szemedtől.
  • Alkalmazd a 20/20/6 szabályt, azaz húsz percnyi számítógépes munka után legalább húsz másodperecen keresztül nézz valamilyen 6 méterre levő tárgyat.
  • A monitor és az irat, amellyel dolgozol egyforma távolságra legyen a szemedtől, elkerülve így a folytonos fókuszváltozást.
  • A helyiség megvilágítása ne legyen vakító.
  • Állítsd élesre a képernyő intenzitását.
  • Használd a monitor kontraszt- és fényerő beállítási lehetőségeit - állítsd be olyanra, ami nem tér el túlságosan a természetes fényviszonyoktól, így a szemed számára sem lesz megerőltető a túlzott fénykülönbség.
  • A képernyőt állítsd 15-35 fokos látószögbe és a szemed vízszintes síkjánál alacsonyabbra.
  • Ha a szobában van ablak, úgy helyezkedj el, hogy tőled balra vagy jobbra legyen (semmiképp se a monitorral szemközt vagy mögötte).

Tarts egy kis pihenőt, ha időnként káprázik a szemed, aztán nyugodtan folytathatod a gépelést, szörfölést, olvasást, tervezést, tanulást, filmnézést vagy játékot. Jó gépezést!

(KamaszPanasz - Ő.B.)