/ BETEGSÉGEK / Cukorbetegség: tanácsok f...
  2014-08-13

Cukorbetegség: tanácsok fesztiválozóknak

Attól, hogy valaki cukorbeteg még nem kell lemondania a fesztiválokról. Tény, hogy néhány nagyon fontos szabályt be kell tartani, és a bizonyos dolgokra jobban oda kell figyelni, de ha ezek rendben vannak, akkor bátran szórakozhatnak a cukorbetegek is.

- hirdetések -

Amit mindig kerülj el, ha fesztiválozol

Ne igyál sok alkoholt!

Persze csábító lehet, hogy amint megérkeztek a fesztivál területére, a barátaiddal azonnal elkezdjetek szórakozni, amibe beletartozhat az iszogatás is, viszont sose felejtsd el, hogy az alkohol egyrészt vizet von el a szervezetedtől, másrészt pedig lassítja a máj cukorbontását, emiatt pedig a vércukorszinted is alacsonyabb lehet és a hipoglikémia veszélye is fennáll majd!

Partidrogok

A fesztiválok alatt is rendszeresen ellenőrizd a vércukorszintedet!Szintén csábító lehet új dolgok kipróbálása, és a fesztiválokon elő is fordulhatnak drogok, viszont tudnod kell, hogy az ilyen szerek hatására kialakult állapotok során kevésbé vagy ura a testednek, és például a vér cukorbontása is lassulni fog, és el is felejtheted a gyógyszered/inzulinod beadását, éppen ezért nagyon veszélyes állapotba kerülhetsz a drogok miatt.

Tetoválás és piercingek

Tudnod kell, ha nem megfelelően kezeled a cukorbetegséget, akkor azon a helyen, ahol a tetoválásod vagy piercinged van, erős vérzés, illetve fertőzés alakulhat ki. Vagyis Neked kétszer is meg kell gondolnod, hogy vállalod-e a kockázatot.

Mindig vigyázz a lábaidra!

Ha sokat sétálsz egy nap, akkor este mindig pihentesd a lábaidat! Ha nyirkosnak érzed őket, akkor hagyd őket kicsit szellőzni a friss levegőn, majd vegyél új, száraz zoknit és másik cipőt! Egy dolgot sose feledj: soha nem mászkálj fesztiválozás közben mezítláb, mert a földön sokszor van szemét, eldobált étel és pohár-, üvegdarabok és akár tűk is.

Mit tegyél vészhelyzetben?

Ha bármi bajt észlelnél a betegségeddel kapcsolatban, a legontosabb az, hogy szólj legalább egy barátodnak róla, és ő elkísérjen majd a fesztivál területén található elsősegélynyújtó vagy mentő sátorhoz. Ha annyira gyenge lennél, hogy nem tudnál járni, akkor kérd meg a barátodat, hogy menjen el az elsősegélynyújtó sátorhoz vagy hozzon további segítséget. A telefonodról való segítségkérés legyen az utolsó a lehetőségek közül, csak akkor kerüljön rá sor, ha egyedül vagy és nem tudsz önállóan mozogni.

Tanácsok az inzulin beadására

Hasznos tippek cukorbetegeknek
Hogy elkerüld a veszélyes helyzeteket, amilyen például a hipoglikémia és hiperglikémia, vedd figyelembe a következő Vigyázz az egészségedre a fesztiválok alatt is!hasznos tippeket.

Tovább a cikkhez

A helyszín

Ne felejtsd el, hogy a vécék nagyon piszkosak lehetnek, éppen ezért próbáld meg valahol máshol megoldani az inzulinod beadását, például kérd meg a barátaidat, hogy álljanak köréd, amíg beadod az injekciót a hasadba.

A tárolás

Ne hagyd a gyógyszert a sátradban, mert nem biztonságos. Fontos tudnod, hogy a nagy melegben a benne lévő hatóanyag tönkre mehet, emiatt pedig az inzulin kevésbé lesz hatásos. Sokkal biztonságosabb, ha a gyógyszereid mindig nálad vannak.

A tűk eldobása

Ne a szemetesbe dobd a már használt tűket, hanem inkább vigyél magaddal egy kisebb tárolót, amelyben tudod tárolni a már nem használható tűket.

A különböző vércukorszintek

A magas vércukorszint

A kiváltó okok a fesztiválon: nem megfelelő mennyiségű inzulin bevitele, nem megfelelő ételek fogyasztása, cukros italok fogyasztása (ide tartoznak az alkoholos italok is).

Mit lehet tenni

Vannak, akik hagyják, hogy a vércukorszintjük egy picivel a szükséges fölé emelkedjen. Ez azonban veszélyes lehet, ráadásul gyakran kell majd kijárnod a mosdóba, szomjasnak érzed magad vagy fáradtabbnak a megszokottnál. Fontos a vércukorszinted rendszeres ellenőrzése, ezért megéri lekésned akár a kedvenc együttesed koncertjét is.

Az alacsony vércukorszint

A kiváltó okok a fesztiválon: sok mozgás, táncolás, alkoholos italok fogyasztása, túl nagy mennyiségű inzulin bevitele ahhoz képest, amennyi szénhidrátot fogyasztottál.

Mit lehet tenni:

Mindig legyen nálad a gyógyszered. Hasznos lehet az is, ha néhány darabot adsz belőle a barátaidnak is. Tájékoztasd a barátaidat a cukorbetegségedről és az esetleges veszélyhelyzetekről, hogy pontosan tudják, hogy mikor mi történik veled.

Az esetlegesen felmerülő betegségek

  • gyomorrontás, ételmérgezés
  • napégés
  • kiszáradás

A fent említett esetekben különösen vigyázz magadra!

(H.I.)

  Kapcsolódó cikkek