Főoldal / TEST / Alacsonyan tartja a tinik koleszterinszintjét a magas D-vitamin szint
  2021-10-27

Alacsonyan tartja a tinik koleszterinszintjét a magas D-vitamin szint

Összefüggés van a magasabb szérum D-vitamin szint és az alacsonyabb plazma koleszterinszint között az általános iskolásoknál - derül ki a Kelet-Finn Egyetem új kutatásából. Ez része volt a Physical Activity and Nutrition in Children (PANIC) tanulmánynak, amelyben összesen 512 6 és 8 év közötti fiatal vett részt.

Azoknál, akiknek a szérum 25-hidroxi-D-vitamin szintje meghaladta a 80 nmol/l-t, alacsonyabb volt a plazma összes és alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterinszintje, mint azoknál, akiknél a szérum 25-hidroxi-D-vitamin szintje 50 nmol/l alatt volt, ami gyakran küszöbértéknek tekinthető.

- hirdetés -

Az eredmények alátámasztják a D-vitamin fontosságát

A 25-hidroxi-D-vitamin a D-vitamin fő keringő formája. Az eredményekről az endokrinológia egyik vezető folyóirata számolt be, a Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. A D-vitaminról köztudott, hogy elengedhetetlen a csontok anyagcseréjéhez, és az alacsony szérum 25 (OH) D-szint növeli a rachitis, az osteomalacia és az osteopenia kockázatát. A D-vitamin javíthatja a plazma lipidszintjét, és jótékony hatással van a szív- és érrendszeri betegségek egyéb kockázati tényezőire is.

Az olyan életmódbeli tényezők, mint az egészséges táplálkozás, a fizikai aktivitás és a szabadban töltött idő, ami a bőr D-vitamin termelődéséhez vezet, mind magasabb szérum D-vitamin szinthez, mind alacsonyabb plazma lipidszinthez kapcsolódik. A kutatók arra jöttek rá, hogy a magasabb szérum D-vitamin szint és az alacsonyabb plazma koleszterin szint közötti összefüggés független a test elhízásától, az étrendi tényezőktől, a fizikai aktivitástól, a szülői végzettségtől és a vérvétel időpontjától. Ezt az örökletes tényezők sem módosították. 

Mindenesetre ezek az eredmények alátámasztják a D-vitamin fontosságát. A D-vitamin legfontosabb étrendi forrásai a D-vitaminnal dúsított termékek, mint például a tejtermékek, valamint a hal. A D-vitamin-kiegészítők ajánlott használata általában napi 200-2000 NE/nap, a korcsoporttól és más tényezőktől függően. Az északi szélességi fokokon azonban a napfénynek való kitettség önmagában nem elegendő a szérum 25 (OH) D megfelelő szintjének fenntartásához, különösen télen.

(KamaszPanasz - Sz.M., fordító Forrás: medicalxpress.com)

Tovább a témában: Fiúknak, Lányoknak, Fáradtság