Főoldal / TEST / Ezekre a vitaminokra van szükséged 16 éves kor fölött
  2021-06-30

Ezekre a vitaminokra van szükséged 16 éves kor fölött

A kamaszkor óriási változásokat jelent mind a testedben, mint a lelkedben. Az addig megszokott gyermeki testedből felnőtt test válik, és ez számtalan anatómiai, biológiai és biokémiai változással jár együtt. Kialakulnak az elsődleges nemi jellegek, kialakul a férfias, illetve a nőies test: a lányok csípője, míg a fiúk válla szélesedik, nem kívánt helyeken jelenik meg szőr, és sokak mindennapjait nehezítik meg ilyenkor a pattanások is. (x)

Elbizonytalanodsz, nem tudod, hogy ezek a változások normálisak-e, és kétségbe esve szemléled, hogy a társaid hasonlón mennek-e keresztül. Emiatt a serdülőkor nem csupán testileg, de lelkileg is igen megterhelő. Ezért a fejlődő szervezetednek kifejezetten nagy szüksége van különféle vitaminokra és ásványi anyagokra. De, hogy pontosan milyen vitaminokat pótolj, és melyik miben segít, mai írásunkból kiderül.

A vitaminokról általában

A vitamin olyan szerves vegyület, amely nélkülözhetetlen szervezetünk megfelelő működéséhez.Tekintettel arra, hogy a D-vitamin kivételével egyiket sem képes a szervezet önmaga előállítani, a vitaminokat kívülről kell bejuttatnunk változatos, kiegyensúlyozott táplálkozással, és táplálékkiegészítőkkel.

A vitaminokat két csoportra oszthatjuk: vízben és zsírban oldódó vitaminok. A kétféle vitamin között az alapvető különbség az, hogy míg a zsírban oldódó vitaminokat a szervezet képes a zsírban elraktározni, addig a vízben oldódó vitaminokat nem. Ezekből a felesleget a vese kiválasztja és kiürül a szervezetből a vizelettel együtt. Vízben oldódó a C, a P és a H vitamin, valamint a különféle B vitaminok is. Zsírban oldódik az F, az E, a D, az A és a K vitamin.

A vitaminok jelentősége

Szervezetünk működéséhez szükségünk van a vitaminokra, hiszen talán nincs olyan szervünk, amely vitaminok nélkül egészségesen tudna funkcionálni. Így például a D-vitamin elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez és a csontok fejlődéséhez, az A-vitamin a látáshoz, a B, E és K vitamin pedig az idegrendszernek nélkülözhetetlen.

Abban az esetben, ha hosszabb ideig nem kap meg a szervezetünk valamilyen fontos vitamint, vitaminhiány lép fel, amely igen súlyos következményekkel járhat. A vitaminhiányos állapot általában fáradtsággal, ingerlékenységgel, rosszkedvvel, és álmatlansággal jár együtt. Emellett, ha a szervezetünk nem jut hozzá a szükséges vitaminokhoz is ásványi anyagokhoz, könnyebben megbetegszünk, valamint az adott vitamin hiánya miatt különféle kóros állapotok is előfordulhatnak. Így például skorbut (C-vitamin hiánya), angolkór (D-vitamin hiánya), vagy vérszegénység (B-vitamin hiánya).

Kamaszkori vitaminpótlás

A kamaszkor különösen igénybe veszi a szervezetet, hiszen a fejlődés és a növekedés következtében a vitaminigény is megnövekszik. Emiatt különös figyelmet kell fordítanod a vitaminpótlásra, melyet a legegyszerűbben multivitamin formájában tehetsz meg. De lássuk, pontosan milyen vitaminokra is van szükséged.

A B-vitamin hiányában izomgyengeség, kimerültség, vérszegénység, egészen súlyos esetben pedig depresszió is kialakulhat, emellett a bőr állapotáért is a B-vitamin komplex a felelős, így a pattanások, aknék elkerülésében is fontos szerepet játszik. Ugyancsak komoly gondokat okozhat, ha nem jut kellő C-vitaminhoz a szervezet, amely kiváló immunerősítő, így hiányában a szervezet jobban ki van téve a fertőzéseknek.

Nem vitamin ugyan, de a fejlődő szervezetnek ugyanúgy elengedhetetlen a kalcium, amely a csontok egészségéért felelős. A magnézium az idegrendszer, és a megfelelő izomműködés fő támogatója, hiányában görcsök alakulhatnak ki. Kamaszkorban különösen fontos, hogy elegendő cinkhez juss hozzá, ugyanis a cinkhiány következtében növekedési zavarok és bőrbetegségek is létrejöhetnek.

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a vitaminok és ásványi anyagok az életünk alapkövei, melyek nélkül nem tudnánk egészségesen létezni. Azonban még változatos, kiegyensúlyozott étkezés mellett sem minden esetben biztosítható mindenből a megfelelő mennyiség. Ez pedig kamaszkorban különösen igaz, amikor a szervezet vitaminszükséglete is megnő. Hogy elkerüld a vitaminhiány miatt kialakuló kóros állapotokat, fogyassz te is vitaminkészítményeket. Hogy ne kelljen egyszerre 10-12 féle tablettát bevenned, a legjobb választás a multivitamin, mely tartalmaz minden olyan vitamint és ásványi anyagot, amelyre a korosztályodnak szüksége van.

(BP Digital Group)