#Táplálkozás

Iskola büfé – kicsit másképp

2011.01.23.
2 perces olvasási idő

Mindannyian tudjuk, hogy az iskolában az egyetlen étkezési lehetőség a menzán kívül a suli büfé. A menzán sajnos még nem mindenhol ügyelnek az egészséges táplálkozásra, és nagyon nem is tudsz válogatni. De a suli büfében te döntöd, el mit eszel.

Az egészséges táplálkozásból egyetlen étel sincs kizárva. Nincs egészségtelen étel, csak rosszul megválasztott étrend. Ez egy alapszabály. De tény és való, hogy vannak olyan élelmiszerek, melyeket előnyben kell részesíteni, és vannak olyanok, melyeket mértékkel kell hogy fogyasszunk. Tehát bármilyen étel részese lehet étrendünknek, ha megfelelő időben és megfelelő mértékkel fogyasszuk.

Próbáljunk változatosan étkezni. A megszokott ételek helyett részesítsük előnyben más ételeket is. Ne mindennap ugyanazt a pizzát, vagy melegszendvicset vásároljuk, próbáljunk ki más ízeket is. Azon kívül, hogy te se unsz rá egy-egy ételre, a szervezeted is sokkal jobban fog működni. Már ezzel is teszel egészséged megőrzésének érdekében.

Ügyeljünk arra is, hogy viszonylag alacsony zsírtartalmú élelmiszereket válasszunk. Sajnos az iskola büfékben nem nagyon lehet találni ilyen termékeket. Sokkal inkább részesítsük előnyben, a sovány húsféléket (sonka) és a tejtermékeket. Egy joghurt, vagy egy tejszelet amellett, hogy finom még egészséges is.

Édességet is fogyaszthatunk, de csak mértékkel. Figyeljünk arra, hogy ezek a desszertek főként gyümölcs vagy tej alapúak legyenek. Mivel fontos az is, hogy naponta legalább fél kg gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasszunk, így bármilyen gyümölcs kiváló desszert lehet. Nagy víztartalmúak, energia és zsírszegények, de mindemellett pedig finomak.

Sok helyen halljuk a különböző rostok, teljes kiőrlésű gabonák jótékony hatását. Ez mind igaz és ezek részese kell hogy legyen az étrendünknek, de ez nem azt jelenti, hogy magokon kell élnünk. Fontos része a táplálkozásnak, de lehet kombinálni. (pl. barna zsömle sonkával, salátával, sajttal). Ilyen termékek a legtöbb korszerű iskolabüfében megtalálhatóak.

Szervezetünknek naponta körülbelül 2 liter folyadékra van szüksége. Ezt az igényt a legjobban a víz, a rostos gyümölcslevek, és a gyümölcsteák adják. A teán kívül mindkettőt meg tudjuk vásárolni a büféből. A szénsavas koffeintartalmú italok fogyasztása nem tiltott, de csak mértékkel! Nem szabad, hogy része legyen a mindennapi étkezésnek!

Végül de nem utolsó sorban az étkezés ritmusa is fontos. Bár tudom, hogy az iskolai szünetek elég rövidek és nem lehet nyugodtan étkezni. De próbáljunk meg (pl. nagyszünetben) úgy érkezni, hogy amit eszünk, azt nyugodtan próbáljuk meg elfogyasztani. Próbáljunk meg mindennap ugyanakkor étkezni, és legalább 3-szor egy nap.

Remélem segítettem nektek, és ezen túl ti is odafigyeltek majd, hogy mit vesztek a büfébe. Még ha nem is tudjátok betartani az összes „szabályt”, csak némely részét, már azzal is tettetek valamit egészségetek megőrzése érdekében.

(KamaszPanasz - Cs.B.)