#Szülőknek

A tinik és a hangulatváltozások

2022.03.01.
2 perces olvasási idő

Ha tini gyermekednek hangulata barométerként ingadozik, valószínűleg nincs miért aggódni, hiszen ez teljesen normális. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egyszerű megbirkózni az egyik percben kedves, másik percben dühöngő kamasszal. Íme, néhány tipp, amivel segíthetsz neki az érzelmek kezelésében.

Legyél megértő

Nem titok, hogy ebben a korban rengeteg kihívással kell szembenézni. Kamaszodás, szociális gondok, házi feladat stb. Az agya és teste hirtelen növekszik és ezek ijesztőek lehetnek számára. Emlékezz, milyen volt neked ugyanezekkel a dolgokkal szembenézni.

Segíts az időbeosztásban

Egy tini időbeosztása sokszor túlzsúfolt. Iskola, aztán egyik szakkörről át a másikra, majd tanulás otthon. Ha úgy látod, ez már túl sok, talán érdemes kiiktatni egy-egy elfoglaltságot. Lehet, ha lesz egy kicsit több szabadideje, jobban fogja érezni magát.

Bizonyosodj meg arról, hogy eleget alszik

A tiniknek legalább napi 9 óra alvásra lenne szükségük, de nagyon sokan nem alszanak eleget. Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy kipihenje magát hétköznap és hétvégéken is. Ha pl. egy kedvenc tévéműsora befolyásolja alvási szokásait, vedd fel neki, hogy később megnézhesse vagy nézze vissza online.

Készíts tápláló ételeket

A tinik teste folyamatosan változik, ehhez energiára van szükségük. Készíts tápláló ételeket neki az iskolába (teljes kiőrlésű dolgok, dió, mogyoró, zöldségek, gyümölcsök) és legyen egy héten legalább két este, amikor együtt vacsorázik a család. Próbáld meg kiiktatni a gyorskajákat a kamasz étrendjéből, esetleg a háziorvosával is beszélhetsz erről. Sokszor a nem megfelelő táplálkozás okozhat alacsony vércukorszintet vagy hangulatingadozásokat.

Adj neki szünetet

Van ideje gyermekednek lazítani? Hiszen neki is szüksége van erre, csakúgy, mint a felnőtteknek. Tervezzétek meg az időbeosztását úgy, hogy legyen ideje beszélgetni, újságot olvasni, családtagokkal együtt lenni.

Engedd el a barátaival

A barátságok rendkívül fontosak a tinik számára. Fontos tudnia, hogy elfogadják őt a társai, legyen szó az iskoláról, tánccsoportról, sportklubról. Segíts hát neki, hogy legyen ideje erre is, egy ottalvós buli például remek lehetőség a barátságok elmélyülésére. Ha viszont gyermekednek már erre sincs ideje, talán itt az idő újratervezni az időbeosztását.

Szabadidő a családdal

Talán sok barátja van, de az is fontos, hogy a családdal is szoros kapcsolatot ápoljon. Tervezzetek minden hónapban valamilyen családi összejövetelt, de akár kettesben is elmehettek mozizni, edzeni, sétálni stb. Ebben a korszakban pont erre van szüksége neki és hidd el, te is élvezni fogod.

Mozogjon eleget

A mozgás különösen fontos a tiniknek, hiszen egy jó állóképességgel rendelkező gyermek könnyebben megbirkózik a mindennapi kihívásokkal és az előtte álló évekkel. Ha nem sportol, akkor menjen el biciklizni, futni, táncolni. Egy közös séta vacsora után szintén formában tudja tartani az embert, s ha kettesben mentek el, még beszélgetni is lesz idő.

Segíts neki megnyílni

Néha a tiniknek azért változik a hangulata, mert valami stresszes dolog történik velük. Veszekedés egy jó baráttal, iskolai, családi gondok. Beszélgess vele és segíts neki megnyílni. Legyél megértő és ajánlj fel megoldásokat a problémáira. Legyél ott neki bármikor, bármilyen apró problémáról is van szó, hiszen néha egy rövid beszélgetés is csodákra képes.

(KamaszPanasz – K.F.)