Főoldal / LÉLEK / Kiégés kamaszkorban
  2021-05-26

Kiégés kamaszkorban

Nem tudod, nem érted mi történik veled. Megmagyarázhatatlan rossz érzések nehezítik meg a mindennapjaidat: reggelente gyomorgörccsel ébredsz, még el sem kezdődött a nap, de már azt várod, hogy vége legyen, semmi sem tölt el örömmel, motiválatlan, elégedetlen és ingerült vagy.

Haragszol magadra, a barátaidra, a világra - és hiába várod, hogy elmúljon, ez csak  rosszabb és rosszabb lesz. A negatív spirál egyre csak húz lefelé: nem tudsz már aludni sem, az állandó kimerültség pedig  negatívan hat a teljesitményedre is.

“Mi van velem?” - kérdezed elkeseredetten, mert tudod, amit most érzel, nem csak a kamaszkor számlájára írható. A válasz nem túl megnyugtató: lehet, hogy kiégtél.

Kiégés kamaszkorban?

Elég hihetetlennek tűnő magyarázat - hiszen a kiégés általában olyan foglalkozási területen dolgozó embereket érint, ahol a munka nagyfokú érzelmi megterheléssel jár (orvosok, ápolók, szociális segítők, pedagógusok). Ennek ellenére kamaszkorban is jelentkezhet, hiszen az állandó stressz, a túlzó elvárások,  a teljesítménykényszer már a Te életedben is jelen van -  ha nem tudod megfelelő módon kezelni őket, gondot okozhatnak.

Mi a kiégés?

A kiégés (burn out) olyan tünetegyüttes, amely hosszan tartó érzelmi megterhelések és krónikus stressz eredményeként jön létre. Érzelmi, mentális és fizikai kimerülés, ami együtt jár a teljesítményed csökkenésével, a céljaid elvesztésével, reménytelenség érzésével, negatív érzésekkel, súlyos esetben akár depresszió is kialakulhat.

- hirdetések -

A kiégés szakaszai

A kiégés nem egyik napról a másikra alakul ki, hanem egy dinamikus, egymást erősítő ciklusokból álló folyamat. Fontos tudnod, hogy minél hamarabb kerül felismerésre, annál könnyebben kezelhető.

A kiégés szakaszai:

  • 1. szakasz: “Én vagyok a legjobb!”- ból, “Nekem kell a legjobbnak lennem” lesz. A  bizonyítani akarásod bizonyítási kényszerré alakul, - a cél érdekében képes vagy bármit feláldozni.
  • 2. szakasz: Fokozott erőfeszítéseket teszel -  nem tudod, és nem is akarod  kiadni a kezedből az irányítást, mert félsz a kontrollvesztéstől.  A 2. felfokozott bizonyítási kényszer miatt a fáradtságod állandósul, aminek következtében viszont csökken az eredményességed.
  • 3. szakasz: Elhanyagolod a személyes igényeidet - csak a feladat számít semmi más. Egyszerűen nincs időd és erőd másra.
  • 4. szakasz: Folyamatosan vívódsz :elfojtod a  személyes igényeket és érzéseidet annak ellenére is, hogy tudod  jobban kellene vigyáznod, mert valami nincs rendben.
  • 5. szakasz: Megváltozik az értékrended is - képtelen vagy különbséget tenni a szükséges és kevésbé szükséges dolgok között. Megváltozik az ítélőképességed, az időérzéked, - kezdesz elszigetelődni másoktól.
  • 6. szakasz: Minden megszűnik létezni a számodra, ami akadályozhat a tevékenységeidben. Nem akarod tudomásul venni a fellépő problémákat.  Nincs időd arra, hogy ápold a kapcsolataidat, beszűkül a gondolat világod is. Fokozódik az elmagányosodás.
  • 7. szakasz: Visszahúzódóvá válsz.
  • 8. szakasz: Egyértelműen megváltozik a magatartásod - nem hiszel  a külső véleményeknek, a segítő szándékot is kritikának, és sértésnek tartod.
  • 9. szakasz: Nem tudsz különbséget tenni a veszélyes és a semmiség között.
  • 10. szakasz: Megjelenik a belső üresség érzése - amit sajátos módon, pótszerekkel próbálsz feltölteni, legtöbbször sikertelenül. Szorongsz, pánikrohamok, fóbiák alakulhatnak ki.
  • 11. szakasz: Úrrá lesz rajtad a kétségbeesés -  az életedet reménytelennek, kilátástalannak látod. Kialakul a depresszió
  • 12. szakasz: Teljes kiégettség - ami életveszélyes állapotot jelent.

A kiégés okai

  • monotonitás - amikor mindig, mindent ugyanúgy kell csinálnod
  • túl nagy a felelősség - minden teher a te válladat nyomja, egy személyben vagy felelős mindenért és mindenkiért,
  • túlzóak az elvárások - erősnek és legyőzhetetlennek tartanak, ezért azt hiszik neked kell mindent  megoldani
  • túlvállalás - mivel bizonyítani szeretnél, mindent elvállalsz, akár erőn felül is
  • jelentős megterhelés mellett alacsony megbecsültség - amikor mindent megteszel, de nem kapsz pozitiv visszajelzést senkitől

Milyen tünetei vannak a kiégésnek?

  • alvászavarok, fáradékonyság,
  • fejfájás, migrén,
  • pszichoszomatikus megbetegedések: szapora légzés (hiperventilláció), gyomorfájás, emésztési zavarok,  szúró fájdalom,
  • kiábrándultság, bizonytalanság, reménytelenség,
  • cinizmus, ingerlékenység,
  • önértékelési zavarok,
  • szorongás, állandó szomorúság, depressziós tünetek,

Mit tehetsz a kiégés ellen?

Elsőként ismerd fel időben a kiégésre utaló tüneteket, és vedd komolyan a szervezeted jelzéseit. Minél hamarabb avatkozol közbe, annál könnyebben helyre tudod állítani az egyensúlyt.

  1. Ne vedd sértésnek, ha a családod, barátaid aggódnak miattad.
  2. Szánj időt magadra! Lassíts, pihenj, relaxálj, töltődj fel!
  3. Táplálkozz egészségesen! 
  4. Tanulj meg nemet mondani - ne vállalj el mindent - csak azt, amire valóban van időd, és energiád.
  5. Oszd le a feladatokat - más is képes megoldani őket.
  6. Ne bántsd önmagad! Hallgattasd el a negatív gondolatokat, a belső monológjaid inkább pozitív megerősítésekről szóljanak.
  7. Javítsd a hangulatodat - vidám zenékkel, élénkítő színekkel, illatokkal.
  8. Barátkozz! Vedd fel a kapcsolatot azokkal, akik sokat jelentenek neked - mondd el mi az, ami bánt, ami foglalkoztat.
  9. Tanuld meg kezelni a stresszt: alkalmazz feszültségoldó technikákat: jóga, relaxáció, meditáció.
  10. Engedj meg magadnak olyan dolgokat, amelyek örömet okoznak - legyen az bármilyen kreatív tevékenység, hobbi, sport, bármi.

A kiégés téged is veszélyeztet - de ha időben felismered, tehetsz ellene.

(Szerző: Faar Ida)

Felhasznált irodalom: