Főoldal / DROG, CIGI, ALKOHOL / A poppers partidrog szemkárosító hatása
  2010-11-10

A poppers partidrog szemkárosító hatása

A poppers-zel (Bad Red, Bronx, G.I. One, Rush) való kísérletezés – ami tulajdonképpen alkyl-nitritek belélegzését jelenti – komoly és maradandó retinakárosodást okozhat, mondják a szemész főorvosok. Franciaországban egy három hónapos időszak alatt négy fiatal szenvedett el szemkárosodást poppers használata miatt.

- hirdetések -

Szakértők szerint a tartós látásvesztés a foveális fotoreceptorok károsodásából fakad, amelyet pedig a drogból felszabaduló nitrogén-oxid okoz. A poppers népszerűsége a partikon egyre inkább csak nő. Van, aki az ütős "flash"-e miatt szereti, de a legtöbben szexuális vágyfokozóként használják. A szomorú, viszont az, hogy ez az anyag könnyen beszerezhető. Hazánkban a drogtörvény nem foglalkozik vele, a gyógyszertörvény viszont vényhez kötelezi, így vény nélkül illegális a használata. Egyébként összetevői megtalálhatók a légfrissítőkben, vagy a video-tisztítóban is, de vannak már –természetesen illegálisan– kifejezetten inhalálásra előkészített fiolák is.

Bár maga a drog –főleg az USA-ban – ártatlannak mondott, az orvosok óva intenek a poppers használatától. Ugyanis még senki nem bizonyította be, hogy milyen hosszú távú hatásai lehetnek ennek a szernek. Ezért – bár lehet, hogy az első használat után semmi negatívat nem érzel – a legjobb, ha távol maradsz tőle. A drog a maga nemében fiatal. Mindösszesen két jelentés számol be tartós szemkárosodásról az elmúlt 10 évben, amely hozzá köthető. Az internetes oldalakon és fórumokon azonban bőséges eszmecsere zajlott már a témában. A poppers látásrontó hatása egyértelműen kiderült a kutatást végző csapat eredményeiből is.

Az első eset ez év elején történt, amikor egy 27 éves nő kért segítséget. Azt állította, hogy egy fényes pontot lát középen. Az egész 11 nappal korábban kezdődött, amikor fél liter tömény szesz mellett a nő popperst lélegzett be egy ütős partin. A hölgy tünetei a két szemben található sárga foveális ponttal magyarázhatók, amelyet pedig a fotoreceptorok foveán kívüli részének károsodása okozott.

A tünetek egy hónap elteltével is továbbra fennálltak. A második páciens az első hölggyel volt egy partin, és ő szintén popperst inhalált, amely hatásaként, ugyanolyan tünetek jelentkeztek nála is és még két páciensnél. Mindannyian látáskárosodásra, és a látóterük közepén feltűnő fényes pontra panaszkodtak, miután izopropil-nitrátot lélegeztek be. A mellékhatások két embernél még jónéhány hétig észlelhetők voltak.

Az ok amiért a poppers egyre inkább elterjed, talán az, hogy elérhetőségük talán a legkönnyebb a ma ismert partidrogok közül. Ennek visszaszorításához erősebb drogjogi törvényre, és szigorúbb ellenőrzésekre lenne szükség.  A drog hatása a nitrát-oxid jelenlétének köszönhető. A nitrát-oxid ugyanis felborítja a fotoreceptorok anyagcseréjét, tágítja az ereket, amely akut változást eredményez a szemek perfúziós nyomásában, amely pedig retinakárosodással végződhet.

(Cs.B.)