#Betegségek

Alultáplált lányok

2022.03.07.
2 perces olvasási idő

Felmerülhet benned, hogy alultáplált vagy, esetleg a szüleid, barátaid említették már neked. Könnyen ellenőrizheted egy egészséges testsúly kalkulátorral.

Ha alultáplált vagy, az orvosod vagy az iskolai ápoló a segítségedre lehet pár tanáccsal.

Könnyen lehet, hogy egészségügyi okok állnak a háttérben, amit fontos kivizsgáltatni. Illetve megeshet, hogy az étkezésed nem kiegyensúlyozott, egészségtelen, amit okozhat a stressz vagy más lelki probléma. Bármi álljon is a háttérben, ha aggódsz a súlyod vagy az étrended miatt, a legjobb dolog amit tehetsz, ha elmondod valakinek. Sok dolog segíthet rajtad.

Miért vagy alultáplált?

Ha a kalkulátor eredménye alapján alultáplált vagy, gondold át, mi lehet az oka.

  • Voltál beteg mostanság?
  • Egészségesen étkeztél, vagy kihagytad a reggelit, ebédet és helyette útközben dobtál be valami nasit?
  • Étvágytalan vagy a stressz vagy szorongás miatt?
  • Próbáltál fogyókúrázni? Jobban érdekel az, hogy vékony legyél, mint hogy egészséges?
  • Miért nem elhanyagolható az alultápláltság?

Az alultápláltság árt neked. Kimerültnek érzed tőle magad, és az immunrendszered is legyengül. Könnyebben fázol meg, vagy kapsz el más betegségeket.

Valamint fontos vitaminokat és ásványokat nem viszel be a szervezetedbe, csak, mint kalcium és vas, amire szükséged van a növekedéshez és fejlődéshez. Az alacsony testsúly a hormonháztartásodra is hatással lehet. Az első menstruációd megjelenése kitolódhat, vagy ha már elkezdődött, akkor kimaradhat.

A jó hír, hogy kis segítséggel fokozatosan növelheted a súlyod, amíg el nem éred a magasságodnak és korodnak megfelelő egészséges mértéket.

Mit tegyél, ha alultáplált vagy?

Fontos, hogy a megfelelő módon növeld a súlyod. A csokoládé, torták, cukros üdítők és más magas kalóriás ételek tele vannak telített zsírsavakkal és cukorral, amivel valószínűbben növeled a testzsírodat, mint a zsírmentes testtömegedet.

  • Az étrendedet keményítőtartalmú szénhidrátokra alapozd, mint például teljes kiőrlésű tésztára, barna rizsre vagy a burgonyára. Egyél legalább 5 gyümölcsöt vagy zöldséget egy nap.
  • Vegyél magadhoz sovány fehérjét (soványhúsból, halból, babból és hüvelyesekből).
  • Egyél minden nap tejterméket vagy valamilyen alternatíváját – teljes tejet, míg el nem éred a korábbi súlyodat.
  • Csökkentsd le azoknak az ételeknek a bevitelélt, amelyek sok telített zsírsavat tartalmaznak, ideértve a feldolgozott húsokat, pitéket, süteményeket és kekszeket. A növényi olajok, diófélék, mogyoróvaj és magvak jó forrásai az egészségesebb zsíroknak
  • Csökkentsd a cukorban bővelkedő ételek és italok mennyiségét, mint a csokinak, fagylaltnak, tortáknak, kekszeknek vagy cukros üdítőknek.
  • Egészséges módja a súlynövelésnek
  • Csinálj helyet a reggelinek – próbáld ki a zabkását apróra vágott gyümölccsel és mazsolával a tetején meghintve, vagy az avokádós/tojásos pirítóst.
  • A héjában sült krumpli sült babbal vagy lazaccal egészséges ebédet, és szénhidrátban, fehérjében gazdag ételt eredményeznek.
  • Egy marék dió vagy pirítós sózott és édesítetlen mogyoróvajjal gyors, nagy energiájú rágcsálnivalókat biztosít.
  • Próbálj ki teljes tejes joghurtot és tejes pudingot, például rizs pudingot, hogy segítsd a súly visszaépülését.
  • Próbálj naponta három étkezésre sort keríteni, köztük egészséges harapnivalóval.
  • Szintén segíthet az étkezések adagjainak növelése is.
  • Tudj meg többet az egészséges táplálkozásról.

Evészavar?

Ha szorongsz, amikor az ételre gondolsz, vagy úgy érzed, hogy az evés kontrollálása segít megküzdeni a stresszel, alacsony önbecsüléssel vagy nehéz időszakkal a suliban/otthon, elképzelhető, hogy evészavarod van.

Ha úgy érzed, hogy evészavarban szenvedsz, kérj segítséget. Mondd el valakinek – a szüleidnek, egészségügyben dolgozónak, vagy bármilyen felnőttnek, akiben megbízol.

(KamaszPanasz – S.C.)