/ DROG, CIGI, ALKOHOL / Le szeretnék szokni a cig...
  2015-10-10

Le szeretnék szokni a cigiről! - A szakértő válaszol

Le szeretnék szokni a dohányzásról, de nem megy. Végül csak rágyújtok 1-2 szálra naponta. Tud segíteni - Válogatás a Szakértő válaszol rovat kérdéseiből.

- hirdetések -

Kedves leszokni vágyó Kamaszlány!

A leszokásban az első időszak a legnehezebb, ha azon túlvagy, akkor már egyszerűbb a dolog. Van, aki a hirtelen, egyik pillanatról a másikra való leszokás híve, van, aki szerint csak fokozatosan lehet letenni a cigarettát. Vannak különböző leszoktató módszerek a kineziológustól és az akupunktúrás kezeléstől kezdve a tapaszon át az elektromos cigiig.

Egy biztos, a leszokás sikere a fejben dől el. Valóban neked kell akarnod. Bármelyiket is választod, légy türelmes magaddal szemben. A cigi tudja kialakítani az egyik legerősebb függőséget. Ha elsőre nem megy, majd menni fog a következő alkalommal. És ami még ennél is fontosabb, próbáld meg kideríteni, miért is van szükséged a cigire.

A nikotin nyugtató hatása a fontos, vagy maga a rágyújtás rítusa? Vagy a társaságban már mindeki dohányzik, ésnem akarsz te lenni az egyetlen, aki nem? Esetleg kapcsolódik valamihez? A barátokhoz, bulihoz, kávéhoz, alkoholhoz, vagy bármihez? Van valamilyen konkrét helyzet vagy időpont, napszak, amikor rá szoktál gyújtani? Ha sikerül megértened, miért fontos neked, segíteni fog, és ha kötődik bizonyos helyzetekhez, időpontokhoz, akkor ki tudod kerülni ezeket, így talán kevesebbet gondolsz majd arra, hogy milyen jó lenne rágújtani.

Az alábbi cikkeinkben hasznos tanácsokat találsz, melyek segíthetnek a leszokásban:

1., A legjobb módszerek, hogy leszokj a cigiről! - Jó dolog, hogyha le akarsz szokni, de tudnod kell, hogy miért is teszed. Nem elég annyi, hogy „mert ez rossz nekem”… Ennél kell egy sokkal nyomósabb, személyesebb indok! Tudd, miért is teszed! Lehet, hogy a fájdalmas tüdőráktól félsz, lehet, hogy csak a környezetedet akarod megvédeni a passzív dohányzástól, de az is jó indok, hogy a pénztárcádat kíméled. Mindenképpen legyen egy ilyen jó indokod, hogy eléggé motiváld magadat. Olvasd továbbcigi

2., Hogyan szokhatsz le a dohányzásról? - A leszokás valóban nem megy könnyen, hiszen a nikotin meglehetősen addiktív, súlyos függőséget okozó szer. Megfelelő módszerekkel azonban te is felszámolhatod a nikotin utáni vágyaidat.

Tippek a leszokáshoz:

3., Hogyan szokjunk le a dohányzásról? - Ha leszoksz a dohányzásról, pár napon belül visszanyered íz- és szagérzékelésedet, légzésed egyenletesebbé és természetesebbé válik, életritmusod kiegyensúlyozottabb, álmod frissítőbb lesz. "Tovább is van, mondjam még? Függetlenül attól, hogy erős vagy alkalmi, idősebb vagy fiatalabb dohányos vagy, sohasem késő, hogy leszokj a dohányzásról, még akkor sem, ha többször kell nekifutni. Előnyök, ha leszoksz

  • Ne add fel elhatározásodat - igenis képes vagy leszokni a cigizésről. Másoknak már sikerült, miért ne sikerülhetne neked is? Az alábbi tippekkel szeretnénk segíteni elhatározásod megvalósítását.
  • Vesd papírra az elhatározásodat. Sokaknak segít, ha írásba foglalják a kívánt változásokat. Írd össze az indokaidat: például pénzt tudsz spórolni, több energiád lesz a sportolásra stb. A listádat bővítsd minél több érvvel.
  • Kérj támogatást. A szüleidtől – ha egyáltalán tudnak rossz szokásodról -, vagy a barátaidtól – ha egyáltalán érdekli őket a leszokás – biztosan kaphatsz kellő támogatást. Ha nem, keress fel ezzel foglalkozó szakembert vagy csatlakozz segítő csoporthoz.
  • Mielőbbi dátumot tűzz ki a leszokás kezdő napjául. Legyen ez a nap vízválasztó az életedben. Jelöld be pirossal a naptárodban.
  • Dobáld ki az összes cigidet. Képtelenség leszokni, ha mindig van kéznél egy-két csábító szál. Szabadulj meg a hamutartóktól, a gyújtóktól.
  • Mosd ki a ruháidat. A cigiszag beeszi magát a ruhákba, szabadítsd meg a kellemetlen füstszagtól minden ruhadarabodat. További hasznos tippek

Sok sikert és kitartást kívánok!

Ujpál Zsófia, pszichológus