/ DROG, CIGI, ALKOHOL / 5 tipp a leszokás első na...
  2017-07-14

5 tipp a leszokás első napjaira

Gratulálunk a döntésedhez, miszerint leszoksz. Az első nap cigaretta nélkül nehéz, de ha van terved, akkor könnyebb lesz! Ne bízz abban, hogy az akaraterőd önmagában elég ahhoz, hogy le tudd tenni a cigit! Készülj fel, így magabiztos lehetsz afelől, hogy képes vagy leszokni!

1. Mondd el!

Mondd el a barátaidnak és a családodnak, hogy mikor van a leszokásod első napja! Kérd a támogatásukat az első néhány napban és hétben. Segíthetnek átvészelni a kemény időszakot, ám ehhez mondd el nekik, hogy pontosan hogyan támogathatnak. Legyél pontos; nem tudnak a gondolataidban olvasni!

- hirdetések -

2. Kérj támogatást!

Legyen megfelelő támogató bázisod - akár te magad állítod össze a leszokási  tervedet, akár keresel egy leszokó programot, ami segít, fontos, hogy legyen egy támogató bázisod, akik segítenek kitartani, motivált maradni! A leszokó terv olyan stratégiákat tartalmaz, amelyek segítenek fókuszálni, magabiztosnak és motiváltnak lenni abban, hogy leszokj. Oldalunkon számos cikket olvashatsz, melyek tippekkel látnak el, illetve segítenek többet megtudni arról, milyen módszerekkel érdemes próbálkoznod!

Ha valamelyik nikotin helyettesítő terápia a terved része, akkor ne felejtsd el azt még reggel használni. Ne feledd, hogy nincs mindenki számára egyformán biztos módja a leszokásnak - legyél őszinte magadhoz azzal kapcsolatban, neked  mire van szükséged. Csak ne ünnepelj a végén cigivel!

3. Foglald el magad!

Foglald el magad! Ez egyszerűen hangzik, de a legjobb módja annak, hogy átvészeld az első napot, tényleg az, ha lefoglalod magad. Próbáld ki az alábbiak közül valamelyik tevékenységet:

  • Mozdulj ki otthonról, menj el valahova (ahol nem gyújthatsz rá!)
  • Menj el az egyik kedvenc dohánymentes éttermedbe
  • Menj moziba
  • Rágózz vagy egyél kemény cukrot
  • Foglald le a kezed tollal, vagy fogpiszkálóval
  • Relaxálj mély légzéssel
  • Tervezz egy játékestet nemdohányzó barátokkal
  • Változtass a napi rutinodon
  • Igyál sok vizet
  • Eddz

4. Kerüld a kiváltó okokat!

Kerüld el a dohányzást kiváltó okokat! Kiváltó okok lehet bizonyos emberek, helyek, dolgok és szituációk, amik arra késztetnek, hogy rágyújts. A leszokó napodon jobb, ha mindezt elkerülöd. Íme, néhány tipp, ami segít túljutni a dohányzást kiváltó okokon:

  • Dobd el a cigarettádat, a gyújtódat és a hamuzódat, ha nem vagy készen
  • Kerüld a koffeint, amitől ideges lehetsz; próbálj meg vizet inni helyette
  • Lógj nemdohányzókkal; a legtöbb ember nem dohányzik, szóval van választásod
  • Menj olyan helyre, ahol a dohányzás nem megengedett: hacsak nem akarod a törvényt megszegni, nem fogsz rágyújtani
  • Pihenj sokat, és egyél egészségesen: a kevés alvás és a sok cukor dohányzásra késztethet

5. Csak pozitívan!

Maradj pozitív, de éber. A dohányzásról való lemondás mindig az adott egy percben, egy órában és egy napon történik. Ne gondolj a leszokásra úgy, hogy "örökké tart". Figyelj a jelenre, és a napok majd összeadódnak. Nehéz leszokni, de ez nem akadályozza meg, hogy pozitív legyél; ne verd át magad! Az első nap nem lesz tökéletes, de csak az számít, hogy nem dohányzol - még csak egy slukkot sem! Ajándékozd meg magad valamivel a dohánymentes első 24 órádért! Megérdemled!

Ha nem érzed magad késznek, hogy leszokj ma, állíts be egy dátumot, ami megfelelő. Nincs azzal gond, ha szükséged van még néhány napra, hogy igazán felkészülj rá.

S.A. (smokefree.gov)