/ BETEGSÉGEK / A tavaszi fáradtság
  2014-04-22

A tavaszi fáradtság

Ahogy melegszik az idő, változik a légnyomás, úgy szervezetünk is változáson megy keresztül. A sötét és hideg téli hónapok után a világosság és a meleg időszaka, a tavasz következik. Szervezetünk pedig igyekszik lépést tartani a változással, de ez nem megy mindig zökkenőmentesen.

- hirdetések -

De mi is történik ilyenkor a szervezetben? Az időjárás változása bizony kihat ránk, főként a vérnyomás ingadozásán keresztül, mely ilyenkor alacsonyabb lesz, ennek következménye pedig sokrétű: az arra érzékenyek, (főként idősek és gyerekek esetében) fokozott fáradékonyság, álmosság, levertség, gyengeség, enyhe zavarodottság, étvágytalanság, rossz közérzet, akár depresszió is jelentkezhet.

Mi okozhatja a tavaszi fáradtságot?

A fényszegény téli napok, a mozgáshiány és az elégtelen táplálkozás, a változékony időjárás mind közrejátszhat a tavaszi fáradság kialakulásában. A téli étrend főként kalóriában gazdag ételekből (zsíros húsok, sok szénhidrát), de vitaminszegény és kevés zöldség-gyümölcsből áll. Ilyenkor általában el is hízunk egy kissé, ami szintén rontja egészségünket. Az egyoldalú táplálkozás pedig sokféle probléma kiindulópontja is lehet.

Milyen negatív velejárói lehetnek a tavaszi fáradtsáfáradtsággnak?

Többnyire az egyoldalú táplálkozás, a mozgásszegény életmód és a napfény hiánya tavaszkor mutatkozik meg, amikor fokozódna aktivitásunk. A hirtelen jött változásra, a rosszul felkészített szervezet reakciója nem épp az elvárt lesz.

A folytonos álmosság és rossz közérzet oka gyakran vashiány is lehet. A vas szükséges a vérképzéshez (a hemoglobin központi eleme) és (sok más vitaminnal és ásványi anyaggal együtt) az immunrendszer megfelelő működéséhez. A vashiány vérszegénységet, ér- és szívbetegségeket okozhat, valamint védtelenebbé válhat a szervezet a kórokozókkal szemben. Az ajánlott napi vasmennyiség 10-18 mg. Sok vas található a céklában, szójában, spenótban, halakban, vörös húsokban.

Mit tehetünk a tavaszi fáradtság ellen?

Néhány tipp, melyek segítségével átvészelhető a tavaszi fáradtság:

1. Válogasd meg, hogy mit eszel!

Már a tél vége felé érdemes lecsökkenteni a zsíros és szénhidrátdús ételek fogyasztását. Lehetőség szerint fogyasszunk sok nyers zöldséget és gyümölcsöt. Fokozzuk a vitamin és ásványi anyag bevitelt! (Ne feledjük, az influenza még jelen lehet, ha félvállról vesszük, bizony még beleeshetünk a tavasz kezdetekor is.) A hal kifejezetten jó a tavaszi fáradtság idején, tele van sok fontos elemmel és szinte korlátlan mennyiségben fogyasztható. A tejtermékek pedig jó adag kalciummal töltik fel szervezetünket. Ha pedig édeset kívánnánk, akkor inkább gyümölcsöt vagy egy kevés keserű csokoládét válaszunk és kerüljük a cukros finomságokat. Igyunk bőségesen sok folyadékot, lehetőleg ásványvizet vagy gyümölcsleveket!

2. Sportolj!

Igen elcsépelten hangzik, de nagyon is aktuális, télen ugyanis a többség hajlamos ellustulni. Amellett, hogy segít a kilók leadásában, serkenti a vérkeringést, ami kiváló a fáradtság és a rossz közérzet ellen. Nem kell feltétlenül megszakadni, megteszi egy jó séta a parkban a barátokkal így kora tavasszal. Mindenféle aktivitás sokkal kellemesebb, ha társaságban van az ember, ráadásul a közérzetet is jobban emeli, ha egy csapat tagjai vagyunk. Azonban a megfelelő pihenésről és alvásról se feledkezz meg, mert könnyen az ellenkezőjét éred el annak, amit szeretnél.   

3. Relaxálj!

Szintén fontos a kikapcsolódás, mind mentálisan, mind fizikailag. Találj magadnak egy megfelelő hobbit vagy olvass könyveket! Bármi, ami jobb kedvre derít és kellemes elfoglaltságot okoz, jó hatással van a tavaszi fáradtság ellen. Hajlamosak vagyunk mindenféle problémát a tavaszi fáradtságra fogni. Azonban ha a tünetek idővel nem javulnak, érdemes felkeresni az orvost, mert a háttérben betegség húzódhat meg.

(N. L.)

  Kapcsolódó cikkek