#Táplálkozás

Mit kellene inni edzés előtt és után?

2010.01.21.
1 perces olvasási idő

Egy edzés után kiszáradtan, egyszerűen rá lehet venni bárkit arra, hogy energiaitalokkal hidratálja magát, bár ez egyáltalán nem helyes. Tény, hogy a víz a leghatásosabb folyadék, hogyha hidratálni és szomjat oltani szeretnél.

A tested nagy része víz, ez felel rengeteg kémiai reakcióért, illetve a megfelelő testhőmérsékletért. Egy óra edzés alatt nagyon sok vizet veszíthetsz, ami rövid úton dehidratációhoz vezet ha nem pótlod az elvesztett mennyiséget.

Pár tipp az egészséges hidratációhoz

• Fogyassz legalább fél liter vizet abban a 2-3 órában, ami az edzés előtt telik el!
• Fogyassz legalább 3 dl vizet a bemelegítés alatt!
• Minden 10-20 percben igyál, 2-3 dl vizet!
• Miután befejezted az edzésedet, igyál meg ismét 3 dl vizet, méghozzá fél órán belül!
• Válaszd a hideg vizet, mert ez kevésbé okoz telítettségérzetet, mint a meleg víz.
• Kerüld a koffein- és alkohol-tartalmú italokat!
• A hidratáció legyen a napi rutinod része!

Ha a sportod nagyobb állóképességet kíván, válassz olyan sportitalt, ami sókat is tartalmaz – ez a verejték által szervezetedből kijutott anyagokat is pótolja. Ma már több olyan alacsony tartalmú, finom ízű energiaitallal is találkozhatsz, amelyeket épp ezért dobtak piacra. Ha esetleg nem ízlene, vízzel is hígíthatod. Egy a fontos: ne alkoholos itallal próbáld pótolni a folyadékot.

Honnan tudhatod, kell-e még hidratálnod?

A lényeg, hogy hallgass a testedre és hidratáld, amikor csak kell. A szomjúság önmagában nem jelzi hogy mennyire kell hidratálni a testedet, hiszen kis mennyiségű folyadéktól is gyorsan elmúlik.

Egyszerűen rájöhetsz, hogy mennyire vagy hidratálva, hogyha megnézed a vizeleted színét - ha sötét sárga, akkor mindenképpen innod kéne, hiszen a hidratált testből távozó vizelet szinte átlátszó (bár figyelembe kell venni a vitaminokat, táplálékkiegészítőket, amelyek befolyásolhatják a színét).

Maradj hidratált, jó szórakozást, és jó edzést kívánunk!

(KamaszPanasz - Gy.A, forrás: goaskalice.com)