#Mozgás

Miért és hogyan fuss?

2022.06.29.
1 perces olvasási idő

Azért, mert formába hozod magad vagy mert nő a teherbíró képességed? Mindkettő igaz. A futást mégse ezért válaszd! Nem az a lényeg, hogy jó formában leszel, hanem, hogy egészséges, laza és vidám leszel utána!

Az első nehézséget a döntés okozza majd, hogy elkezdj-e edzeni! Mivel már megvan a saját életritmusod – munka, iskola után hazamész, eszel egy jót és leülsz a televízió, számítógép elé - nehéz rászánnod magad arra, hogy kimozdulj! De érdemes ezt felborítanod és egy héten kétszer-háromszor 30 perc futást beiktatnod a napi teendőid közé!

Próbálj reális távokat magad elé tűzni! „Először elfutok az utca végéig, aztán pihenek, legközelebb már visszafelé is futok, aztán egyre többet és többet!” A lényeg, hogy fokozatosan növeld az elérendő célokat! Csak így tudsz jó hatással lenni a testedre, az anyagcserédre, szív-és érrendszeredre egyaránt!

Fontos dolog, hogy óvd a csont- és porcfelépítésed, ezért válasz puha talajt! Próbáld elkerülni az aszfaltozott utakat és inkább válassz füves területeket az útvonaladnak.

Ha sötétben indulsz útnak, akkor viselj foszforeszkáló jelzéseket, hogy észrevegyenek! És soha ne indulj el közvetlenül étkezés után!

A cipőt megfelelően válaszd ki, mivel azzal szintén óvhatod az ízületeidet! Soha ne márka, vagy szín alapján válassz! A lényeg, hogy megfelelő talpú cipőt vegyél, ami csökkenti a bokák és a térdek terhelését!

Öltözz rétegesen, inkább vegyél fel több vékony ruhát, mint egy vastagot, mert így kevesebb az esélye a meghűlésnek!

A futás sebességét magadnak kell szabályoznod. Az a legoptimálisabb, ha futás közben megfelelően kapsz levegőt! Kényelmesen tudj levegőt venni, körülbelül úgy, mint beszéd közben!

A sérülések elkerülése miatt mindenképp melegíts be. Kezd a bokával, a térddel, a csípőízülettel, majd fokozatosan haladj felfelé! Az edzés végén pedig, miután sétáltál pár percet, hogy pulzusod normális legyen, muszáj nyújtanod is, mert ilyenkor az izmok még melegek és a nyújtással megakadályozhatod, hogy izomlázad legyen másnap.

Hidd el, a heti 2-3 alkalom 30 perces futás után sokkal jobban fog működni a szervezeted, sokkal aktívabb leszel és az álmaid is édesebbek lesznek, mint valaha! Futócipőt fel és irány a természet!

(KamaszPanasz)