/ TÁPLÁLKOZÁS / A 10 legjobb nassolnivaló
  2015-03-06

A 10 legjobb nassolnivaló

Gondold gyorsan át: miből készültek a legutóbb elfogyasztott nasijaid? Mit ettél az iskolában, otthon, vagy lefekvés előtt? Ha az esetek legalább felében cukros édességeket, koffeines italokat és gyorséttermi ételeket fogyasztasz az étkezések között, akkor ez sem a diétádnak, sem a hangulatodnak nem tesz jót.

- hirdetések -

Ám érdemes minél többet kihozni a nasikból – válassz olyan ételeket, melyeknek természetes energiatartalmuk van, illetve olyan tápanyagokat tartalmaznak, melyektől telítettnek érezheted magadat. Töltsd fel a szekrényeket és a hűtődet a következő harapnivalókkal és így nem leszel éhes.

Mogyoró vagy mogyoróvaj

Következő alkalommal, amikor éhes vagy, egyél mogyorót. Minden egyes harapással a legtápanyagdúsabb ételek egyikét juttathatod a szervezetedbe. Tökéletes fehérje-források, hiszen kevés telített zsírsavat, viszont annál több jó zsírokat tartalmaz. Emellett fitoszterol van bennük, amelyek több kutatás során is szívbarátnak bizonyultak.

A másik finom mogyorós nasi a mogyoróvaj – fogyassz mogyoróvajat gyümölccsel, esetleg egy teljes kiőrlésű kenyérrel.

Egész gyümölcsök

Nem is lehet nagyon javítani az anyatermészet tökéletes harapnivalóján – az egész gyümölcsök, mint az alma, körte, narancs vagy banán (csak hogy párat megnevezzünk) igazán édesek és finomak, kevesebb mint 100 kalóriát tartalmaznak darabonként, és még extra csomagolást sem kívánnak. Emellett a természetes gyümölcscukrok nyújtotta energia sokkal tovább tart, mint a sütikben, édességekben található cukrok.

Nyers zöldségek

Megtálalhatod őket partin harapnivalókként, elteheted őket ebédre, de akár csak egy kirándulásra is. Az olyan ropogós zöldségek, mint a répa, zeller, paprika vagy uborka, illetve karfiol tökéletes párt alkotnak, ha csicseriborsó-krémmel (humusszal), guacamole szósszal vagy egy különleges francia szósszal, vinaigrettel fogyasztod. És ha a zöldségeket ilyen egészséges zsírokkal párosítod, akkor a tested sokkal jobban tudja feltudja szívni a tápanyagokat.

Teljes kiőrlésű nassolnivalók

A legegyszerűbb módja annak, hogy a nasidat táplálóbbá tedd, hogy lecseréled a fehérliszttel készült ételeket teljes kiőrlésűekre. Ez növeli a rosttartalmukat, amiktől így jóval tovább leszel telített. Keress teljes kiőrlésű pereceket, ropogtatnivalókat, de még sütiket is találhatsz!

Alacsony zsírtartalmú joghurt

Az 1%-os zsírtartalmú tejtermékek, vagy a lefelezett tej mind nagyszerű kalcium-források, emellett tele vannak proteinnel, amelyek segítenek abban, hogy ne légy éhes. Emellett a joghurt segít a szervezetedbe juttatni a megfelelő probiotikumokat.

Egyél egy pohárnyi joghurtot friss gyümölccsel, granolával, teljes kiőrlésű müzlivel, vagy esetleg smoothiet is csinálhatsz belőle. Kerüld viszont a rendes tejjel készült termékeket, ugyanis ezek tele vannak telített zsírsavakkal.

Avokádó

Az avokádó azt bizonyítja, hogy mennyire is szeret minket a természet – amilyen krémesek és finomak, annyira tele vannak értékes tápanyagokkal, például káliummal.

Fogyaszthatod guacamole-ban, de öntetet is készíthetsz belőle, amely igazán finom például egy teljes-kiőrlésű pirítóssal. De egy kis sóval és citromlével is igazán ízletes. Emellett tele vannak zsírokkal (egészséges fajtákkal) és kalóriákkal, így érdemes azért figyelni, hogy ne szaladjon el velünk a ló.

Fekete csokoládé

Nassolj zöldséget és gyümölcsöt!
A gyümölcsöknek és zöldségeknek még nagyobb szerepet kell játszaniuk az étkezésedben, diétádban. Alacsony a kalóriatartalmuk, rengeteg vitamin van bennük, csak úgy, mint ásványi anyagok és rost is – így kifejezetten érdemes fogyasztani őket!

Miért egyél gyümölcsöt?

Amíg a szív-alakú díszdobozos tejes, krémes bonbonok nem igazán előnyösek, addig friss kutatások szerint a tiszta fekete csoki kifejezetten jót tesz. Ez persze nem jelenti azt, hogy kizárólag ezen kellene élned, ám néha megengedhetsz magadnak egy falatnyi fekete csokit anélkül, hogy bűnösnek éreznéd magadat.

Granola

A legtöbb boltban vásárolt granola (zabból, mogyoróból, mézből, és puffasztott rizsből álló reggeli étel) magas cukortartalmú, ám ha figyelmesen pásztázod a címkéket, – vagy saját magadnak készíted – akkor igazán finom, laktató és tápanyagokban gazdag fogást készíthetsz magadnak.

Humusz

A humusz egy olyan krém, amely olívaolajból és csicseriborsóból készül – hús nélkül is igazán magas protein-tartalma van, illetve rostokban is gazdag.

Zöld tea

Ha ismét éhesnek éreznéd magadat, akkor szürcsölj egy kis zöld teát, hogy megelőzd egy kalóriabomba nassolnivaló befalását. A legtöbbször csak az unalom miatt eszel, így ilyenkor érdemes teával feltöltened a szervezetedet. A zöld tea alacsony koffeintartalmú, de magas antioxidánsokban – és kutatások kimutatták, hogy felgyorsítja a test emésztését, így a tested segítségével több kalóriát tud elégetni.

(Gy. A.)