/ MOZGÁS / A legjobb cipők edzéshez
  2017-06-29

A legjobb cipők edzéshez

Manapság bármelyik sportboltban ezer meg ezer féle cipőt kaphatsz. Vajon tényleg mind annyira hasznos, mint amennyire állítják? Félre a tévhitekkel, a KamaszPanasz összegyűjtötte a legjobb edzőcipőket és a leghasznosabb tippeket.

- hirdetések -

Alakformáló cipők

Bizonyára Te is találkoztál már az alakformáló cipők reklámjával, melyek azt ígérik, hogy használatuk feszessé teszi a combot és a feneket. Ugyanakkor nincs megbízható kutatási eredmény, mely alátámasztja mindezt. Sőt, hosszan tartó viselésük akár sarokfájdalmat is okozhat. Ha feszes combokat és feneket szeretnél, annak legjobb módja, ha naponta legalább egy órát mozogsz!

Mi kell a jó futócipőhöz?

A megfelelő futócipő nagyon kényelmes, a talpazata pedig arra van kialakítva, hogy elkerüld benne a megcsúszást. Annál jobb a cipő, minél barázdáltabb a talpa. A választásnál figyelj a párnázott belső talprészre, és arra, hogy rugalmas legyen a lábbeli. Ha futni szeretnél, a sportboltban keress kifejezetten futócipőt. A nem megfelelő sportcipő komoly ízületi panaszokat is okozhat.

A legújabb trend: mezítlábas futócipő

Fontos a megfelelő cipő kiválasztásaHa ki akarod próbálni a mezítlábas futócipőt, csak óvatosan, nehogy megsérülj! Ezek a cipők ugyanis nem rendelkeznek a hagyományos futócipők által biztosított támasztékkal. Figyelned kell a futótechnikára, mert ez a cipő teljesen mást kíván, nem feltétlenül jó a megszokott mozdulatokat végezni benne. Először puha felületen próbáld ki őket, és az első hónapban csak heti egyszer, 30 percre használd! Fokozatosan emeld a használati időt, és ha fájdalmat tapasztalsz, hagyd abba a használatát!

Túrázás

Mindenki jól tudja, hogy túrázáshoz a balesetveszély elkerülése érdekében nagyon fontos a megfelelő túracipő. Ám sokszor mégis rossz cipőkben (pl. sportcipő) indulunk el. A sima talpú lábbelik megnövelik a csúszás és a baleset veszélyét. Még nyáron is érdemes figyelni arra, hogy hegyi túrákhoz csak és kizárólag erre kialakított, megfelelő tartást biztosító bakancsokat viseljünk, hiszen így a legbiztonságosabb a kikapcsolódásunk.

Edzőterem

Az edzőtermi sportoláshoz a legmegfelelőbb az úgynevezett cross-training, vagyis többféle edzésformához való cipő (kérdezd meg erről az eladót a sportboltban). Ennek a cipőnek a különlegessége, hogy a súlyemeléstől kezdve az aerobik órákon át mindenféle edzőtermi tevékenységhez tökéletesen passzol.

Aerobik

A korábban említett 'cross-training' cipő is megfelel, de ha nem igazán jársz edzőterembe, csak különböző aerob-órákra, akkor választhatsz tánccipőt is. Itt persze nem a balerinák rózsaszín megkötős cipőjéről van szó, hanem egy olyan sportcipőről, amelynek kialakítása olyan rugalmas, hogy a legnehezebb lépéseknél is könnyen tud igazodni a lábadhoz. Ha imádod a zumbát, akkor mindenképp érdemes egy ilyet beszerezni, hiszen az edzés hatékonyságát , és a mozdulatokat is javíthatod vele.

Foci

Tesiórán tökéletes a jól bevált sportcipő, de ha nehezebb terepre mész, érdemes egy profibbat beszerezni. Fontos, hogy a cipő jól megtapadjon a vizes vagy sáros talajon is. Ma már rengeteg féle sportüzlet árulja a különböző sportolók nevével fémjelzett focicipőket.

Kosárlabda

Ha a kosárlabda szerelmese vagy, és komolyabban is műveled, akkor ne csak a labdára figyelj! Ennél a sportnál nagyon fontos a boka megóvása, így a lábbelidnek is magasszárúnak kell lennie.

Milyen gyakran cseréljem az edzéshez használt cipőt?

Gyakori kérdés. Az elsődleges szempont az, hogy milyen gyakran használod. Komolyabb edzéseknél akár 3-4 havonta is cserélni kell a cipőt (például röplabda), de ha csak heti egyszer futsz (és nagyon jó minőségű cipőd van), elég másfél évente is. A legkönnyebben a talprészről állapíthatod meg ezt. Ha a kis barázdák kopottak, vagy teljesen eltűntek, akkor itt az idő elszaladni a legközelebbi sportüzletbe.

Balerinacipők, papucsok és saruk - tényleg veszélyesek?

Sokszor halljuk, hogy ezek a típusú viseletek nagyon károsak a lábnak, illetve a hátnak. Ez persze nem minden esetben igaz. Ha viszont alkalmanként 15-20 percnél többet gyalogolsz, akkor nem ezek a legmegfelelőbbek. Válts egy kényelmes, (általános) sportcipőre, vagy szerezz be olyan lapos talpú lábbelit, amit kifejezetten úgy alakítottak ki, hogy kímélje a gerincoszlopot és a talpat.

Gy.R. (webmd.com)