/ LÉLEK / A kevés napsütés téli dep...
  2012-12-05

A kevés napsütés téli depresszióhoz vezethet

Az órákat visszaállítottuk, délutánonként sokkal hamarabb sötétedik és kevesebbet süt a nap. Úgy érzed, hogy kevésbé vagy energikus, több csokit kívánsz és tovább lustálkodsz az ágyban?

- hirdetések -

Akkor talán a sötétség, vagy az őszből a télbe forduló időjárás zavarja össze a szervezetedet. Amíg rengeteg állat készülődik a téli álomra, ki vádolná az embereket, ha úgy érzik, készen állnak az alvóüzemmódra?

Majdnem minden ötödik ember így érez a szeptembertől áprilisig tartó időszakban, különösen decemberben, januárban és februárban. Ők az úgynevezett téli depressziótól szenvednek a napfény hiánya miatt.

Szakemberek szerint a napfény jelentős hatással van a hangulatunkra. Minél több a napsütéses órák száma, annál több ideig érezzük magunkat jól. Több az energiánk, kreatívabbnak és boldogabbnak érezzük magunkat. Télen, nem meglepő módon pontosan ennek az ellenkezője történik.téli depresszió

Hangulatváltozás

Egy felmérés kimutatta, hogy a felnőttek 90%-a érzett változást a hangulatában, az energiaszintjében és az alvási szokásaiban az évszakváltozás hatására.

A szezonális depresszió (SAD) – mely a depressziós esetek 7%-át adja – leginkább ősszel jelentkezik, és télen teljesedik ki. Mindennek a kiváltó oka a sötétség, amit az is jelez, hogy azokon a teleken, amelyeken kevesebbet süt a nap, több SAD eset van, kivéve, ha havazik is. A hó visszaveri a fényt, ezzel enyhítve a sötétséget.

A SAD nem fordul elő az egyenlítő környékén lévő országokban. Ez csak a Föld azon tájain fordul elő, ahol megzavarja az életritmusunkat az, hogy a tél közeledtével a nappalok egyre rövidülnek, míg az éjszakák hosszabb ideig tartanak.

A  SAD-hajlam pontos kiváltó oka egyelőre ismeretlen, ám fontos szerepe van a betegség kialakulásában a genetikai és az életkori sajátosságoknak, valamint a szervezet kémiai egyensúlyának. Egyesek érzékenyebbek a napfény nélkülözésére és hajlamosabbak a stresszre, ez pedig a szezonális depresszió kiváltó tényezője lehet.

Az agyunk a melatonin előállításával szabályozza azt, hogy hogyan érezzük magunkat. A sötétben ettől érezzük magunkat fáradtnak és a reggeli fényben ez segít felébredni. De néhány embernél az agy ezen része nem működik úgy, ahogy kellene, ezért hajlamosabbak a SAD-re.

A szezonális depresszióra hajlamosaknak egy napos hét februárban jobb lehet, mint három esős nap augusztusban, és nem feltétlenül érzik jól magukat a szürke júliusban, csak azért, mert nyár van.

Kezelés

A fényterápia a SAD-esetek 85%-ánál javulást vált ki. Ez egy nagyon egyszerű eljárás, ami a téli hónapokban a legrosszabb érzéseket megszünteti azzal, hogy növeli a szerotonin-szintet. Súlyosabb esetben pszichoterápia vagy antidepresszánsok használata javasolt.

Sokat segít, ha rendszeresen sportolsz, hiszen az is boldogsághormonokat szabadít fel, és ha egészségesen táplálkozol. Ha lehangolt vagy, tölts több időt a barátaiddal, akiknek a társaságában jól érzed magad!

Teljesen normális, ha a komor őszi-téli napokon időnként lehangoltnak érezed magad, de ha ez az állapot tartóssá válik, keresd fel az orvosod! A szezonális depresszió jeleit komolyan kell venni, mivel kezeletlen állapotban súlyos következményei (öngyilkossági hajlam, szociális elszigetelődés, iskolai problémák, tudatmódosító szerek használata stb.) lehetnek.

(GY. Z., bbc)

  Kapcsolódó cikkek