/ BETEGSÉGEK / 6 tipp az influenza és a ...
  2016-01-25

6 tipp az influenza és a megfázás megelőzésére

Képzeld el azt a helyzetet, hogy a padtársad köhög melletted, a menzán a hátad mögött tüsszög valaki, a buszon pedig szinte mindenki szipog körülötted! Van esély arra, hogy elkerüld valahogy a vírusokat és bacikat?

- hirdetések -

Nem egytényezős dolog, hogy most beteg leszel-e vagy sem. Sok mindennek kell közrejátszania abban, hogy megbetegedj, ezért az óvintézkedések kombinációjával eredményesen csökkentheted a kockázatot. Mit tehetsz azért, hogy egészséges maradj ebben a téli, megfázásos és influenzás időszakban? Íme, némi segítség!

Tartsd tisztán a kezeidet!

Már számtalanszor hallhattad, de valójában az egyik leghatásosabb védekezés a fertőző betegségek ellen a rendszeres és alapos kézmosás. Ugyanis a nap folyamán többször is hozzáérhetsz az arcodhoz akarva-akaratlanul, úgy, hogy közben tudomást sem veszel róla. Így, ha nem mostál kezet, akkor könnyen a szemedhez, orrodhoz, szádhoz juttathatod a kórokozókat és megfertőződhetsz.

A megfelelő kézmosás hatékonyan csökkenti a fertőzés esélyét, ezért fontos naponta többször, étkezés előtt pedig mindig kezet mosni. Ha olyan helyen jársz, ahol sok ember megfordul és összefogdos mindent - például iskola, busz, bolt -, akkor amint lehetőséged adódik rá, moss kezet, és erre figyelmeztesd a körülötted lévőket is!

Abban az esetben, ha nem állna rendelkezésre meleg víz és szappan, használd a drogériákban kapható számtalan kézfertőtlenítő valamelyikét, törlőkendőt vagy alkoholos zselét. Amikor hazaérsz, az legyen az első, hogy kezet mosol!

Legyél alapos!

A legtöbb ember ugyanis nem dörzsöli elég ideig a kezeit, amikor megmossa azokat. Ideális esetben 20-30 másodpercig kellene tartania a műveletnek. Az ujjak között és a kézfejet sem szabad kifelejteni; ha lehet, csuklóig érdemes alaposan megtisztítani a kezet, valamint a körömkefe használata sem hanyagolandó.

A hosszabb időre azért van szükség, hogy a bőr felszínére, az olajos, zsíros rétegbe tapadt kórokozókat amennyire csak lehet, el tudd távolítani. Mindig meleg vizet használj, mert az segít, hogy könnyebben lejöjjenek a szennyeződések, illetve a szappan is jobban oldódik meleg vízben.

Ha lehet, adagolós folyékony szappant használj, mert a hagyományos szappanon felhalmozódhatnak a szennyeződések, valamint az erősen száríthatja a bőrt, ami nem kívánatos a téli hidegben, mert a bőr sérülékenyebb lehet. A kiszáradt bőr kirepedezett, esetleg sebes kezeket eredményez, ami pedig újabb utat nyit meg a kórokozóknak a szervezetbe való bejutásra.

Használj kézfertőtlenítőt vésztartaléknak!

Ugyan a legjobb a meleg víz és szappan, de ha nem tudsz eljutni a mosdóba, akkor nem sokat érnek. A különféle kézfertőtlenítő megoldások ugyanolyan hatékonyak lehetnek, és bárhová magaddal viheted azokat, mindig kéznél lehetnek. Itt is kulcsfontosságú, hogy rendszeresen és alaposan alkalmazd ezeket a megoldásokat.

Tisztítsd meg a munkaterületed!

Egy gyors törlés az antibakteriális törlőkendővel és máris tiszták a használati tárgyaid, íróasztalod. Nem igényel sok időt, mégis elejét veheted egy fertőzésnek azáltal, ha ezt mindennapi szokássá alakítod.

Otthon is figyelj oda magadra!

Gyakori, hogy az ember hazaérkezve könnyen megfeledkezik az óvatosságról, azonban ez helytelen. Az otthon a fertőzések egyik fellegvára, hiszen a családtagok elkaphatják-átadhatják a betegségeket egymás között. Valamint a fertőtlenítésre semmindig fordítanak elég figyelmet, pedig a családtagok szép számmal hurcolják haza a nem kívánatos baktériumokat, vírusokat.

Ezért a leggyakrabban és közösen használt tárgyakat és felületeket érdemes akár naponta többször is fertőtleníteni, vagyis a kilincseket, a konyhapultot, a telefont, a távirányítókat, főleg akkor, ha már valaki megbetegedett a családban.

Használd a megfelelő eszközöket!

Nem minden tisztítószer alkalmas a kórokozók elpusztítására. Ha elejét akarod venni egy fertőzésnek, akkor hatékony módszerekhez kell folyamodnod. Kifejezetten csíramentesítő, fertőtlenítő termékeket kell keresned, melyeken fel van tüntetve, hogy milyen hatékonyságú, valamint mennyire veszélyes az egészségre.

Az életviteleden igen sok múlik, ha a kórokozók elleni harcról van szó. Mozogj rendszeresen, aludj eleget, táplálkozz megfelelően és változatosan, szedj vitaminokat, hogy az immunrendszered erős maradjon. Ne dohányozz, valamint kerüld a passzív dohányzás kockázatát is, ugyanis a dohányfüst érzékenyebbé teszi a légutakat a fertőzésekkel szemben. Végül, de nem utolsó sorban: oltasd be magad influenza ellen! Kérdezz rá háziorvosodnál is, hogy milyen lehetőségeid vannak a megelőzésre.

(M. T., ivillage.com)