/ TEST / Tél végén is maradj egész...
  2016-02-22

Tél végén is maradj egészséges

Február közepén már mindenki arra számít, hogy a tél lassan végéhez közeledik. Ez azonban csak ritkán van így: a gyakoribb forgatókönyv az, hogy az utolsó téli hónapban még belehúz egy kicsit a természet, és akár az is előfordulhat, hogy a leghidegebb napokat ilyenkor éljük meg. Olvasd el tippjeinket, hogy hogyan vigyázz az egészségedre ebben az időszakban.

- hirdetések -

Télen a dermesztő hideg arra késztet minket, hogy inkább bújjunk vissza a takaró alá - persze csak akkor, ha megtehetjük. A felmérések szerint az emberek kedve, aktivitása, hangulata jellemzően visszaesik a hideg, sötét téli napokon. Ilyenkor kicsit mindenki elhagyja magát, nem törődik annyit a külsejével. Minek, hiszen a vastag téli ruházat alatt senki sem látja, mi lapul.

Pedig ez igen rossz hozzáállás, nem szabad hagyni, hogy a lustaság felülkerekedjen rajtunk, mert annak csak rossz vége lehet! A meggyengült szervezet és a végsőkig terhelt immunrendszer nem lesz képes felvenni a harcot a kórokozókkal a legkritikusabb időszakban.tél

A hideg hatására a táplálkozásunk is kicsit másképp alakul, előnyben részesítjük a meleg ételt és a zsírosabb falatokat. Ennek nem csak az a hátulütője, hogy egészségtelenebbül étkezünk, hanem a zöldségnek és a gyümölcsnek már nem marad hely, illetve ilyenkor kevésbé kívánatosak a nyers és egészséges finomságok. 

Ennek eredményeképpen biztos, hogy némi súlyfelesleggel köszönthetjük majd a tavaszt. Azonban némi odafigyeléssel és önkontrollal elejét lehet venni ennek - ráadásul még a finom falatokról sem kell teljesen lemondani. Így fitten és egészségesen üdvözölhetjük a jó időt. Ehhez nyújtanak segítséget a következő tippek.

Maradj aktív otthon is!

Az ösztöneid ugyan azt súgják, hogy maradj nyugton és lapíts a takaró alatt, azonban ellen kell állnod a késztetésnek, hogy a fotelban vagy a kanapén töltsd az egész napodat. Rá kell venned magadat, hogy nekikezdj valamilyen aktív elfoglaltságnak. A mozgásszegény életmód még az egyébként aktív embereken is képes kifejteni egészségkárosító hatását. Nem szabad könnyedén venni a dolgot, ugyanis egy sor komoly egészségügyi kockázattal járhat a lusta életmód: szív- és érrendszeri betegségek, diabétesz és további elkerülhető betegségek leselkednek rád.

Azonban nem kell kétségbeesni, akár napi egy laza séta jelentősen csökkenti az egészségügyi kockázatok nagy részét. Ha kell, emlékeztesd magad erre, állítsd be a telefonodon az ébresztőt, hogy ne feledkezz meg a napi mozgásodról!

Aktív életet élhetsz anélkül is, hogy el kellene hagynod a kényelmes otthonodat, vagy hogy drága eszközökre kéne beruháznod - csak légy kreatív! Némi ugrálókötelezés is megteszi. Nem kell hozzá túl nagy tér, ráadásul ez egy egyszerű gyakorlat, amit mindenki meg tud csinálni. Viszont jól megdolgoztat, aminek eredményeképp sok kalóriát égethetsz el. A hullahopp-karika vagy a gumiszalagos torna se rossz ötlet. De vannak olyan gyakorlatok is, amiket bármikor és bárhol elvégezhetsz.

Ha nem érzed magadat elég kreatívnak a gyakorlatsorok kitalálásához, akkor használd a netet! Rengeteg videó közül válogathatsz, melyek segítenek átmozgatni. Különféle zsírégető tornák, aerobik gyakorlatok állnak a rendelkezésedre, melyeket akár zenére is végezhetsz, így még szórakoztatóbbá válhat a testmozgás és a hangulatodat is megdobja, ami szintén jót tesz, mivel a komor téli napok miatt sokszor lehangoltnak érezheted magadat. A lehetőségeid szinte végtelenek, csak kezdj neki!

Figyelj oda az étkezéseidre!

Ha hosszabb időt töltesz otthon, akkor fennáll annak a veszélye, hogy folyton a hűtőt lesed vagy a nasik között turkálsz, még akkor is, ha igazából nem is vagy éhes, egyszerűen csak unatkozol, amit némi rágcsálással próbálsz ellensúlyozni. Szinte észre se veszed, hogy mennyi mindent felfalsz, miközben megpróbálod átvészelni a sötét téli napokat. 

Ennek megelőzésére jó ötlet, ha előre kiporciózod magadnak a megengedett adagokat. Ne az egész csomagot vedd magad elé, mert akkor nincs megállás, de ha előre gondolkodsz, akkor nyugodtan elrágcsálhatod a megengedett adagodat, mert az még belefér, ehhez azonban megfelelő önkontrollra van szükséged, nehogy a következő adagért nyúlj, miután elfogyott az előző. Mérd meg magadat gyakrabban, így jobban odafigyelsz majd a súlyodra és a mérleg könyörtelenül megmutatja a kemény valóságot, ami cselekvésre fog késztetni téged.

Készítsd elő az ételeidet!

Amikor hidegebb az idő, akkor ösztönösen a meleg ételeket részesítjük előnyben, ami nem probléma, viszont fontos arra odafigyelni, hogy ezek alacsony kalóriatartalmú ételek legyenek. Például krémlevesek helyett jobban jársz a húsleves alapú változatokkal. Ezek nem csak felmelegítenek, de teltségérzetet is okoznak, így kisebb az esélye, hogy magas kalóriatartalmú ételekkel tömöd tele magadat később. Érdemes a hideg salátaféléket meleg zöldségfélékre cserélni, például párolt vagy grillezett zöldségre. A csípős, fűszeres, de kalóriaszegény ételek szintén jól felmelegítik a testedet.

Gondoskodj a megfelelő folyadékbevitelről!

Ugyan kisebb az esélye, hogy ilyenkor egy pohár hideg víz után nyúlnál, de attól még szükséged van folyadékra, főleg azért, mert a lakás levegője igen száraz a fűtési szezon ideje alatt. Ha nem izzadsz láthatóan, még akkor is jelentős mennyiségű nedvesség távozik el a bőrödön keresztül. Amennyiben rá se tudsz nézni a hideg vízre, akkor próbálj meg szobahőmérsékletűt inni, esetleg forró teát szürcsölni.

A szakértők legalább napi 10-13 pohárnyi folyadék (főként víz) bevitelét tartják optimálisnak. A bőséges folyadékellátásnak többféle előnye is van: a szervezet helyes egyensúlyához elengedhetetlen, segít hamarabb kilábalni a betegségekből és még a fogyás is hatékonyabb, ha eleget iszol. 

(M.T., msn.com)