/ BETEGSÉGEK / Így győzheted le a tavasz...
  2016-03-09

Így győzheted le a tavaszi fáradtságot

Veled is előfordult már, hogy reggel úgy érezted, fáradtabb vagy, mint amikor lefeküdtél? Az úgynevezett tavaszi fáradság több embert érint, mint gondolnád. Mutatjuk, mit tehetsz ellene.

- hirdetések -

Minden tizedik ember szenved kisebb-nagyobb mértékű tavaszi gyengeségtől. Ez az állapot jellemzően a téli időszak után, az enyhébb idő érkezésével jelenik meg. Ekkor a mindennapi tevékenységünkre a fáradtság, a kimerültség, a lehangoltság és az energia hiánya jellemző. A tavaszi fáradtság okozója a sejtplazmában a csökkent béta-endorfin szint, amely szabályozza a jó közérzetünkért felelős összetett rendszert.

Kétféle tavaszi fáradtság létezik

  • Fizikai eredetű: megnyilvánulása, hogy a test erőtlen, kimerült.
  • Idegi eredetű: megnyilvánulása, hogy a szellemi aktivitás (gondolkodás, koncentráció, figyelem, reakcióidő) csökken.

A tavaszi fáradság tüneteifejfájás

  • megmagyarázhatatlan szomorúság
  • ingerlékenység
  • étvágytalanság
  • feledékenység
  • a vérnyomás csökkenése
  • libidó csökkenése
  • fejfájás
  • rossz közérzet
  • izomgyengeség
  • fáradtság

Mit tehetsz, ha rád tört a tavaszi fáradtság?

  • aludj eleget
  • végezz relaxációs gyakorlatokat
  • fontos a testmozgás: irány, ki a szabadba!
  • figyelj oda a megfelelő összetételű táplálkozásra, válassz energiában gazdag élelmiszereket (pl. datolya, dió, banán, bab, tészta, csokoládé)

Emellett a napi ajánlott fél liter tejről és a fél kilogramm gyümölcsről se feledkezzünk meg. A zöldségek terén elegendő naponta egy adag salátát vagy egy adag főzeléket megenni. Sőt, az sem mindegy, hogy mennyi folyadékot fogyasztasz! 

Étrend- kiegészítőkkel a tavaszi fáradság ellen

  • sörélesztő: B-vitaminokat tartalmaz
  • nyomelemek (réz, jód, szelén, foszfor, vas, mangán): segít leküzdeni a fáradtságot és a gyengeséget
  • vitaminok: megtalálhatóak gyümölcsben-, zöldségben és különböző vitaminkészítményekben.

Fitoterápia a tavaszi gyengeség ellen

  • Póréhagyma: rostot, béta- karotint, C-vitamint, vasat, kálciumot és foszfort tartalmaz, tisztítja a vért.
  • Fokhagyma: tartalmaz jódot, ként, foszfort, kálciumot és C-vitamint. Antibakteriális, lúgosító hatása van és immunerősítő.
  • Grapefruit, kivi: magas az ásványianyag-tartalma, rengeteg C- vitamin van benne.
  • Jégsaláta: vas és más fontos nyomelemek van benne.
  • Savanyú káposzta: az egyetlen olyan C- vitaminforrás, amely egész évben rendelkezésre áll.

Ha mindezen javaslatok és útmutatások ellenére is fennáll a fáradtság, lehangoltság, erőtlenség érzése, keresd fel a körzeti orvosodat. Ő majd megmondja, hogy mi a teendő a továbbiakban.

(M.T.)