/ BETEGSÉGEK / Így győzheted le a tavasz...
  2012-03-24

Így győzheted le a tavaszi fáradtságot

Voltál már úgy, hogy felébredtél reggel, és úgy érezted magad, hogy még fáradtabb vagy, mint amikor lefeküdtél? Az úgynevezett tavaszi fáradság több embert érint, mint gondolnád.

Minden tizedik ember szenved kisebb-nagyobb mértékű tavaszi gyengeségtől.

Ez a betegség a tél után a melegebb napok érkezésével jön. Jellemző ekkor a mindennapi tevékenységünkre, a fáradtság, a kimerültség, a depresszió és az energia hiánya. A tavaszi fáradtság okozója a sejtplazmában a csökkent béta- endorfin szint, amely szabályozza a jó közérzetünkért felelős rendszert.

Kétféle tavaszi fáradtság létezik:

- Fizikai eredetű: megnyilvánulása, hogy a test erőtlen, kimerült.
- Idegi eredetű: megnyilvánulása, hogy a szellemi aktivitás (gondolkodás, koncentráció, figyelem, reakcióidő) kicsit csökken.

A tavaszi fáradság tüneteifejfájás

- megmagyarázhatatlan szomorúság
- ingerlékenység
- étvágytalanság
- néha feledékenység
- vérnyomás csökkenés
- gyenge életerő
- szexuális libidó csökkenése
- fejfájás
- rossz közérzet
- izomgyengeség
- fáradtság

A tavaszi fáradság tüneteinek kezelése

- megfelelő mennyiségű alvás
- relaxációs gyakorlat
- testmozgás
- megfelelő összetételű táplálkozás: alkossa energiában gazdag élelmiszerek (Pl.: datolya, dió, banán, bab, tészta, csokoládé)

Továbbá a napi ajánlott fél liter tejről és a fél kilogramm gyümölcsről se feledkezzünk meg. A zöldségek terén elegendő naponta egy adag salátát vagy egy adag főzeléket megenni.

Étrend- kiegészítőkkel a tavaszi fáradság ellen

- virágpor: élénkít és energiát ad
- sörélesztő: B vitaminokat tartalmaz
- nyomelemek (réz, jód, szelén, foszfor, vas, mangán): segít leküzdeni a fáradtságot és a gyengeséget
- vitaminok: megtalálhatóak gyümölcsben-, zöldségben és különböző vitaminkészítményekben.

Fitoterápia a tavaszi gyengeség ellen

- Ginzeng gyökere: növeli a vitalitást, javítja a szellemi tevékenység és a fizikai állóképesség.
- Póréhagyma: Rostot, béta- karotint, C- vitamint, vasat, kálciumot és foszfort tartalmaz, tisztítja a vért.
- Fokhagyma: Tartalmaz jódot, ként, foszfort, kálciumot és C-vitamint. Antibakteriális, lúgosító hatása van és immunerősítő.
- Grapefruit, kivi: Magas az ásványianyag-tartalma, rengeteg C- vitamin van benne.
- Jégsaláta: Vas és más fontos nyomelem van benne.
- Savanyú káposzta: Az egyetlen olyan C- vitaminforrás, amely egész évben rendelkezésre áll.

Ha mindezen javaslatok és útmutatások ellenére is fennáll a fáradtság, lehangoltság, erőtlenség érzése, keresd fel a körzeti orvosodat. Ő majd megmondja, hogy mi a teendő a továbbiakban.

(M. T.)

  Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!