/ BETEGSÉGEK / Így győzheted le a tavasz...
  2012-03-24

Így győzheted le a tavaszi fáradtságot

Voltál már úgy, hogy felébredtél reggel, és úgy érezted magad, hogy még fáradtabb vagy, mint amikor lefeküdtél? Az úgynevezett tavaszi fáradság több embert érint, mint gondolnád.

- hirdetések -

Minden tizedik ember szenved kisebb-nagyobb mértékű tavaszi gyengeségtől.

Ez a betegség a tél után a melegebb napok érkezésével jön. Jellemző ekkor a mindennapi tevékenységünkre, a fáradtság, a kimerültség, a depresszió és az energia hiánya. A tavaszi fáradtság okozója a sejtplazmában a csökkent béta- endorfin szint, amely szabályozza a jó közérzetünkért felelős rendszert.

Kétféle tavaszi fáradtság létezik:

- Fizikai eredetű: megnyilvánulása, hogy a test erőtlen, kimerült.
- Idegi eredetű: megnyilvánulása, hogy a szellemi aktivitás (gondolkodás, koncentráció, figyelem, reakcióidő) kicsit csökken.

A tavaszi fáradság tüneteifejfájás

- megmagyarázhatatlan szomorúság
- ingerlékenység
- étvágytalanság
- néha feledékenység
- vérnyomás csökkenés
- gyenge életerő
- szexuális libidó csökkenése
- fejfájás
- rossz közérzet
- izomgyengeség
- fáradtság

A tavaszi fáradság tüneteinek kezelése

- megfelelő mennyiségű alvás
- relaxációs gyakorlat
- testmozgás
- megfelelő összetételű táplálkozás: alkossa energiában gazdag élelmiszerek (Pl.: datolya, dió, banán, bab, tészta, csokoládé)

Továbbá a napi ajánlott fél liter tejről és a fél kilogramm gyümölcsről se feledkezzünk meg. A zöldségek terén elegendő naponta egy adag salátát vagy egy adag főzeléket megenni.

Étrend- kiegészítőkkel a tavaszi fáradság ellen

- virágpor: élénkít és energiát ad
- sörélesztő: B vitaminokat tartalmaz
- nyomelemek (réz, jód, szelén, foszfor, vas, mangán): segít leküzdeni a fáradtságot és a gyengeséget
- vitaminok: megtalálhatóak gyümölcsben-, zöldségben és különböző vitaminkészítményekben.

Fitoterápia a tavaszi gyengeség ellen

- Ginzeng gyökere: növeli a vitalitást, javítja a szellemi tevékenység és a fizikai állóképesség.
- Póréhagyma: Rostot, béta- karotint, C- vitamint, vasat, kálciumot és foszfort tartalmaz, tisztítja a vért.
- Fokhagyma: Tartalmaz jódot, ként, foszfort, kálciumot és C-vitamint. Antibakteriális, lúgosító hatása van és immunerősítő.
- Grapefruit, kivi: Magas az ásványianyag-tartalma, rengeteg C- vitamin van benne.
- Jégsaláta: Vas és más fontos nyomelem van benne.
- Savanyú káposzta: Az egyetlen olyan C- vitaminforrás, amely egész évben rendelkezésre áll.

Ha mindezen javaslatok és útmutatások ellenére is fennáll a fáradtság, lehangoltság, erőtlenség érzése, keresd fel a körzeti orvosodat. Ő majd megmondja, hogy mi a teendő a továbbiakban.

(M. T.)

  Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!