#Táplálkozás

Helyes táplálkozással a boldogságért

2012.07.31.
2 perces olvasási idő

Gyakori óriásmenü fogyasztás, ész nélküli habzsolás, össze-vissza evés vagy nassolás... Ezek hamar tönkreteszik az alakodat, sőt: rontják az egészséged. Érdemes tehát odafigyelni arra, hogy mit és miként eszel.

Nem arról van szó, hogy egy kemény és gyors lefolyású diétának ess neki! Hanem arról beszélünk, hogy kicsit lassíts, fogj vissza a lendületedből. Figyelj oda az adagok méretére és válogasd meg, hogy miből mennyit eszel. Nézd át a listát, hogy melyik étkezési szokás az, ami neked a legjobban megfelel és segít helyesen enned!

Tippek a reggelihez:

A tini lányok legalább kétharmada nem eszik rendszeresen reggelit, vagy nem megfelelően reggelizik. Pedig a reggeli a legfontosabb étkezés, a jó reggeli nem csak beindítja az anyagcserét, de segít a súlyodat, hangulatodat, iskolai teljesítményedet szinten tartani. A vércukorszint éjszaka lecsökken, az agynak kevesebb energia jut, ezt a helyes reggeli étkezés állítja vissza normálisra.

Azonban ha kihagyod a reggelit, akkor napközben többet eszel, felesleges kalóriákat viszel be és nem épp egészségesen táplálkozol. Aki viszont rendesen eszik reggel, az gond nélkül átvészeli a napot ebédig. Ha csak egy dolgot vagy hajlandó megváltoztatni a táplálkozásodban, akkor az a reggeli legyen, pontosabban annak betartása, hogy napi rendszerességgel történő, kielégítő táplálékbevitellel kezdd a napot!alma

Hanyagold a gyorséttermeket!

Mivel a mai fiataloknak elég szoros a napirendjük, ezért az étkezést is többnyire csak gyorsan, kapkodva oldják meg, általában gyorséttermekben. Pedig ez helytelen. Egy tanulmány szerint azok a gyerekek, akik rendszeresen étkeznek otthon, családi környezetben, azoknak jobb a tanulmányi eredményük, kevésbé hajlamosak a depresszióra, nem cigarettáznak, isznak vagy drogoznak annyit, mint akik kevesebb, mint két alkalommal étkeznek együtt családjukkal.

Táplálékpiramis

A piramis csúcsán helyezkednek el a kevésbé egészséges ételek, italok, tartsd észbe, hogy ezekből szabad a legkevesebbet enned és ha lehet, ezeket hanyagold! Minél egészségesebb egy étel, annál többet ehetsz belőle, így értékes kalóriákat viszel a szervezetedbe.

Lassíts!

Ha gyors az életritmusod és gyorsan is eszel, akkor ideje ezen változatni, az étkezés a lassúságról szól. Ha gyorsan eszel, az nem kedvez az emésztésnek és megvan az esélye annak, hogy túleszed magad, ami szintén nem jó. Egy másik kutatás szerint azok a nők, aki 30 perc alatt ették meg az ebédjüket, 10%-kal kevesebb kalóriát vittek be, ellenben azokkal, akik 10 perc alatt befalták.

A hét az 7 napból áll

Odafigyelsz arra, hogy mit eszel, de ez csak hétfőtől péntekig tart, aztán hétvégén meg dőzsölsz? A rossz hír az, hogy az 5 napi helyes táplálkozást könnyen tönkrevágja a hétvégi habzsolás. Inkább ne szorítsd meg hét közben annyira a szíjat, hogy annak az legyen az eredménye, hogy hétvégén egyszerre akarod bepótolni az ötnapi koplalást.

Érthető, hogy nehéz túljutni a megszokás hatalmán, főleg ha egy rossz étkezési beidegződésről van szó. Ezért ne rohanj bele és ne add fel egykönnyen! Szép lassan, fokozatosan változtass a dolgokon! Figyelj oda a testedre, hogy mire van szüksége! Ha odafigyelsz az apró jelzésekre, akkor hamar megtalálhatod az egyensúlyt, ami kielégítően fogja támogatni a napi aktivitásodhoz szükséges energiát és egyéb szükséges elemeket. Ha megteszed ezt az erőfeszítést, akkor annak jó hatásait egy életen át élvezheted, a tested meg fogja hálálni a törődést.

(N. L.)