#Táplálkozás

Az egészséges étrend alapjai cukorbetegek számára 1.

2011.04.01.
2 perces olvasási idő

Nem létezik kifejezetten csak diabéteszesek számára kialakított diéta. Ez azonban jó hír! Ténylegesen csak ajánlás van azokról az ételekről, melyek helyes fogyasztása esetén kordában tartható a vér glükózszintje (vércukorszint), ez azonban nem csak a cukorbetegségben szenvedőknek jó, hanem bárki másnak is.

Ez azt is jelenti, hogy családoddal együtt, ugyanazokat az egészséges ételeket fogyaszthatod te is. Azonban a napi bevitt szénhidrátmennyiséget szigorúan kell ellenőrizni és betartani a határt a betegnek. A különféle tápanyagok közül (szénhidrátok, zsírok, fehérjék) a szénhidrátnak van a legnagyobb hatása a vércukorszint változására, azonban a legtöbb diabéteszes betegnek figyelnie kell a bevitt zsír és fehérje mennyiségére is.

A vércukor szinten tartásához elengedhetetlen a rendszeres ellenőrzés, egészséges étrend kialakítása, megfelelő mozgás és a felírt gyógyszerek rendszeres szedése. Egy dietetikus szakértő segíthet összeállítani a számodra megfelelő és egyben egészséges, tápanyagokban gazdag étrendet.

Ismerd meg a diabetikus étrend abc-jét

A cukorbetegség kezelésének egyik módja a helyes étrend megtalálása, a diabétesz abc-jének figyelembevételével. Az „A” jelenti az A1c tesztet (hemoglobin teszt, átlagos vércukorszint mérése az elmúlt 3 hónapban), a „B” jelenti a vérnyomás és „C” a koleszterin szintet. A diabéteszes betegnek törekednie kell az említett 3 érték normál szinten történő tartásában.

Alkohol és cukorbetegség

Az alkohollal egyébként se árt mértéket tartani, de ez kifejezetten igaz, ha cukros valaki, az alkohol lebomlása során a zsírhoz hasonló mennyiségű kalóriát képes adni. Ezért csak óvatosan az alkohollal, lehetőleg ritkán és keveset és csak normalizált vércukorszint mellett. Érdemes kikérni az orvos véleményét, mennyire megengedett az alkoholfogyasztás a diabéteszben szenvedőnek.

Diabétesz és a Glikémiás Index „GI”

A kutatók már évek óta próbálják meghatározni azokat az élelmiszereket, melyek étkezés után a vércukorszint megugrását okozzák a diabéteszes betegeknél. Potenciális veszélyforrásnak számítanak elsősorban a cukor és egyéb szénhidrátok, valamint a keményítőfélék. A GI index rangsorolja az egyes élelmiszereket a vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján, figyelembe veszi az ételben található szénhidrát típusát és annak a vércukorszintre gyakorolt hatását. Az alacsony GI indexű ételek kevésbé vannak hatással a vércukorszint változására, egyben az alacsony GI-s ételeket fogyasztókat kevésbé veszélyezteti az elhízás. A magas GI értékű ételeket fogyasztók ezzel szemben többlet testzsírral rendelkeznek, amit a BMI indexük is megerősít. Kérd ki szakértő véleményét, (orvos, dietetikus) hogy a saját esetedben mennyire hagyatkozhatsz a GI indexre.

Helyes étkezés diabétesz mellett

Ha diabéteszed van, akkor fontos a megfelelő étrend betartása a helyes vércukorszint fenntartásához. Íme néhány tipp számodra:

  • Érdemes minél változatosabban étkezni, így megfelelő minőségben és mennyiségben kerülhet az asztalra zöldség-gyümölcs, hús, alternatív fehérje források (szója, mogyoró), tejtermékek, gabonafélék.
  • Ügyelj a napi kalória bevitelre, így a testsúlyodat is egészséges keretek között tudod tartani.
  • Válassz rostban gazdag ételeket, mint például a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérfélék. Napi 25-35g rostra van szüksége a szervezetnek, egyben nem elhanyagolandó a kiegyensúlyozott vitamin és ásványi anyag bevitel sem. Egyes tanulmányok igazolják, hogy a rostban gazdag étkezés jó hatással van a diabéteszes betegek vércukorszintjére.

Napi étkezési fejadagok és diabétesz

Csak az előre megszabott étrend szerinti mennyiségeket fogyaszd, ha diabéteszed van. A túlzott kalória-bevitel csak a felesleges zsír mennyiségét (testsúly) növeli, 2-es diabétesz esetén a zsírfelesleg csökkenti az inzulinra való érzékenységet, ami állapot romláshoz vezethet. Súlyfelesleggel és elhízással küzdők esetén a súlycsökkentés jó hatással van a vércukorszint normalizálására és csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. A megfelelő étrend és mennyiségek kialakításában kérd ki szakértő véleményét (dietetikus).

  • Nőknél előforduló terhesség alatti diabétesz esetében kiemelten fontos a napi többszöri moderált étkezés és köztes csemegézés.
  • Ne hagyj ki étkezést!
  • Naponta rendszeresen és előre fixált időpontokban étkezz, valamint ha gyógyszereket szedsz, akkor azok szedését igazítsd az étkezéseidhez!

(N. L.)