#Betegségek

Ezt próbáld ki, tuti nem lesz bajod! - Életveszélyes gyógyszerek

2011.02.12.
2 perces olvasási idő

Néhány diák nyugtatóktól lett rosszul az iskolában - sajnos egyre gyakrabban fordul elő a híradásokban a kisgyerekek begyógyszerezéséről szóló eset. A WEBBeteg, egy konkrét pécsi történet okán kérdezte Dr. Ács Gábor oxyológust a gyógyszerek veszélyeiről.

Három diák nyugtatótól lett rosszul egy pécsi iskolában. A tizenéves fiúk közül az egyik édesapja szorongásoldó gyógyszerét vittel el a tanintézménybe, s osztotta meg társaival. Miután több tablettát is bevettek óra közben lettek rosszul. Egyikük az ablakon is kigrott, míg a pedagógus a mentőket hívta - számolt be a TV2.

A diákoknak szerencséjük volt, hiszen akár bele is halhattak volna a "gyógyszerezési akcióba". A rendőrség az apa felelősségét is vizsgálja tudósított a pecsistop.hu helyi weboldal.

A gyógyszerhez, az erős hatású szerekhez háziorvosi vagy szakorvosi recepttel lehet hozzájurni, a patikában is csak felnőtt válthatja ki, s bár a gyógyszerek betegtájékoztatójában szerepel, hogy gyermekek elől gondosan elzárva tartandó, sajnos ez a gyakorlatban nem mindig így történik. Mire a felnőtt hazaér a gyógyszertárból, vagy az orvostól sokszor már elfelejti a potenciális veszélyt és a konyhaszekrényben, a fürdőszobában a fogmosó pohár mellett landol a kiváltott készítmény.

A családtagok közötti véletlen gyógyszercsere is járhat életveszélyes szövődményekkel, de különösen veszélyeztetettek a kisgyermekek, akik kíváncsiságból mindent megkóstolnak, s a játék vége súlyos mérgezés, akár légzésbénulás, halál is lehet - osztja meg tapasztalatait Dr. Ács Gábor oxyológus a WEBBeteg egészségportál látogatóival.

"Ezt próbáld ki, tuti nem lesz bajod!"

A kamaszok a rossz példát követik, amikor mindenre a pirulákban látják a megoldást. Nemegyszer felelőtlen felnőttek a piacon árulják a nyugtatókat, hangulatjavítókat, bárki recept nélkül hozzájuthat a veszélyes szerekhez. Otthon sem gond elcsenni anyu-apu gyógyszerét, nem érzékelve annak a veszélyeit.

Az iskolában sajnos csoportos szertartássá válik az: "ezt próbáld ki, nem lesz tőle semmi bajod, tuti jó lesz!" Így olyan fiatalok is veszélybe sodródnak, akik maguktól nem tettek volna ilyen butaságot.

A megelőzésben a felnőttek felelőssége, hogy a gyógyszer ne kerüljön illetéktelen kezekbe.

Gyerekeiket meg kell tanítani arra, hogy soha senkitől ne fogadjanak el gyógyszereket, ismeretlen fehér vagy színes pirulákat. Betegség esetén is ezt bízzuk szakemberre: védőnő, nővér, orvos.

Figyeljünk a gyerek viselkedésére!

Vegyük észre a fiatalokon a hirtelen változásokat. Bágyadtság, hangulatváltozás, furcsa viselkedés legyen figyelemfelhívó, különösen, ha egy közösségben egyszerre több fiatalnál jelentkezik.

A kezdeti enyhe tüneteket gyorsan követheti akár eszméletlenség is, ilyenkor különösen, ha hányással kombinálódik légúti elzáródás, fulladás és halálos szövődmény is lehet a következmény. Az azonnali elsősegély és mentőhívás életmentő jelentőségű.

Ha el is mondják a kamaszok, hogy begyógyszereltek, soha ne higgyük el „nem lesz semmi baj, csak egy-két tablettát vettem be.” A gyomorban lévő, még fel nem szívódott tabletták végzetes hatása később következik be - hívja fel a figyelmet Dr. Ács Gábor.

Sajnálatos, hogy az erős hatású nyugtatók, hangulatjavítók suli-droggá váltak. Nincs szaga mint az alkoholnak, legálisan lehet hozzájutni, tehát nem bűn, gondolják a fiatalok. Megelőzés, felvilágosítás és a szülők, pedagógusok nagy odafigyelése szükséges.

Az a fiatal, aki átél egy gyomormosást, aki átéli, amikor a barátját, iskolatársát egy jó buli miatt a mentősöknek kell újraéleszteni, talán legközelebb meggondoltabban cselekszik.

Nem beszélünk eleget ezekről a kérdésekről, nagyobb tabutémák, mint a szex.

A teljes cikk a webbeteg.hu oldalán olvasható.