/ TEST / A kevés alvás elhízáshoz ...
  2010-09-22

A kevés alvás elhízáshoz vezethet

Egy amerikai kutatás nemrégiben kimutatta, hogy azok a fiatalok, akik hétköznapokon kevesebb, mint 8 órát alszanak, sokkal több zsíros ételt fogyasztanak, mint azok, akik 8 óránál többet alszanak.


A kutatók azt állítják, hogy a nem elegendő alvás az étkezési szokásaink megváltozásával járhat. Ez a változás pedig növeli az elhízás és a túlsúly kialakulásának kockázatát, különösen a lányoknál. Igaz, hogy korábbi tanulmányok már beszámoltak hasonló eredményekről, azonban ez az első olyan, amely azt is kimutatta, hogy mégis honnan jönnek ezek a plusz kalóriák.

- hirdetések -

Nyilvánvalóan, ha növeljük a zsíros ételek bevitelét, akkor az egész napi kalória bevitelünk is növekszik. És nyilvánvalóan, ha ez nap mint nap csak növekszik, az eredmény egy szép kis úszógumi lesz.

„Miután bebizonyítjuk, hogy az alvási szokások miért és hogyan befolyásolják az étkezési szokásokat, akkor talán sokkal könnyebben találunk rá megoldást. Az eddigi kutatások ugyanis csak a tényt vizsgálták, magát a hátteret nem.” – mondta az egyik kutató.

A kutatást vezetők 240 16-19 éves fiatal alvási szokásait vizsgálták, és a mai napig vizsgálják, hogy minél pontosabb információkhoz jussanak. Az alvásukat a csuklójukra erősített apró monitorral elemezték, étkezésüket pedig szakemberek figyelték és elemezték.

Az eredmény elég egyértelmű volt. A kísérletek kimutatták, hogy azok a fiatalok, akik 8 óránál kevesebbet aludtak 2,2%-al fogyasztottak több zsírt és 3%-al kevesebb szénhidrátot, mint a normális alvókával rendelkező társaik.

„Bár a feltételezés egyesek számára merész, de sajnos hosszútávon ennek komoly következményei lehetnek. A zsírtöbblet ugyanis leragadhat az érfalakon, és ezzel növelheti a szív és érrendszeri problémák kialakulását.” – tette hozzá a szakértő.

De szerencsére ezen könnyen úrrá lehet lenni. A csapat szerint ugyanis minden egyes óra csökkenti az esélyét a helytelen étkezésnek, és átlagosan 21%-al csökkent a különféle nasik és kekszek fogyasztása is a jó alvók között.

És lányok sajnos van egy rossz hírem. Ugyanis valami – ma még ismeretlen oknál fogva – a lányok sokkal inkább hajlamosak nassolni kevesebb alvás után, mint a fiúk.  Egy másik feltételezés szerint pedig azért, mert a lányok egyes problémáikat nassolással vezetik le. De ezt a területet még tanulmányoznia kell a kutatócsapatnak.

A végére pedig sajnos egy szomorú adatot kell közölnöm. A fiatalok mindösszesen 34%-a alszik 8 órát, vagy annál többet. Míg a szakértők szerint fiatal korban a 9 óra lenne az elegendő ahhoz, hogy fittnek és kipihentnek érezhesse magát az ember. Szóval, ha egy mód van rá, változtassatok!

(Cs.B.)

(forrás: http://www.reuters.com)

 

  Kapcsolódó cikkek