/ TÁPLÁLKOZÁS / Migrént okozó ételek
  2016-03-10

Migrént okozó ételek

Ha már tapasztaltad a migrénes (avagy krónikus) fejfájást, akkor tudod, hogy milyen kellemetlen tud lenni. Tudtad-e, hogy akár egyes ételek és italok is kiválthatják? Ha odafigyelsz arra, hogy mit eszel, illetve iszol, csökkentheted vagy akár meg is előzheted a fájdalmakat!

- hirdetések -

Babfélék

Az összes babféle potenciális migrén okozó, ezt a bennük lévő tannin elnevezésű anyag okozhatja.

Savanyúságok

Szinte minden savanyúság ide tartozik – csalamádé, cékla, gyöngyhagyma, csemegeuborka stb.

Csilipaprika

A kapszaicin nevű anyag okozhat erős migrénes rohamokat. Sokszor a migrénes fejfájások kutatásához a betegeknek csilipaprikát adnak, hogy előidézzék a fájdalmat.migrén

Tiramin tartalmú ételek

A tiramin a tirozin nevű aminosavból származik, felhalmozódása esetén erős vérnyomásemelkedés tapasztalható. A migrénes fejfájást a túlzott amintermelés is okozhatja, és ezt a tiramin bevitele fokozhatja a következő ételekből:

  • olivabogyó,
  • avokádó,
  • szilva,
  • banán, citrusfélék (itt a tiramin hisztaminnal párosulhat),
  • ecet (főképp a balzsamecet).

A szárított gyümölcsök a tiraminon kívül különböző szulfitokat tartalmaznak, érdemes elkerülni, illetve mértékkel fogyasztani őket, ha hajlamos vagy a fejfájásra!

Élesztő tartalmú ételek

Az élesztőben természetesen előforduló kumarin a fejfájósok ősellensége. A következő ételekre érdemes odafigyelni, és kerülni őket, ha nem akarod, hogy fejfájást okozzanak:

  • pizza,
  • péksütemények,
  • élesztős kenyér.

Húsfélék

A feldolgozott, csomagolt húsfélék a fő veszélyforrások, hiszen a magas tiramin tartalmuk mellett tartósítószereket és adalékanyagokat is tartalmaznak.

  • bacon,
  • virsli,
  • kolbász,
  • csomagolt húsok, felvágottak.

Tejfélék, tej tartalmú ételek

A migrénért a kolint és a kazeint is okolhatjuk. Érdemes odafigyelni a sajtfélékre, a magas zsírtartalmú tejekre, illetve a tejfölre.

Alkohol

Az alkoholtartalmú italok minden esetben tartalmaznak szulfitokat és tiramint. Egyes italoknál (például vörösbornál) a tannin nevű anyag “szállhat a fejünkbe”. Próbáljunk kevesebbet fogyasztani, illetve törekedjünk a minőségre.

Csokoládé

Érdemes vigyázni, rengeteg ember panaszkodik arra, hogy egy kis csoki-bűnözés után elviselhetetlen fejfájás jelentkezik nála.

Koffein

Paradox dolog, hiszen van, akinél csökkenti, illetve van, akinél berobbantja a migrénes tüneteket.

Édesítőszerek (por, tabletta, folyadék)

Törekedjünk a természetes édesítőszerek (például méz) használatára a mesterséges változatok helyett!

Ha odafigyelünk ezen ételek és italok fogyasztásának csökkentésére, akkor enyhíthetjük a fájdalmainkat, valamint a kialakulásuk esélyét. Ne feledkezzünk el a megfelelő mozgásról, és a bőséges folyadékfogyasztásról sem.

Elegendő alvás nélkül viszont az igyekezeted mit sem fog érni!

(Gy. R., healthcentral.com)