/ TÁPLÁLKOZÁS / Érdekességek a zöld teáró...
  2016-02-01

Érdekességek a zöld teáról

Noha régen kizárólag a császárok itala volt, a tea mára a kikapcsolódás, a békés elmélyülés és a könnyed baráti összejövetele nélkülözhetetlen italává lett. Nemcsak felmelegít és jó közérzetet biztosít, hanem rengeteg vitamint, nyomelemet és ásványi anyagot tartalmaz.

- hirdetések -

A tea eredetéről

A teaivás szokása Kínából ered, de az emberiség legelterjedtebb italának felfedezéséről még mindig sok legenda terjeng. Az egyik változat szerint Sen-nung császár éppen ivóvizét forralta, amikor a szél a csészéjébe sodort pár levelet az ott lévő teacserjéről. A forralt víz így sokkal élvezetesebbé vált, s mivel Kína sok területén a forralatlan víztől megbetegedtek, hamarosan termeszteni kezdték a növényt.

A tea nemcsak finom, hanem élénkít is, erre mutat rá egy másik eredetlegenda. Eszerint Bodhidharma, a zen buddhizmus megalapítója kilenc évig elmélkedett lótuszülésben, s mikor elszenderült, levágta szemhéjait. Belőlük nőttek az ébren tartó, koffeintartalmú tea levelei.

A kínaiak szinte kizárólag zöld teát isznak. A fekete teáról a legenda úgy tartja, hogy az idegenek a legrosszabb minőségű tealeveleket a hajójuk gyomrába hányták. Az úton hazáig megrohadt, és így kapta meg fekete színét.

Mi mindenre jó?

  • Az antioxidánsokat nagy mennyiségben tartalmazó zöld tea csökkenti az oxidatív károsodások következtében kialakuló betegségek előfordulását, úgymint a kardiovaszkuláris betegségek, rosszindulatú daganatok, ízületi gyulladások, Alzheimer-kór.
  • Csökkenti az összkoleszterinszintet, növeli a "jó" koleszterin értéket.
  • A teában kevés nátrium található (a fokozott nátriumbevitel magas vérnyomás kialakulásához vezet), emellett nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, kalciumot és fluort. Ennek alapján a teafogyasztás csökkentheti a csontritkulás mértékét, vagy megakadályozhatja annak kialakulását.
  • Fogyókúrához is nagy segítség lehet. Kutatások szerint, a zöld tea gyorsítja az anyagcsere folyamatokat és gyorsítja a zsírégetést. Napi háromszor egy csésze zöld tea a főétkezések után, havonta minimum egy-két kilogramm súlycsökkenéssel jár.
  •  A zöld tea jelentős élénkítőszer koffein és theophillyn tartalma miatt. Egyrészt több benne a koffein, mint a kávéban, másrészt fokozatosan szívódik fel a bélben, órákon át egyenletesen fejti ki hatását, míg a kávéban található koffein hirtelen vérnyomásemelkedést okoz. A zöld tea serkenti a megfigyelő- és koncentrálóképességet, megelőzi a fáradtságérzetet.
  • A zöld tea a sejteket károsító szabad gyököket leköti, akadályozza a hibás sejtek szaporodását. A japán országos rákkutató intézet szerint a zöld teát fogyasztók szervezetében lassabban növekszenek a daganatok.
  • A teának az antioxidáns hatás mellett fertőtlenítő, antibakteriális hatása is van a benne található katekinek jelenétének köszönhetően. Ennek eredménye, hogy a szájüregben gátolja a fogszuvasodást okozó baktériumok elszaporodását, így a csíraszám visszaszorításával csökken a fogszuvasodás előfordulása, valamint annak mértéke is.
  • Emellett a katekinek védelmet nyújthatnak az emésztőrendszeri fertőzések egy része ellen.
  • Nagyszerű öregedés ellen és a bőr szebbé tételére is az antioxidáns tartalma miatt.

Zöld tea? Fekete tea?

Mindkét teát ugyanannak a cserjének a leveléből állítják elő. A különbség a levelek feldolgozásában van. A fekete teánál a szárítást követően a levelek egy oxidációs folyamaton mennek keresztül, ahol a tea elveszti antioxidáns tulajdonságainak nagy részét, íze azonban karakteresebb és összetettebb lesz.

A zöld tea elkészítésénél a leveleket csupán minimálisan teszik ki ennek a folyamatnak, így antioxidánsai sértetlenek maradnak. A japán tea széna illatú, a kínai zöld tea gyökér ízű, a ceyloni zöld teából a trópusi hegyek egzotikus illata árad.

Elkészítése

A két teát különbözőképpen kell elkészíteni is. A fekete teát forrásban lévő vízzel, míg a zöld teát a forrást követően kb. 80°-os vízzel kell leönteni. Ennek magyarázata egyszerű; a forró víz elpusztítja a zöld teában lévő értékes antioxidáns anyagokat és vitaminokat, ami pedig a zöld tea lényegét képezi.

  1. A zöld teában lévő antioxidáns anyagok és vitaminok megőrzése miatt a teafüvet ne forrásban lévő vízbe, hanem kb. 70-80°C-os meleg vízbe tedd!
  2. Áztasd  kb. 3-5 percig, majd szűrd le. Ha tovább áztatjuk, a teának kellemetlen keserű íze lesz.
  3. Ha vanílliával ízesíted, csökkenti az étvágyadat!
 

(I.S.)