/ MOZGÁS / A jégkorongozás veszélyei
  2015-11-09

A jégkorongozás veszélyei

Megállás nélküli, gyors és akciódús csapatjáték: a hoki az egyik legizgalmasabb sport. Országszerte léteznek ligák fiataloknak és felnőtteknek egyaránt, szóval nem számít, hogy milyen szinten vagy, a közeledben biztosan van egy csapat, amiben játszhatsz.

- hirdetések -

Akármilyen jó móka is, a jégkorong a sérülések veszélyeit is magában hordozza. Ahhoz, hogy a lehető legnagyobb biztonságban maradj, kövesd tippjeinket!

Miért fontos a biztonság?

Minden szinten (az iskolaitól a gimnáziumin keresztül a nemzetközi ligáig) a játékosok beleütköznek egymásba, hogy megakadályozzák a másik előrejutását. Ez számos sérüléshez vezethet, mint az is, hogy például elesel a jégen, vagy belecsapódsz a falba, ami körbeveszi a pályát. Az esések is nagyon gyakoriak, és ugyanolyan erősek, mintha betonra zuhannál.jégkorong

Továbbá minden játékosnál van egy ütő és kiélezett korcsolya, és a balesetek bármikor megtörténhetnek. Arra is jó esély van, hogy előbb utóbb eltalál a korong, ami kemény gumiból készül, és durva zúzódást hagyhat, ha rossz helyen sikerül. S mivel a jéghoki kemény fizikai megerőltetéssel jár, a rándulás és a ficam is veszélyt okozhat azoknak a játékosoknak, akik nem melegítettek be megfelelően.

Felszerelés

Mielőtt elkezdenél jéghokizni, nagyon fontos, hogy a megfelelő felszerelést beszerezd és hogy tudd, hogyan használd őket.

Soha ne jégkorongozz a következők nélkül:

- Sisak: Amikor a sérülések elkerüléséről van szó, ez a legfontosabb része a felszerelésednek. Bizonyosodj meg arról, hogy a rögzítéseket jól meghúztad, így a sisak a helyén marad

- Korcsolya: Ugyanúgy, mint a sisaknál, erről is győződj meg, hogy jó a mérete. Ha rossz a méret, az nagyon sértheti a lábad. Jó, ha a korcsolya bokánál és a lábujjaknál meg van erősítve. Az is fontos, hogy élesek legyenek a pengék, mert ez növeli a teljesítményt, és kevésbé lesz zajos.

- Váll-, könyök-, térd- és sípcsontvédő: Külön a sportághoz valót kell beszerezned. A foci felszerelés nem adná azt a védelmet, ami szükséges. Az lábvédők, amik kemény műanyagból készültek, lehet, hogy a korcsolyáid tetejéig érnek.

- Kesztyű: Egy újabb sporteszköz, ami megvéd egyaránt a hidegtől és a kézfejednek is nagy védelmet biztosít

- Nyakvédő: Bár a ligák nem igénylik játékosaiktól, ne hagyd ki ezeket. Az eltévedt ütők és korongok ellen nagy védelmet biztosíthat.

- Szájvédő: Nem csak a fogaidat óvja meg, de nyelvedet, az ajkaidat és az arcodat is.

- Herevédő: Elengedhetetlen a teljes védelem érdekében, különben súlyos sérüléseket is szenvedhetsz.

Kapus felszerelés

Mivel a játékosoknak a testüket kell a korong és a kapu közé vetni a gól megakadályozásának érdekében, ezért teljesen más felszerelés szükséges számukra. A sisak, korcsolya és a nyakvédő más, mint az egyéb posztokban.

Továbbá a kapusoknak mindig viselniük kell ezeket:

- Lábvédő: Ha megfelelő a mérete és a vastagsága is, akkor a legkeményebb ütéstől is megvéd.

- Kéz- és mellkasvédő: A kézvédőknek legalább a könyökig kell érniük. A mellkasvédőknek körül kell ölelnie az oldaladat is, hogy teljes legyen a védelem.

- Blokkoló kesztyű: Ennek a kesztyűnek olyannak kell lennie, hogy a könnyen kezedre tudd húzni, de legyen vastag és az egész alkarodat fedje be.

- Kapus kesztyű:  Hasonlóan az előzőhöz, ez is legyen vastag, érjen a csuklódig!

Mielőtt a meccs elkezdődne

Mindent, amit egy játszma alatt csinálsz, korcsolyázás közben zajlik, szóval bizonyosodj jól meg arról, hogy tudsz-e rendesen korcsolyázni, mielőtt elkezdesz játszani. A legtöbb jégcsarnokban van kezdőknek is tanulás lehetőség. Tudd, hogyan kell megállni, megfordulni és felállni, ha elesel. Az is jó, ha tudod, hogyan kell megállni, vagy megfordulni, miközben hátrafelé mész.

Ha már úgy érzed, hogy tudsz megfelelően korcsolyázni, megvan a felszerelésed és tudod is azt használni, akkor leszel készen arra, hogy rámenj a jégre. Megfigyelheted azt, hogy a játékosok egy-egy meccs előtt néhányszor körbesiklanak a pályán, bemelegítés gyanánt. Ezt az időt arra használd fel, hogy nyújtsd ki az izmaidat!

Nyújtási technikák, amik fontosak a meccs előtt:

- A sétával ellentétben a korcsolyázás más izmokat is megmozgat. Ahhoz, hogy ezekre nyújtsunk, a jégen engedd az egyik lábadat előre és ereszkedj annyira fél térdre, amennyire csak tudsz!

- Nyújtott lábbal fogd meg a lábujjaidat!

- Fogd meg az egyik bokádat, és húzd fel hátul, amennyire csak tudod!

Maradj biztonságban a játék alatt!

Megvan az oka annak, miért kell olyan sok felszerelés a biztonságod érdekében. A hokiütőből gyorsan veszélyes fegyver válhat. Ismerd az összes szabályát az ütő használatának és tartsd is be társaid érdelében. Nem akarod azt, hogy bárki megüssön az ütőjével, és a többiek sem akarják azt, hogy te megüsd őket.

Láthatsz ugyan a felnőtt meccseken olyat, hogy a játékosok elkezdik verni egymást, de ha ezt te teszed, készülj fel a büntetés kifizetésére. Majdnem minden fiatal ligában a játékost kizárják a játékból és eltiltják őket további három meccstől is. Nem csak magadnak okozol kárt ezzel, de a csapatodnak is. Ne csinálj ilyet!

Ezeken kívül ne jéghokizz szülői felügyelet nélkül sem! Még ha az összes biztonsági tippet is betartod, akkor is történhetnek balesetek. Mindig legyen a közelben egy elsősegély csomag és egy szülő, aki tud felelősséget vállalni érted, valamint el tud látni, ha szükséged van rá.

Most, hogy tudod a legjobb módjait annak, hogy biztonságban maradj, kész vagy arra, hogy a jégre menj. A jégkorong egy jó játék, amit annyi ideig akarsz majd játszani, ameddig csak teheted. Csak emlékezz arra, hogy a balesetek bármikor megtörténhetnek, mindegy, mennyire is vagy felkészülve. Követsd ezeket a tippeket, hogy minimalizáld ennek az esélyét!

(Gy. Z.)