/ SZÜLŐKNEK / Hogyan segíthet a szülő a...
  2016-05-19

Hogyan segíthet a szülő a tininek a jó tanulási szokások kialakításában?

Ha a tanulási időről és szokásokról van szó, mindössze néhány új szabály megkönnyítheti az egész család életét. Ezek közül azonban vannak, amik a többi családtagtól is közreműködést igényelnek.

Ne szóljon a TV!

Legyen szabály, hogy tanulási időben nincs tévénézés! Egy bekapcsolt TV úgy vonzza a fiatalokat, mint a bogarakat a fény.

Mi legyen a rádióval, zenével?

Szabad bekapcsolni őket vagy nem? Sok szakértő véleményével ellentétben, a fiatalok általában jól tudnak dolgozni, ha nekik tetsző zenét hallgatnak. Attól függően, hogy mekkora a lakás, lehet, hogy érdemes lenne beruházni egy pár fejhallgatóra.

- hirdetések -

Szabályok a telefonhasználattal kapcsolatban

Minél több ember van a házban annál jobban le kéne rövidíteni a tanulási időben történő, felesleges telefonbeszélgetések hosszát - egy időmérő segíthet ebben. Természetesen hagyni kell, hogy a kamasz bármikor megkérdezhesse az egyik osztálytársát a háziról vagy egyéb iskolai feladatról, de a csevegések, sztorizgatások ideje nem most van itt. Ha kell, szabjon határt a telefonhasználatnak a hétköznapokban.

Legyen egy kijelölt hely a tanulásra!

Ez lehet a gyerek szobája, a konyha vagy az ebédlőasztal. A lényeg, hogy ezeken a helyeken minél kevesebb dolog terelje el figyelmét a tanulásról! Mivel a legtöbb fiatal a szobájában szeret tanulni, az asztalaik használhatósága legyen fontosabb, mint a szépségük. A legtöbb, fiataloknak gyártott asztal nem elég nagy ahhoz, hogy elférjen rajta az összes papírjuk, amivel dolgoznak. A legideálisabb egy olyan asztal, ami lehetővé teszi a ceruzák, tollak, papírok, könyvek és más elengedhetetlen kellékek tárolását.

Érdemes egy parafa táblát is felhelyezni a szobában, hogy ki lehessen rá tűzni a fontos iskolai anyagokat. Vezessen be egy naptárt vagy füzetet, ahová a tini vezetheti a házi feladatok és beadandók listáját, határidejét, hogy minden egy helyen legyen, és biztassuk a használatára. Így lehetőleg nem kell a tanárhoz fordulni egy-egy elfelejtett feladat esetében.

A tanszerek utánpótlása nagyon fontos: bizonyosodjunk meg róla, hogy mindig meglegyen minden, ami szükséges. Legyen a kamasz feladata, hogy figyelje, mikor fogy ki a füzeteiből, jegyzettömbökből, nyomtatópapírból, stb.

A folytonosság kulcsfontosságú az iskolai sikerekhez!

Ha lehet, a vacsora mindig körülbelül ugyanabban az időpontban legyen, hogy miután vége van a családi beszélgetéseknek, a tini mehessen tanulni. Ha a kamasz viszonylag hamar ér haza és nincsenek más elfoglaltságai, akkor tanuljon valamennyit még vacsora előtt!

Vegyük figyelembe a tini képességeit!

Amíg a középiskolások több, mint egy óráig is tudnak koncentrálni egy bizonyos feladatra, a fiatalabbak erre általában képtelenek. Engedje meg a kiskamasznak, hogy szünetet tartson - esetleg jutalomként egy bizonyos feladat(rész) elvégzéséért.

Projekt naptár

Egy méretes naptár, amiben a gyermek egy filctollal kiszínezheti a témazárókat egy színnel, és a beadandó munkák határidejét egy másik színnel, sokat segíthet, és emlékeztetőül szolgál, hogy ne legyen semmi az utolsó percre hagyva.

Tanítsa meg gyermekének, hogy a tanulás több, mint a házi elkészítése 

Az egyik legnagyobb félreértés az iskolai ügyekben, az a tanulás és a házi feladat megoldása közötti különbség. Ösztönözze a tinit, hogy próbálja ki az alábbi dolgokat:

  • jegyzetelni olvasás közben
  • megtanulni kiemelni a fontos részeket
  • táblázatokat és ábrákat olvasni, értelmezni
  • összefoglalni a tanultakat a saját szavaival
  • önállóan kis kártyákat készíteni fontosabb egyenletekről, dátumokról, szavakról, hogy segítse az ismétlést

A jegyzetelés elsajátítása nagyon fontos!

Sok tanuló nem tudja, hogy hogyan kell jegyzetelni. Néhány úgy érzi, hogy le kell írni minden egyes szót, amit a tanár mond. Mások bölcsen rájöttek, hogy egy vázlat készítése milyen értékes a jegyzetelésben. Egy jól felkészült tanár olyan módon mutatja be a témát, hogy adja magát a vázlat elkészítése.

Újra kell-e írni a jegyzeteket?

Néhány esetben igen, főleg akkor, ha hosszú anyagot, és gyorsan kellett írnia, amit nem bírt követni. A jegyzetek újraírása eltarthat egy darabig, de nagyszerű ismétlés lehet. Akkor viszont, ha a tini nem ismétlésre használja, a jegyzetek újraírása teljesen értelmetlen.

Egy otthoni szótár létfontosságú

Azonban ha csak a port fogja a polcon, nincs semmi haszna. Az enciklopédiák és szótárak megfelelő használata elengedhetetlen az alapos felkészüléshez! Mutassa meg gyermekének, hogyan használhatja a leghatékonyabban ezeket az eszközöket.

Segítsen a tininek, hogy magabiztosabb legyen dolgozatok előtt!

A dolgozatok komoly traumát jelenthetnek a néhány tanulónak. Magyarázza el a tininek, hogy a dolgozat előtti éjszakán magolni nem gyümölcsöző megoldás. Sokkal jobb, ha alszik egy jót. Azt is az eszükbe kell juttatni, hogy mielőtt elkezdik a válaszokat véletlenszerűen kitölteni, alaposan olvassák el a kérdést. Azt is tudniuk kell, hogy ha nem tudnak egy kérdést azonnal megválaszolni, nyugodtan tovább is léphetnek egy másikra, mert bármikor visszatérhetnek rá, ha még van idő. Emellett mindig tanácsos egy extra tollat is vinni a biztonság kedvéért.

Figyeljen oda a kamasz lelkiállapotára!

Képtelenség a tininek úgy tanulni, hogy ideges és dühös egy olyan feladat miatt, amiről úgy gondolja, hogy túl hosszú vagy túl nehéz a számára. Ilyenkor a szülőknek lehet, hogy érdemes közbelépni és felajánlani azt, hogy írnak egy üzenetet a tanárnak, amiben elmagyarázzák, hogy miért nem lett kész a házi feladat. Esetleg beszélhet is a tanárral a házi feladat túlzott nehézségéről vagy hosszúságáról.

Kell-e a szülőnek segíteni a házi feladatban?

Akkor igen, ha az egyértelműen hasznos a gyereknek, mint például egy szöveg kikérdezése vagy a matek házi kijavítása. Akkor nem, ha a gyerek egyértelműen meg tudja oldani maga is és tud tanulni belőle. Segítséget csak akkor adjunk, amikor mi magunk is nyugodtak, türelmesek és kedvesek vagyunk. Ellenkező esetben a hatás rosszabb, mintha nem is segítenénk. Legyen mindig pozitív, hiszen nem akarja, hogy a tini a házi feladatot az otthoni veszekedésekkel egyeztesse.

Fejlessze a kamasz kutatási képességeit azzal, hogy bevonja őt egy-egy családi kiruccanás megtervezésében. Egy tradicionális enciklopédia vagy az internet segítségével tanuljanak arról a helyről, amit meglátogatnak.

Hogyan kezelje a bizonyítványt?

Hogy elkerüljük a kellemetlen megletetéseket, rendszeresen, finoman kérdezzük meg a gyereket, hogy hogy megy az iskola. Csak valami általánosat, mint például „Hogy ment a matek dolgozat?”, vagy „Hogy állsz a történelem jegyeddel?”. Figyeljen oda olyan megjegyzésekre, mint például „Ez egy szörnyű tanár”, vagy „Túl gyorsan halad”. Lehet, hogy így mutatja ki, hogy ideges amiatt, hogy nem érti az anyagot rendesen vagy, hogy nem volt ideje eleget tanulni.

(A.B. childdevelopmentinfo.com)