/ LÉLEK / Internetfüggő lettél?
  2017-08-10

Internetfüggő lettél?

A legtöbben el se tudjuk képzelni az életünket internet nélkül: a tanulás, munka, másokkal való kapcsolattartás elengedhetetlen eszköze lett. Az internetezés azonban átcsaphat káros függőségbe is.

- hirdetések -

A legnyilvánvalóbb tünetek: ha több időt fordítasz online barátaidra, mint a valódiakra, ha nem tudsz ellenállni az internetes játékoknak és szerencsejátékoknak, órákat töltesz „szörföléssel” vagy állandóan figyeled az e-mailjeid és a közösségi oldalak történéseit. Ezek más, hasznos tevékenységektől veszik el az energiád, frusztrálttá tesznek, megronthatják a baráti kapcsolataidat és családi konfliktushoz vezethetnek.

Mit is jelent az internetfüggőség?

Az internetfüggőség (vagy számítógép-függőség) leggyakoribb formái a netes kapcsolat- és a szerencsejáték függőség, valamint a cyberszex iránti fokozott, legyőzhetetlen érdeklődést. Cyberszex alatt értjük a pornográf oldalak nézegetését, szexuális tartalmú chatelést, és a szerepjátékokat, amelyek mind negatívan hathatnak az ember valós térben megélt intim kapcsolataira.

A netes kapcsolatfüggők a közösségi oldalak világában élnek, sok időt töltenek chateléssel és posztolással, online barátaik pedig lassan fontosabbá válnak számukra, mint a valódi barátok és családtagok. Egyre felkapottabbak a szerencsejátékok is, az internetes tőzsdézés, és az online aukciók, amikkel nem kevés pénzt lehet elveszíteni, illetve a kényszeres internetes szörfölés és adatbázis böngészés, számítógépes játékok és gyakori a programozás-függőség.

internet

Az egészséges internethasználaton túl…

Mindenki másra és más mértékben használja az internetet: van, aki távoli családtagjaival tartja rajta keresztül a kapcsolatot, van, akinek a munkájához elengedhetetlen. Legtöbbünk nap, mint nap nézi az e-mailjeit, a híreket, blogokat, a neten keresztül számos információ könnyen és gyorsan elérhető. A függőség tehát nem a neten töltött órák számától függ, hanem attól, hogy az hogyan befolyásolja „offline” életünket – elhanyagoljuk-e miatta valódi kapcsolatainkat, munkánkat, tanulmányainkat.

A számítógép-függőség tünetei

  • Órákat töltesz a gép előtt, pedig a fontos dolgokat percek alatt el tudtad volna intézni. Észre se vetted, hogy elrepült az idő. Dühös leszel, ha valaki megzavar netezés közben.
  • Elhanyagolod az otthoni teendőket. A gép előtt töltött órák miatt későn állsz neki a munkádnak és kicsúszol a határidőkből. Örülsz, hogy amikor már mindenki lefeküdt, a világháló egyedül a tiéd.
  • Lassan elszigetelődsz a családodtól, barátaidtól. Kevés időt szánsz a valós kapcsolataidra, és úgy érzed, az online ismerősök jobban megértik a problémáidat, mint ők.
  • Szégyelled, hogy milyen sok időt töltesz a gépnél, és hazudsz az interneten töltött órák számáról.
  • Eufórikus érzés tölt el netezés közben.
  • És néhány lehetséges testi tünet: fájdalom a kezekben és a csuklóban, szemszárazság, hátfájás, nyak- és fejfájás, alvászavarok, súlygyarapodás/veszteség.

Hogyan válhatunk számítógép-függővé?

A legtöbb ember akkor menekül a képernyő elé, ha stressz, magányosság, szorongás, unalom, depresszió érzése tölti el – a számítógépezés tehát menekülés, egy egyszerűbb és szórakoztatóbb világba. A legfontosabb kockázati faktorok:

Szorongás - az internet (e-mailezés, szörfölés) eltereli figyelmünket félelmünkről és aggodalmainkról - a hatás azonban csak átmeneti.

Depresszió - a negatív gondolatok egy ideig visszaszorulnak, de a számítógép előtt töltött órák hosszabb távon növelik a stresszt, elszigeteltséget, a magányosságot.

Támogatás, barátok hiánya - sokszor egyszerűbbnek tűnik a közösségi oldalakon, chaten, internetes játékok segítségével ismerkedni másokkal, vagy biztonságosabb érzés a gépeddel „kettesben” tölteni az időt.   

Mobilitás elvesztése - veszélyeztetett lehetsz, ha betegség vagy baleset miatt hosszabb ideig otthon kell maradnod, illetve ha fiatal szülőként nehezen veszed fel a kapcsolatot a barátaiddal.

Bár igaz, hogy az internetezés egy ideig képes az előbb említett érzéseket a háttérbe szorítani, a szorongás és unalom leküzdésének vannak hatékonyabb és egészségesebb eszközei is. Ilyenek például a sportolás, a meditáció, és néhány egyszerű légzőgyakorlat elvégzése.

Ha az internetezést sikerül is az egészséges szintre csökkentened, a kiváltó problémák ennek ellenére megmaradhatnak. Fontos időt szánnod arra, hogy kitaláld, milyen módszerrel tudod feloldani a stresszes állapotot, és útjukra engedni a rossz érzéseket.

Cyberszex kontra egészséges szexualitás

A cyberszex függőséget a szexuális függőségek körébe sorolják, ami az internet adta anonimitás, és az egyszerű hozzáférhetőség következtében nagyon elterjedt. Komoly negatív hatással lehet az ember valós (intim) kapcsolataira, karrierjére, érzelmi egyensúlyára. Míg az egészséges szexualitás – partnerrel folytatott szex, önmagunk megismerése – életünk szerves része, és szabad döntésünk eredménye, addig a szexfüggőség kényszerítő, rejtegetni való hajtóerő, amely az unalom és a szorongás legyőzésére jön létre.

Netes kapcsolatok és a valóság

Az internet tényleg alkalmas ismerkedésre, egy kommentből kialakulhat akár a legromantikusabb kapcsolat is. Bár a virtuális valóság sokszor izgalmasabbnak tűnik a földinél, a lufi egyszer kipukkad. Körülbelül a netezők fele hazudik a korát, munkáját, családi állapotát, testsúlyát, sőt, még a nemét illetően is – úgyhogy egy valós találkozás komoly csalódással végződhet.

Segíts magadnak!

Íme néhány tipp a függőség leküzdésére:

  • Gondold át, mi okozhatja a kialakult függőséget – stressz, depresszió vagy unalom gyötör? Kérj segítséget, ha szükséges!
  • Tölts több időt a barátokkal, családdal. Ők támogatnak, elterelik a figyelmedet a netezésről, és nem utolsó sorban meghallgatják a problémáidat!
  • Határozd meg előre, mennyi időt szeretnél a számítógép előtt tölteni. Segíthet, ha a netezést a házi elvégzése után, „jutalomként” iktatod be. Minden este azonos időben kapcsold ki a gépet!
  • Töltsd mással a szabadidőd: hívj át egy barátot, menj el sportolni, koncertre, színházba, múzeumba, vagy zenélj, olvass unatkozás helyett!
  • Tekints az internetre úgy, mintha eszköz lenne, összpontosíts az aktuális feladat megoldására!

(M.N.)