/ LÉLEK / Így küzdheted le bénító f...
  2017-12-04

Így küzdheted le bénító félénkségedet

Van, aki könnyen veszi az új helyzeteket, lazán teremt kapcsolatokat, veti magát bele egy társalgás közepébe. Mások nehezen oldódnak, így távolságtartónak gondolják őket, pedig a félénkség mögött gyakran meleg szív, sziporkázó elme lapul. Íme néhány jó tanács arra, hogyan küzdd le a félénkséged.

- hirdetések -

A félénkség érzése alapvetően befolyásolja hogyan érezzük magunkat a bőrünkben, és idegenek társaságában. A szorongó ember bizonytalanságérzete, idegessége, zavarodottsága, szégyenlőssége gyakorta mások számára is egyértelművé válik: elvörösödnek, képtelenek megszólalni, remegnek, levegő után kapkodnak. Nyilvánosan alig mernek bármit is tenni, nehogy magukra vonják mások figyelmét.

Új, ismeretlen élethelyzetek – első nap az iskolában, egy idegennel való találkozás, nyilvánosság előtti beszéd – természetesen bárkiből szorongást képesek kiváltani. Az ember alapvető vonása, hogy ha nem tudja mit kell tennie, nem látja előre a bekövetkező eseményeket, nem tudja kiszámítani mások reakcióit vagy amikor minden tekintet rá szegeződik, feszélyezetté válik. Ismerős szituációk, ismerős arcok között kevesen élik át a félszegség szorongató érzését.

A félénkség okai

A félszeg viselkedés hátterében részben genetikai okokat találhatunk. Ugyanakkor tanult viselkedési mintáink, tapasztalataink erősíthetik velünk született félénk, visszahúzódó természetünket. A magasságot, a szem-, haj- és bőrszínt meghatározó gének bizonyos személyiségjegyekre is hajlamosítanak: az emberek egyötödében a zárkózottság genetikailag kódolt. Örökletes tendenciáink mellett élettapasztalatunk szerepe sem elhanyagolható.

Szorongást okozó helyzetek átélése meghatározhatja a későbbiek során megnyilvánuló félelmi reakciókat. A félelmetesnek tűnő helyzet fokozatos, lépésről lépésre történő uralom alá vonása az önbizalom, a biztonságérzet biztos növekedését vonja maga után. Ha azonban felkészületlenül, váratlanul kell nehéz helyzetekkel megbirkózni, a félénkség, az alkalmatlanság érzése csak tovább fokozódik.

A túlságosan óvón, féltőn szerető szülők születetten félénk gyermeke biztosan visszavonulót fúj majd idegen vagy szokatlan körülmények között. S miközben minden érintett szeretné leküzdeni csendes, visszahúzódó természetét, megfeledkezik adottsága istenadta szépségéről: mi lehet egy ember számára nagyobb kincs, mint egy halk szavú igaz barát, akinek kiöntheti szívét-lelkét? A csendes emberek az átlagnál sokkal fogékonyabbak mások érzései, érzelmei iránt. Páratlan empátiával rendelkeznek: nem véletlen, hogy közülük kerülnek ki az igaz barátok.

Hogyan küzdheted le?

Ha eldöntötted, hogy úrrá szeretnél lenni az időről időre rád törő bátortalanságon, léteznek bevált módszerek, amelyekkel érdemes egy próbát tenni:

- Hogy leküzdd bizonytalanságérzeted, gyakorolj élesben! A társaságtól visszahúzódó egyének kellő pozitív tapasztalat híján zárkózottabbak. Minél többször veszel részt közösségi élményekben, annál természetesebbé válik számodra a többi ember közelsége.
- Ne akarj egyből megváltozni, lassan, de biztos léptekkel haladj új utadon! Indulj el az úton, még ha nagyon lassan haladsz is. A szorongást okozó helyzetekből ne hátrálj ki, ezzel csak a már meglévő bizonytalanságod erősíted.
- Ne aggódj, mert kicsit esetlennek érzed magad! Mindannyian kerülünk szerencsétlen helyzetekbe. Ne engedd, hogy esetleges esetlenséged megbénítson. Teljesen természetes, ha idétlennek érzed magad, amikor randira akarod hívni szíved választottját. Döntése nem a te kezedben van. De ha meg sem kérdezed, akar-e veled találkozni, sosem fogod megtudni mit válaszolt volna.
- Képes vagy arra, hogy leküzd bátortalanságod, ahogyan rajtad kívül sokan mások is legyűrték bénító félénkségüket.

Amikor a szorongás extrém méreteket ölt

Természetesen a félszeg emberek is képesek megtanulni félelem nélkül kezelni új helyzeteket, idegenekkel kapcsolatot teremteni. Nyíltabbá, magabiztosabbá válva maguk mögött hagyhatják szorongással terhelt régi énjüket.

Néhány esetben a szorongás érzése valóban nagyon nehezen küzdhető le. A közvetlen megnyilvánulásoktól, az osztályközösség életében való aktív részvételtől, a közösségi léttől való szorongás akár masszív félelemérzetté is alakulhat. A társas helyzetektől, az új dolgoktól vagy az idegenekkel történő érintkezéstől való tartózkodás lehetetlenné teheti az osztálytársakkal vagy a tanárokkal való normális kapcsolattartást.

A fokozott szorongás nagyban akadályozhatja a szocializációs folyamatokat, az egészséges önbizalom és önértékelés alakulását. Az új lehetőségek, dolgok elutasítása mögött gyakorta a szociális fóbia pszichés problematikája húzódik meg. A szociális fóbiával küzdő emberek esetében nagyon fontos a megfelelő terápiás segítség. A szociális fóbia ugyanis leküzdhető! Az eredmény érdekében csupán időre, türelemre, bátorságra és gyakorlásra van szükség. Így a siker – új barátok, szórakozás, magabiztosság - biztosan nem marad el. 

Légy hű önmagadhoz!

Velünk született természetünket, adottságainkat nem törölhetjük el egy tollvonással. Lehet, hogy az átlagosnál visszahúzódóbb, zárkózottabb vagy, a nyitottságot azonban fejlesztheted magadban.

Minél inkább magadévá teszed a szocializáció, a társas lét pozitívumait, annál színesebbé válik az életed. A döntéshelyzetekben való helytállás, a közlékenység és a magabiztosságot sugalló testbeszéd alkalmazásával képessé válsz úrrá lenni szorongásaidon, így az új tapasztalatok egyre több örömmel és elégedettséggel töltik el mindennapjaidat.

(KamaszPanasz - K.T., TeensHealth)