/ DROG, CIGI, ALKOHOL / A sport segít a dohányzás...
  2015-10-12

A sport segít a dohányzásról való leszokásban

A dohányzásról leszokni nem könnyű, minden segítség jól jöhet. Több kutatási eredmény is alátámasztja, hogy már a napi tíz perces testmozgás is jelentősen csökkenti a nikotin utáni vágyat. Nos, mit gondolsz, megpróbálod?

Ha már eldöntötted, hogy leteszed a cigarettát, menj biztosra. Napi tíz perc testmozgást mindenképpen tervezz be midennapjaidba, a fizikai erőfeszítés ugyanis megváltoztatja az agy aktivitását is, utóbbi pedig csökkenti a dohányáru utáni epekedést.

- hirdetések -

„Egy 10-15 perces kocogás vagy kerékpározás segíthet mindazoknak, akik káros szenvedélyükről le akarnak szokni, ám ellenállhatatlan vágyat éreznek újra és újra rágyújtani” – erősíti meg a kutatók megállapítását Christa Roth-Sackenheim, a Német Pszichiáterek Szakmai Szövetségének elnöke is.

A nagy-britanniai Exeter Egyetem kutatói egyik kísérletükben arra kértek dohányosokat, akik legalább 15 órája nem gyújtottak rá, hogy mindössze tíz percig, ám „erőltetett menetben” tekerjenek egy szobakerékpáron. A kutatók eközben megfigyelték a felmérésben résztvevők agyi aktivitását.

A bicikliseknek eközben hatvan olyan képet is megmutattak, amelyek között több, a dohányzást bizonyítottan kiváltó is volt. Majd ugyanezt a vizsgálatot egy olyan csoporttal is megismételték, akik bár szintén „leszokófélben” voltak, ám kerékpározásra nem kaptak felkérést.

A sport felpörgeti az agyat

„A bemutatott képek – testi aktivitás nélkül – az agy azon központjaiban eredményeznek aktivitást, amelyek a vizuális ingerek befogadásáért és az (ön)jutalmazásáért felelősek”.

A rövid, ám intenzív sportolás után az agy e területein nem tapasztaltak megnövekedett tevékenységet, s maguk a résztvevők is arról számoltak be, hogy csökkent a cigaretta utáni vágyuk.

A kutatók még csak találgatnak, mire is utalhat az agyi aktivitások közötti jelentős eltérés. Feltételezésük szerint a fizikai megterhelés a dopamin (boldogsághormon) jelentősebb termelődését eredményezi a szervezetben, s ezzel magyarázható a nikotin iránti vágy csökkenése.

Leszoknál  a dohányzásról? Töltsd le "Kell a dohány?" alkalmazásunkat ide kattintva>>

A mozgás emellett a vérkeringést is megváltoztatja, úgyhogy az agytevékenység az önjutalmazás helyett (amelyet a cigarettázás jelent) a megterhelésre adandó megfelelő reakcióra irányul.

(Fókuszban a Nő, KamaszPanasz)