/ DROG, CIGI, ALKOHOL / Letettem a cigit, mégis r...
  2016-04-30

Letettem a cigit, mégis rágyújtottam. Mi legyen?

Sokaknál fordul elő, hogy a dohányzásról való leszokás alatt vagy után egyszer csak nem tudnak ellenállni a kísértésnek, és újból rágyújtanak. Ám ez szerencsére nem azt jelenti, hogy visszaszoktak! Ha te is közéjük tartozol, ne keseredj el, csak arra vigyázz, hogy legközelebb ne bukj el! A kulcs az, hogy tanulsz abból, mit rontottál el az előző alkalommal, így legközelebb sikerrel fogsz tudni nemet mondani a kísértésre!

- hirdetések -

Leszokásnál fontos a pozitív gondolkodás, illetve, hogy elhidd, sikerülni fog. Még csak gondolnod sem szabad arra, hogy mi lesz, ha esetleg újra rászoksz!

Sajnos a leszokással próbálkozók közül sokan az első hónapokban visszaszoknak a dohányzásra. Ha esetleg te is újból rágyújtanál, ne aggódj! Sokaknak csak többszöri próbálkozás után sikerül véglegesen leszokni. Ettől függetlenül nem szabad a visszaesést félvállról venni, ám ne is légy magaddal túl szigorú!

Minél többször próbálsz leszokni, annál jobbak az esélyeid arra, hogy legközelebb végleg letehesd a cigit, ezért ha újból rágyújtanál, tekints az alkalomra úgy, mintha gyakorolnál.

Hogyan kerülheted el, hogy újból rágyújts?

Miért van az, hogy néhányan visszaszoknak?

A fő oka az, hogy megadják magukat a csábításnak. Ezek mind erős késztetések arra, hogy újra rágyújtsanak. Ilyen a stressz, más cigizők látványa, az alkoholfogyasztás vagy a negatív élmények. 

A legjobb módja, hogy legyőzd a csábítást az, ha a régi, cigarettázáshoz kapcsolható viselkedési szokásaidon változtatsz, illetve ha úgy érzed, ez nem elég, leszokást segítő készítményeket használsz (pl. rágó, tapasz, stb.).

Az is fontos, hogy kerüld azoknak a társaságát, akik dohányoznak. A leszokni vágyók közel 75%-ka akkor esik vissza, amikor dohányzók között van (gyakran tőlük kérnek egy szállal).

Jó, ha tudod, a legnagyobb a kísértés az újbóli rágyújtásra a leszokás első heteiben van. Ha nem tudsz ellenállni a csábításnak, nem kell megijedni, hiszen apró lépésekben lehet sikeresen megszokni az új helyzetet: már nincs szükség a cigire.

Ha csak egy-két szállal szívtál

• Ne mondj le a leszokás gondolatáról. Még mindig megakadályozhatod a teljes visszaszokást. Dobd ki a doboz maradékát és próbálkozz újra.

• Emlékeztesd magad, miért akarsz leszokni.

• Keress segítséget. Hívj fel egy segélyszolgálatot vagy kérj tanácsot valamelyik ismerősödtől.

• Tedd nehezebbé a dohányzást. Kerüld az olyan helyeket, ahol valakitől cigarettát kérhetsz. Semmiképp se vásárolj magadnak!

• Maradj erős. Ha ismét kísértésbe esnél,előbb próbálj várni egy-két órát mielőtt rágyújtanál, és csak utána döntsd el, hogy tényleg szükséged van-e rá.

• Használj leszokást segítő termékeket. A legegyszerűbb a nikotinos rágó vagy tapasz, de ha nagyon szükséged van rá, megpróbálhatsz receptre kapható terméket is beszerezni.

Ha teljesen visszaestél és ismét rendszeresen dohányzol

• Ne csüggedj el. Tűzz ki magadnak egy új dátumot, amikor leteszed a cigit - lehetőleg egy héten belül.

• Tanulj a hibáidból. Mi okozta a visszaszokásodat? Gondolj olyan módokra, amivel megakadályozhattad volna ezt, és készítsd fel magad, hogy legközelebb sikeres lehess. 

• Beszélj az orvosoddal, vagy egy tanácsadóval, ha szükséged van segítségre, hogy a cigi utáni sóvárgásodat leküzdhesd.

• Maradj pozitív. Emlékezz arra, hogy amikor újra megpróbálsz leszokni a dohányzásról, már erősebb leszel, és tudni fogod, mire kell figyelned.

(Gy.Z. - forrás: nhs)