/ DROG, CIGI, ALKOHOL / Hogyan kezeld a dohányzás...
  2016-06-07

Hogyan kezeld a dohányzási kényszert?

A dohányzás iránti vágy csak jön és megy. Vannak olyan emberek, helyek vagy éppen élethelyzetek, amelyek kioldják benned a dohányzás iránti vágyat. Hogyan kezeld ezeket helyesen?

- hirdetések -

Azonosítsd a kiváltó okokat

Mindenkinek vannak úgy nevezett dohányzás kioldóik (triggerek). Ez egy olyan dolog, ami ellenállhatatlan vágyat kelt benned egy cigi elszívására. Az, hogy ismered a saját hajlamosító tényezőidet, segít, hogy ne veszítsd el az irányítást magad felett. Először szimplán megpróbálod majd elkerülni ezeket a tényezőket. Egy kis idővel később meg fogod találni a módját, hogy kezeld ezeket a kényszereket. Itt van néhány ezek közül:

  • stressz
  • szomorúság
  • telefonon való beszélgetés
  • alkohol fogyasztása
  • TV nézés
  • vezetés
  • étkezés
  • szünet a suliban, munkában
  • buli
  • amikor mást látsz dohányozni
  • ha egy veszekedés után le akarsz higgadni
  • magány
  • szex után
  • kávéfogyasztás

Tervezd meg előre, hogyan fogod kezelni a vágyat

Esélyed sincs arra, hogy mindig el tudd kerülni az összes, az előbb felsorolt dohányzást kiváltó szituációt, szóval nagyon fontos, hogy előre megtervezd, hogyan fogod kezelni a hirtelen rád törő vágyat. Emlékezz, ez a vágy többnyire csupán 5-10 percig tart. Kényelmetlen lehet kivárni, az tény. Készíts egy listát, hogyan ütöd el az időt, amíg el nem múlik az égető vágy, hogy elszívj egy szálat!

  • Hívj fel valakit, vagy írj rá valakire. Nem kell egyedül át menned ezen, kérj meg valakit, hogy foglaljon le téged, amíg elszáll az érzés. Végső esetben egy segély vonalat is hívhatsz
  • Várj 15 percet! Tedd próbára magad, olvass el egy magazint, hallgass zenét, vagy játssz a kedvenc játékoddal 15 percig
  • Sétálj, vagy kocogj egyet! Nincs elég időd? Járkálj fel és le a lépcsőn néhány alkalommal. A fizikai aktivitás, még a rövidtávúak is, segíthetnek felturbózni téged és ezáltal elűzheted a kísértést.
  • Ismételd át magadban az érveket, miért is szoktál le! Csak még egy pöfékelés tönkreteheti a teljes leszokást és erősítheti a benned lakozó vágyat. Éheztesd ki ezt a vágyat azzal, hogy emlékezteted magadat, miért élsz dohányzás mentesen.
  • Menj egy dohányzásmentes zónába. A legtöbb nyilvános területen nem megengedett a dohányzás. Menj el a moziba, egy boltba vagy bármilyen más olyan területre, ahol nem szabad cigizni.
  • Számolj a megtakarításokkal! A cigik drágák.  Szedd össze az összes pénzed, amit csak abból takarítottál meg, hogy nem vettél cigit, és döntsd el, mire fogod költeni!
  • Tartsd elfoglalva a szádat.  Szopogass nyalókát a cigi helyett, és mindig tarts magadnál cukorkát, amit alkalom adtán a szádba vehetsz. A víz fogyasztása szintén működik!
  • Csinálj valami mást! Hogyha rád jön a vágy, fejezd be amit épp csináltál, és kezdj el valami teljesen mással foglalkozni! Az, hogy változtatsz a rutinodon, segíthet lerázni a sóvárgást.
  • Vegyél mély levegőket! A folyamatos orron keresztüli légzés és a szájon való kilégzés segíthet. Ismételd ezt a folyamatot addig, amíg meg nem nyugszol.

(Gy.P.F.)