/ DROG, CIGI, ALKOHOL / Hogyan kezeld a dohányzás...
  2018-09-07

Hogyan kezeld a dohányzási kényszert?

A dohányzás iránti vágy csak jön és megy. Vannak olyan emberek, helyek vagy éppen élethelyzetek, amelyek kioldják benned a dohányzás iránti vágyat. Hogyan kezeld ezeket helyesen?

- hirdetések -

Azonosítsd a kiváltó okokat

Mindenkinek vannak úgy nevezett dohányzás kioldóik (triggerek). Ez egy olyan dolog, ami ellenállhatatlan vágyat kelt benned egy cigi elszívására. Az, hogy ismered a saját hajlamosító tényezőidet, segít, hogy ne veszítsd el az irányítást magad felett. Először szimplán megpróbálod majd elkerülni ezeket a tényezőket. Egy kis idővel később meg fogod találni a módját, hogy kezeld ezeket a kényszereket. Itt van néhány ezek közül:

  • stressz
  • szomorúság
  • telefonon való beszélgetés
  • alkohol fogyasztása
  • TV nézés
  • vezetés
  • étkezés
  • szünet a suliban, munkában
  • buli
  • amikor mást látsz dohányozni
  • ha egy veszekedés után le akarsz higgadni
  • magány
  • szex után
  • kávéfogyasztás

Tervezd meg előre, hogyan fogod kezelni a vágyat

Esélyed sincs arra, hogy mindig el tudd kerülni az összes, az előbb felsorolt dohányzást kiváltó szituációt, szóval nagyon fontos, hogy előre megtervezd, hogyan fogod kezelni a hirtelen rád törő vágyat. Emlékezz, ez a vágy többnyire csupán 5-10 percig tart. Kényelmetlen lehet kivárni, az tény. Készíts egy listát, hogyan ütöd el az időt, amíg el nem múlik az égető vágy, hogy elszívj egy szálat!

  • Hívj fel valakit, vagy írj rá valakire. Nem kell egyedül átmenned ezen, kérj meg valakit, hogy foglaljon le téged, amíg elszáll az érzés. Végső esetben egy segélyvonalat is hívhatsz.
  • Várj 15 percet! Tedd próbára magad, olvass el egy magazint, hallgass zenét, vagy játssz a kedvenc játékoddal 15 percig.
  • Sétálj, vagy kocogj egyet! Nincs elég időd? Járkálj fel és le a lépcsőn néhány alkalommal. A fizikai aktivitás, még a rövidtávúak is, segíthetnek felturbózni téged, és ezáltal elűzheted a kísértést.
  • Ismételd át magadban az érveket, miért is szoktál le! Még egy pöfékelés tönkreteheti a teljes leszokást és erősítheti a benned lakozó vágyat. Éheztesd ki ezt a vágyat azzal, hogy emlékezteted magadat, miért élsz dohányzásmentesen.
  • Menj egy dohányzásmentes zónába. A legtöbb nyilvános területen nem megengedett a dohányzás. Menj el a moziba, egy boltba vagy bármilyen más olyan területre, ahol nem szabad cigizni.
  • Számolj a megtakarításokkal! A cigik drágák.  Szedd össze az összes pénzed, amit csak abból takarítottál meg, hogy nem vettél cigit, és döntsd el, mire fogod költeni!
  • Tartsd elfoglalva a szádat.  Szopogass nyalókát a cigi helyett, és mindig tarts magadnál cukorkát, amit alkalom adtán a szádba vehetsz. A víz fogyasztása szintén működik!
  • Csinálj valami mást! Hogyha rád jön a vágy, fejezd be, amit épp csináltál, és kezdj el valami teljesen mással foglalkozni! Az, hogy változtatsz a rutinodon, segíthet lerázni a sóvárgást.
  • Vegyél mély levegőket! A folyamatos orron keresztüli légzés és a szájon való kilégzés segíthet. Ismételd ezt a folyamatot addig, amíg meg nem nyugszol.

(KamaszPanasz - Gy.P.F.)