/ TEST / Ilyen a tested alvás nélk...
  2016-04-22

Ilyen a tested alvás nélkül…

Sokszor érezzük úgy, hogy a nap 24 órája egyszerűen nem elegendő. Éppen emiatt sokan az alvásidő rovására folytatják a napot, így értékes óráktól fosztják meg a szervezetüket. Pedig a kellő mennyiségű pihenés nem csak a szem alatti karikák elkerüléséhez szükséges, hanem akár komoly egészségügyi kockázatoktól is megszabadulhatunk, ha eleget alszunk.

- hirdetések -

Az alvásra igenis szükség van, ezt mindenki beláthatja. Nem csak azért, hogy 8-ra beérj a suliba. Ha nem alszol 7-9 órát, rengeteg rizikónak teszed ki a tested.

Tudtad? Az állandó alváshiány...

1. Elhízáshoz vezethet

A túl kevés alvástól egyes hormonok ingadozása figyelhető meg a szervezetben, amely kihatással van az étkezésre is. Ilyenkor jellemzően gyakrabban választjuk a zsíros és magas kalóriatartalmú ételeket, azaz sokkal több kalóriát viszünk be a szervezetedünkbe, mint amennyire szükség lenne. Ha két éjszaka egymás után sem alszol eleget, sokkal több éhség-keltő hormon termelődik szervezetedben. Épp ezért a kialvatlanok sokkal gyakrabban híznak el.

Egy kutatás alapján azoknak, akik eleget alszanak a BMI-jük (testtömeg-index, angolul Body Mass Index) megfelelő, míg a keveset alvóknak legalább két tizeddel magasabb a BMI-értékük.

2. Gyakrabban leszel beteg

Azok az emberek, akik rendszeresen 7 óránál kevesebbet alszanak, háromszor olyan gyakran fáznak meg. Más kutatások szerint a kialvatlan férfiak sokkal gyakrabban lesznek influenzásak, még védőoltás mellett is. Ez azért van, mert az alvással az immunrendszeredet is erősíted, így alvás nélkül tényleg gyengébb leszel.

3. A szervezet kevésbé képes lebontani a cukrot

A cukor-lebontó „üzemanyag” ott van a tested minden részében, ám ha nem alszol eleget, akkor az inzulin (a hormon, ami bontja a cukrot) is kevésbé lesz hatásos. Ráadásul ha rendszeresen 6 óránál kevesebbet alszol éjszakánként, sokkal nagyobb eséllyel lehetsz cukorbeteg.

4. Véget nem érő stressz-bomba

Akik nem alszanak eleget, azok sokkal inkább stresszes életmódot folytatnak, ezáltal magas lesz a szívbetegségek, a magas vérnyomás és cukorbetegség kialakulásának esélye. Te is tudod, hogy ha jól kialudtad magadat sokkal nyugodtabb vagy – tedd meg ezt az egészségedért!

5. Ködösödik az agyad

Kialvatlanul autót vezetni sokkal veszélyesebb, ráadásul kevésbé fogsz tudni gondolkodni, így a kevés alvással a jegyeiden is sokat ronthatsz. Ha alvás helyett rendszeresen fennmaradsz vagy jó film, egy kis chatelés vagy bármi egyéb miatt, akkor hamarosan koncentrációs problémák fognak jelentkezni nálad Emellett a krónikusan kialvatlan emberek a megfigyelések szerint sokkal kevésbé boldogok, így a kevés alvás akár depresszióhoz is vezethet.

6. Öregebbnek látszol

A testeden is látszik a kialvatlanság, hiszen a bőröd sokkal csúnyább lesz, emellett a sötét, szem alatti karikák sem nyújtanak túl esztétikus látványt. Hamarabb ráncosodsz, és a kollagén tartalmú krémek sem annyira hatásosak. Biztosan hallottad már, hogy az alvás szépít – ez így igaz! Egy kiadós alvás után sokkal szebb a bőröd – nem csak az egészségedért, a szépségért is érdemes aludni!

7. Fájnak a tagjaid

Nem vicc, hogy a kialvatlanság következtében krónikus fájdalom léphet fel. Egy kutatás során egyetemistákat ébresztettek fel éjszaka 20 percre, mely által a megfigyelés szerint sokkal kisebb volt a fájdalomtűrő képességük, és sokkal több fájdalmat éreztek, mint kipihent társaik.

8. Nagyobb esélyed van a rákra

Az egészséges életmóddal meg lehet előzni a daganatok kialakulását, ám a kialvatlanság nem ez a kategória. Egy kutatás során 6000 nőt figyeltek 10 éven keresztül. Azoknak, akik rendszeresen 7 óránál kevesebbet aludtak, 50%-kal nagyobb volt az esélyük egyes daganatos megbetegedésre. Ráadásul ha nem alszol eleget, az anyagcseréd is lassabb, ami még egy rizikótényező rákos betegségek kapcsán.

Aludj, amennyit csak szeretnél!

Feküdj le hamarabb minden nap csak 15 perccel, már így is jobban fogod érezni magadat. Mielőtt lefekszel, kapcsolj ki magad körül minden elektronikus berendezést, oltsd el a fényeket, hallgass relaxáló zenét. Meditálj és nyugodj meg – így átlagosan 30 perccel hamarabb alszol el, és ezáltal kipihentebb leszel.

Jó alvást kívánok!

(Gy. A. - prevention.com)