/ TÁPLÁLKOZÁS / 10 étel, amit jobb elkerü...
  2015-12-05

10 étel, amit jobb elkerülnöd gluténmentes diéta esetén

Ha lisztérzékeny vagy, nagyon figyelned kell arra, hogy mit eszel. Gluténmentes diéta esetén semmi olyat nem fogyaszthatsz, amiben glutén van. Egyes ételeknél - mint például a kenyér vagy a keksz - egyértelmű, hogy nem eheted, vannak azonban olyanok is, amelyek csak rejtett módon tartalmaznak glutént. Mely ételeket érdemes elkerülnöd?

- hirdetések -

Ha gluténmentes diétát kell követned, kerülnöd kell a kenyér- és tésztaféléket, a palacsintát, a gofrit, valamint a süteményeket, és még sok ezekhez hasonló dolog fogyasztását. Tudjuk, hogy ez nagyon nehéznek hangzik, de szerencsére egyre több alternatíva közül választhatnak a lisztérzékenyek is. A legtöbb bio- és egészséges életmódot segítő bolt már felvette a kínálatába a gluténmentes élelmiszereket is.

A gond az, hogy mivel a glutén nincs feltüntetve minden terméken, ezért igen nehéz lehet tartani a diétát. Mielőtt vásárolni mennél, nézz utána, hogy az, amit meg akarsz venni, tartalmaz-e glutént. Ha étteremben eszel, ne félj megkérdezni a pincért, hogy tartalmaz-e az étel glutént.

A következő 10 ételben a legtöbb esetben megtalálható a glutén, ezért érdemes kerülnöd a fogyasztásukat.

Krémlevesek

A krémlevesek egyik alapvető összetevője a liszt, vajjal és tejjel vagy tejszínnel összekeverve. Nem is gondolnád, hogy liszt van benne, amikor belemeríted a kanaladat a levesbe, de szinte mindben megtalálható.

Szójaszósz

Ha el akarod kerülni a glutént, akkor kerülnöd kell a kínai büféket is. Sok ételük ugyanis rántott, a többi pedig szójaszószban van megforgatva. Bár a szójaszószra sokan úgy gondolnak, hogy nem kell aggódni miatta, de búzát is tartalmaz, amit nem biztos, hogy feltüntetnek a címkén. Ha szereted az ízét, akkor keress inkább tamarind szószt, ami búzamentes, és még finomabb is.

Fagyi

Bár a fagyi a legtöbb esetben gluténmentes, sokszor nehéz megállapítani, hogy valóban így van-e. Néhány ízesítés például kifejezetten kekszdarabkákkal készül. Ha vállalkozó szellemű vagy, megpróbálhatsz akár házi készítésű fagyit is csinálni, így pontosan tudni fogod, hogy mi van benne.

Salátaöntet

Akár tejszín, akár olaj alapú, nagy az esélye, hogy használtak glutént a készítési folyamat során, és valószínű, hogy nem fogják megemlíteni azt az összetevők listáján. A legjobb, ha megpróbálod magadnak elkészíteni.

Szószok

Lisztérzékenység
A lisztérzékenység a vékonybél krónikus, felszívódási zavarhoz vezető megbetegedése, mely az étkezéssel bevitt bizonyos növényi fehérjék (glutén) hatására alakul ki.

A lisztérzékenység jelei

Ugyanúgy, ahogy a krémlevesek esetében, a legtöbb szósz szintén tartalmaz búzát. Néhányon megtalálhatod az összetevők listáján, de a legtöbbön nem fogod. Bzitonságosabb, ha otthon magadnak elkészíted a kedvenc szószodat, így biztosan nem kerül glutén az ételedbe.

Vitaminkészítmények

Reggelente valószínűleg gondolkodás nélkül nyeled le a vitamintablettád, de meglepődnél, ha tudnád, hogy egyes vitaminkészítmények szintén tartalmaznak glutént. Ha használták az előállítási folyamat közben, akkor szinte biztos, hogy megtalálod az összetevők között, fontos, hogy ellenőrizd a csomagoláson.

Chips

A legtöbb chips biztonságos, de azért nem árt megnézni a csomagolást, mielőtt megveszed. Néhány -főleg az erős fűszerezésűek - búzát is tartalmaznak.

Ketchup

Minden ketchupos üvegen olvashatod a következő összetevőket: paradicsom, cukor, fűszerek, ecet. Nem mnidegyik említi azonban azt, ha glutént is használt a készítése során. Bár a boltokban találhatsz gluténmentes ketchupot, nem biztos, hogy háromszor annyit akarsz fizetni érte, mint egy sima üvegért. Szerencsére sok ketchup valóban gluténmentes, nézz utána a csomagoláson!

Cukorkák

Bár a cukorkák eléggé különböznek a búzától, mégis gluténtartalmúak - és ezt ritkán tüntetik fel a csomagoláson. Ez tartja ugyanis össze az édességeket, és ettől lesznek rágósak. Különösen figyelj oda azokra a termékekre, amin fel van tüntetve a „természetes íz”, ugyanis ez a címszó sok mindent jelenthet, többek között glutént is. Próbálkozz a különleges gluténmentes cukorkákkal.

Felvágottak és készételek

Az élelmiszergyárak gyakran párosítják a húst a búzával. Miért? Mert így olcsóbb, mint az igazi hús, és ha már elég fűszert és ízfokozót raktak hozzá, akkor senki sem tudja megmondani a különbséget. Kerüld el a löncshúsokat, a virsliket, és az ízesített hamburger húsokat. Helyettük keress gluténmentes felvágottat és virslit, valamint a marha szeleteket.

(Gy.Z. - foxnews)