/ SZÜLŐKNEK / Hogyan tanítsuk a kiskama...
  2016-10-05

Hogyan tanítsuk a kiskamaszt problémamegoldásra?

A szülőknek kötelességük megtanítani gyermeküket a problémamegoldásra. Létfontosságú, hogy később önállóan is helyt tudjanak majd állni, ha a szülők már nem lesznek mindig ott, hogy segítsenek rajtuk. A kiskamaszok különben is kísérletező kedvűek, így ez az életkor ideális arra, hogy megtanulják problémáikat kezelni. Hogyan tanítsuk meg erre őket?

Csak nyugodtan!

Fontos, hogy mindenképpen akkor kezdjünk el egy adott problémáról, annak megoldási lehetőségeiről beszélgetni, amikor a tini nincs felfokozott érzelmi állapotban, hanem nyugodt és képes tisztán gondolkozni. Amikor feldúlt, csak tapintatosságra és vigasztalásra van szüksége. A problémamegoldás alapja az, hogy kitaláljuk mi is a probléma valójában. Mik a lehetséges megoldások? És végül, melyik a legjobb megoldás, amit ki is próbálhat?

- hirdetések -

Ötleteljenek közösen!

Jó módszer, ha arra kérjük gyermekünket, hogy fogalmazza meg és írja le a problémát. Ezután már könnyebb sorra venni az összes lehetséges megoldást, ami szóba jöhet.

Ezen a ponton fontos, hogy ne zárjanak ki semmilyen javaslatot. Írják össze a butaságnak tűnő dolgokat is. Ez segít oldani a feszültséget, később pedig egy részük a valódi megoldáshoz vezethet el. Amikor gyermeke felsorolta az eszébe jutó összes megoldási lehetőséget, adjon hozzá Ön is párat. Ezeknek pozitívnak, ötletesnek és tréfásnak kell lenniük. Ha lehetséges, körülbelül 15-20 ötlettel álljunk elő összesen. Minél kreatívabbak vagyunk, annál könnyebben sikerülhet megoldani a helyzetet.

Ezután kérjük meg gyermekünket, hogy fussa végig a listát, és gondolja meg, mi lehet az egyes megoldások következménye. Saját élettapasztalatunkkal egy-két következményt előre megjósolhatunk. Néhány lehetőség erőszakos vagy illegális lehet, ezeket ki kell zárni. Néha lehet, hogy egy olyan problémára kell megoldást keresni, ami a szülőt és a gyereket egyaránt érinti ( pl. a rendrakással vagy a kutyasétáltatással kapcsolatban). Ebben az esetben mindkét fél kizárhat bizonyos lehetőségeket, hogy közös megoldást keressenek.

Hagyjuk próbálkozni!

Ezek után már csak a gyereken múlik, hogy melyik megoldást szeretné először kipróbálni. Érdemes kettőt vagy hármat is kombinálni egyszerre. Hagyjuk, hogy gyermekünk kipróbálja az általa választott megoldási lehetőséget, aztán várjuk, mi fog történni. Ha működik, az a legjobb. Ha nem, nos, akkor vissza kell tekinteni a listára és kipróbálni egy újabb dolgot a listáról, egészen addig, amíg el nem ér a kívánt célig.

Fontos emlékezni rá, hogy mindig azt tartsuk szem előtt, hogy a dolgok hogyan fogják gyermekünket segíteni és rávezetni a helyes megoldásra. A tininek fontos tudnia, hogy ha az első próbálkozás nem működik, nem kell feladni, hiszen van még egy sor lehetősége. Dicsérjük meg őt, ha megtalálta a jó megoldást és felszámolta a problémát.

Gyakoroljanak!

Ezt a technikát meg nem történt esetek szimulálására is alkalmazhatjuk. Például, kérdezzük meg gyermekünket, mit tenne, ha egy idegen arra kérné, hogy segítsen az erdőben megkeresni az eltűnt kiskutyáját? Mit csinálna, ha egy másik gyerek megütné őt a játszótéren? Vagy ha látná, hogy egy másik gyereket kicsúfolnak? Ezt játék során is lehet alkalmazni, amikor működőképes stratégiákat kell kitalálni. Ilyenkor az is segít, ha hangosan gondolkodunk és elmagyarázzuk, hogy bizonyos dolgokat miért kell megtenni az életben.

Szintén jó technika arra az esetre is, ha gyerekünk döntés előtt áll. Segíthetünk neki azzal, ha leírjuk a döntéseket, amiket meg kell hozni, majd mellé az előnyöket és hátrányokat is. Ez lehet akár egy iskola utáni foglalkozás is, amit választhat. A lényeg, hogy leüljünk és megbeszéljük az előnyeit (új barátokat szerez, új dolgokat tanul, jól érzi magát) és a hátrányait (fáradt lesz iskola után, valami mást abba kell hagynia).

Legfontosabb a problémamegoldásban az, hogy gyermekünknek nem készen kell megkapni a helyes válaszokat, hanem meg kell tanítani neki, hogy bizonyos helyzetekkel hogyan kell megbirkózni. Nagyon fontos, hogy gyermekünk megtanulja, hogyan kell foglalkozni a konfliktusokkal, hiszen ez később az önálló gondolkodásban is nagy szerepet fog játszani.

(KamaszPanasz - K.F.)