/ MOZGÁS / 9 tévhit a fitnessről
  2018-01-21

9 tévhit a fitnessről

Manapság rengeteg tényt hallhatunk a fitness titkairól, viszont semmiképpen se gondolnánk azt, hogy ezek nagy része fikció. Pedig a tények mást mutatnak!

 

- hirdetések -

1. A futópadon való futás kevésbé terheli a térdet, mint az aszfalton, vagy salakon való futás

A futás egy nagyszerű edzésforma, viszont terheli a térdet, tehát miután a térdízületekre ránehezedik szinte az egész testsúlyunk, a futópadon való futás ugyanolyan terheléssel jár a térdízületek számára, mint a bárhol másutt történő futás- nyilatkozta Todd Schlifstein  a new yorki egyetem professzora.

A legjobb módszer arra, hogy csökkentsük a térd terhelését az, hogy kevesebbet edzünk. Viszont hogyha a futást más  kardio gyakorlatokkal párhuzamosan csináljuk,például szobabiciklizéssel, akkor jelentősen csökkenthetjük a térdízületek terhelését.

2. A felülések és a hasizom erősítő gépeken végzett gyakorlatok megelőzik a zsír lerakódását a hason

Ne higgy el mindent amit a tv-shopban hallasz! A hasizom gyakorlatok arra valók, hogy erősítsék a hasfalat, a hasizmokat, ez nem jelenti azt, hogy ettől kevesebb zsír fog ott lerakódni. Persze hogyha nagyon sok hasizom gyakorlatot végzünk, a has izmai dominálnak a zsír helyett és ez ekkor  eredményezhet látványos fogyást.

Mindezek mellett a sokat reklámozott  hasizom erősítő gépek, önmagukban nem jelentenek fogyást, használatuk csak az izmokat erősíti, fogyni nem fogunk tőle. A fogyáshoz szükségesek a kardio és az erőnléti edzések, melyektől ténylegesen csökken a tested zsírtartalma.

3. Egy aerobic edzés felgyorsítja az anyagcserédet, még órákkal az edzés után is

Ez az állitás részben igaz. Viszont a kalória égetés edzés után nem olyan nagy mennyiségű mint gondolnád. Az anyagcseréd felgyorsul egy aerobic edzés után, viszont ilyenkor már a kalória égetés nagyon csekély mennyiségű, ilyenkor maximum 20 extra kalóriát égetünk el. Legjobb módszer a kalóriák elégetésére a sok kardio és erőnléti edzés.

4. Az úszás jó módszer a súlyvesztésre

Az úszás talán az egyik legjobb edzésforma, növeli a tüdőkapacitásunkat, szálkásítja az izmokat, javítja az erőnlétünket, és még az ízületeinket sem terheli meg annyira. Bármilyen meglepő a tudósok azt állítják, hogy az úszás nem alkalmas a fogyásra. Ez azért van, mert  a vízben a tested dehidratálódik, és ilyenkor a tested nem veszít súlyt.

5. A jóga jó hatással van mindenféle hátfájdalomra

Tény, hogy a jóga nagyon jó gyógyír sokfajta hátfájdalomra, bár korántsem hatásos annak mindegyik fajtája ellen. Hogyha a hátfájásod izom jellegű, akkor igen: a jóga, a nyújtások és különböző pozíciók  segítenek elűzni a fájdalmat. Hogyha a fájdalmad nem izomhoz köthető, hanem inkább a gerinchez - például gerincsérv -, akkor a jóga kifejezetten rossz döntés ilyenkor, hiszen ahelyett hogy megszüntetné, előidézi a fájdalmat. Mielőtt bármilyen gyakorlatot is végeznél hátfájásra, kérd ki az orvosod véleményét!

6. Hogyha nem izzadsz le, akkor nem edzel elég keményen

Az izzadás nem feltétlenül annak a mérője, hogy milyen keményen edzel, hiszen az izzadság csak arra szolgál, hogy hűtse a testet, ha nagyon felhevült. Az izzadásnak nincs köze ahhoz, hogy hány kalóriát égetsz, ezért a sétálás, és más olyan gyakorlatok, amelyektől nem izzdasz le, szintén hatásosak.

7. Ha edzés közben jól érzed magad, akkor biztosan nem hajszolod túl magad

A legnagyobb hiba, amikor az emberek úgy kezdenek bele vagy térnek vissza egy edzésprogramhoz, hogy kezdetben sokkal többet edzenek, mint amennyit kellene. Ez általában azért van, mert ilyenkor ’jól’ érezzük magunkat edzés közben. Bármilyen jól is érezzük magunkat az első edzésen semmi estre sem szabad ilyenkor túlhajszolni magunkat. Ilyenkor a szervezet még nincs hozzászokva ekkora megterheléshez, tehát nem is fejlődsz még, ráadásul az eredmény csak egy kiadós izomláz lesz később.

8. A kondigépek biztonságosabb módjai az edzésnek, hiszen a rajtuk való gyakorlást csak szabályosan lehet csinálni

Talán úgy látszik, hogy egy kondigép automatikusan a megfelelő pozícióba rakja a testedet, hogy szabályosan végre tudd hajtani a gyakorlatokat. Ez így nem teljesen igaz, mert a kondigépek testsúlyra vagy testmagasságra vannak tervezve, igy a korrekt beállítások nagyon fontosak. Ezek mellett a kondigépeknek is vannak különféle ’szabályai’, ezért rengeteg fajta módon el lehet rontani egy gyakorlatot. A helyes használatukról kérdezd meg egy edző, vagy hozzáértő személy tanácsát, és tartsd is be azt.

9. Fájdalom nélkül nincs eredménye az edzésnek

A szakértők szerint az az állítás, hogy fájdalom nélkül nincs eredmény, a legveszélyesebb hibát takarja, amit az emberek edzés közben elkövethetnek. A fitness gyakorlatoknak nem szabad fájniuk, mialatt végrehajtjuk azokat, mert különben valamit rosszul csinálunk. Hogyha a gyakorlatok fájdalmat okoznak, hagyd abba az edzést, mert ilyenkor komoly sérüléseket is összeszedhetsz!

(KamaszPanasz - G.V.; Forrás: WebMD)

  Kapcsolódó cikkek